RE-600 ( 2008 ) Något elfel eller dyligt... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

RE-600 ( 2008 ) Något elfel eller dyligt... ?

Inlägg av danielRE »

Hej svejs! Mitt första inlägg här så hoppas jag inte gör bort mej direkt :)
Har lite problem med min RE-600 ( 2008 ) När jag startar den så lyser alla varningslampor och tomgången är inge vidare.
Men om jag gasar på och kör som vanligt så går skotern som den ska och inga lampor lyser,
men om jag stannar så blir de samma sak dvs varningslamporna lyser och dålig tomgång.
Så jag undrar vad de är som kan vara knas ?
Är själv inte så bra på sånt här så hoppas ni har något bra att komma med! :)

// Daniel
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: RE-600 ( 2008 ) Något elfel eller dyligt... ?

Inlägg av 2stroke »

Vad har du för tomgångs varv ?
Man måste ha visst varv för att allt i elsystemet skall funka som det är tänkt.
Ställ tomgången på den ensamma tomgångs justerings skruven till 1600 Rpm.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: RE-600 ( 2008 ) Något elfel eller dyligt... ?

Inlägg av danielRE »

De kan ju förklara saken! När den inte är helt varm så hamnar de under 1000 så då dör den efter en liten stund. När den är varm så ligger den på runt 1000 kanske lite över, så de är väldigt lågt då också! Men vad kan de bero på att tomgångsvarvet hamnat så lågt isf? Har ju inte varit så tidigare utan de blev idag typ.

Tack för svar förresten! :)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: RE-600 ( 2008 ) Något elfel eller dyligt... ?

Inlägg av 2stroke »

danielRE skrev:De kan ju förklara saken!
När den inte är helt varm så hamnar de under 1000 så då dör den efter en liten stund.
När den är varm så ligger den på runt 1000 kanske lite över, så de är väldigt lågt då också!
Men vad kan de bero på att tomgångsvarvet hamnat så lågt isf ?
Har ju inte varit så tidigare utan de blev idag typ.
Detta låter som typiska problem då man använder 95 Oktanig soppa och låter denna ligga kvar tex över sommaren i förgasarna !
( Problemet uppkommer framförallt tack vare den 95 Oktaniga bensinens 5 % Etanol innehåll. )



Problem lösning :

1. * Töm tanken till 100 %.

2. * Fyll tanken fullt med NY 98 Oktan soppa eller Shell V-power ( 99 Oktan )

3. * Häll i en hel flaska Kemetyl Ki-Akut

4. * Starta motorn och kör gärna den varm så att denna nya blandning verkligen kommit
in i förgasarna och låt sedan detta verka några dagar i bränslesystemet.

5. * Far ut å kör som vanligt sedan så släpper problemet mer å mer,
Kör tanken så tom som möjligt med denna blandning innan någon ny bensin fylls på !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

6. * Sedan kan man igen gå över till 95 Oktanig bensin under själva skotersäsongen.
Men lämna aldrig 95 Oktanig soppa i bränslesystemet under långa stilleståndstider !!



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kemetyl Ki-Akut

Detta medel ( finns även andra fabrikat, men Ki-Akut funkar verkligen ! ) tar bort beläggningar samt hartser som bildas
i bränsle systemet och då i synnerhet då Etanol får stå och angripa aluminium under långa perioder vid tex sommarförvaring.

Finns på välsorterade bensinmackar och biltillbehörsaffärer.

Bild
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: RE-600 ( 2008 ) Något elfel eller dyligt... ?

Inlägg av danielRE »

Tack 2stroke! Precis ett sånt svar jag ville ha :)
Tankade i den 20 liter 95 idag dumt nog! Lite svårt att få tag i 98 här dock,
har väl 6-7 mil till närmsta pump som har de.
Men ska försöka ordna de så snart jag kan iaf!
Hoppas verkligen att de släpper och att de ordnar upp sej för de börjar bli en del snö här.
nonprofit
LynxTalk Member
Inlägg: 99
Blev medlem: 9 mars 2011, 21:53
Skoter: Lynx Enduro 600 SDI -05 BC edt.

Re: RE-600 ( 2008 ) Något elfel eller dyligt... ?

Inlägg av nonprofit »

Hur gick det?
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: RE-600 ( 2008 ) Något elfel eller dyligt... ?

Inlägg av danielRE »

Har fortfarande samma problem.
Har dock inte hittat just den där Ki-Akut här någonstans !
Vette fasen va de kan vara för fel.
Vid start måste man alltid gasa till lite i början innan den går upp i varv.
Vid första kallstarten på dagen så går den hur länge som helst på tomgången på ca 16-1700 rpm,
efter att man gasat till en gång.
När den är varm är den kinkigare dock,
då har den svårt att hålla sej över 1100.

// Daniel
Användarens profilbild
freddasen
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 13 november 2011, 23:47
Skoter: RE 600 E-Tech 09a
Ort: Östersund

Re: RE-600 ( 2008 ) Något elfel eller dyligt... ?

Inlägg av freddasen »

kanske räcker med en rengörning av förgasare och reed ventiler från remmdamm och annat skit, det behövs ju göras då och då
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: RE-600 ( 2008 ) Något elfel eller dyligt... ?

Inlägg av danielRE »

Ja jag har också haft den funderingen.
Kanske lågfartsmunstycken eller någe sånt som är full i skit?
Kan dåliga insugsgummin spöka?
Har inte kollat dom så noga så kanske ska checka de också!
Max_k
LynxTalk Member
Inlägg: 243
Blev medlem: 21 februari 2011, 21:50

Re: RE-600 ( 2008 ) Något elfel eller dyligt... ?

Inlägg av Max_k »

Kolla insugsgummina!
Mina var dåliga redan efter 219mil.
Köpte BOYESEN helgjutna insugskorgar i aluminium!
Annars rengör gasarna noga och ställ in tomgången efter de..
Skriv svar