danielRE skrev:De kan ju förklara saken!
När den inte är helt varm så hamnar de under 1000 så då dör den efter en liten stund.
När den är varm så ligger den på runt 1000 kanske lite över, så de är väldigt lågt då också!
Men vad kan de bero på att tomgångsvarvet hamnat så lågt isf ?
Har ju inte varit så tidigare utan de blev idag typ.
Detta låter som typiska problem då man använder 95 Oktanig soppa och låter denna ligga kvar tex över sommaren i förgasarna !
( Problemet uppkommer framförallt tack vare den 95 Oktaniga bensinens 5 % Etanol innehåll. )
Problem lösning :
1. * Töm tanken till 100 %.
2. * Fyll tanken fullt med
NY 98 Oktan soppa eller
Shell V-power (
99 Oktan )
3. * Häll i en
hel flaska
Kemetyl Ki-Akut
4. * Starta motorn och kör gärna den varm så att denna nya
blandning verkligen kommit
in i förgasarna och låt sedan detta verka några dagar i bränslesystemet.
5. * Far ut å kör som vanligt sedan så släpper problemet mer å mer,
Kör tanken så tom som möjligt med denna blandning innan någon ny bensin fylls på !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6. * Sedan kan man igen gå över till 95 Oktanig bensin under själva skotersäsongen.
Men lämna aldrig 95 Oktanig soppa i bränslesystemet under långa stilleståndstider !!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kemetyl Ki-Akut
Detta medel ( finns även andra fabrikat, men
Ki-Akut funkar verkligen ! ) tar bort beläggningar samt hartser som bildas
i bränsle systemet och då i synnerhet då Etanol får stå och angripa aluminium under långa perioder vid tex sommarförvaring.
Finns på välsorterade bensinmackar och biltillbehörsaffärer.
![Bild](http://img593.imageshack.us/img593/1756/kiakut.jpg)