Rave-670 ( 1994 ) Varför havererade min motor... ?

Allt om Cobra chassiet. (1992-1997)
Användarens profilbild
pullingteeth
LynxTalk Member
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
Skoter: Rave 800 -08
Ort: Umeå

Rave-670 ( 1994 ) Varför havererade min motor... ?

Inlägg av pullingteeth »

Undrar som sagt om någon har förslag på vad som kan ha hänt min motor
då den stannade för ett par dagar sedan ?
Vi var några stycken ute på en kort sväng då vi stannade till på en myr.
Körde några varv på hög kant (insatta kanske kallar det för donut?) och nör jag saktade in bredvid dom andra så märkte jag att den bluddrade och missade.
Gissade på lös tändhatt men tog upp stiften och det högra var ihoptryckt!
Har soppan runnit ur förgasaren så den fick för lite ?
Kan det ha varit en ispropp (den bor utomhus året runt) ?
Ikväll ska jag börja ta isär lite och försöka utröna vad som hänt,
både orsak och verkan men förslag emottages tacksamt.
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog

Inlägg av bcool »

Ihoptryckt stift = rasad kolv. Trist.

Kan mycket väl vara som du säger, ispropp, eller kanske skräp i munstycke, kanske tjuvluft.
Användarens profilbild
pullingteeth
LynxTalk Member
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
Skoter: Rave 800 -08
Ort: Umeå

Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog

Inlägg av pullingteeth »

Att kolven gått i pension hade jag en känsla av också. Att byta en kolv är ju inte hela världen utan det som känns viktigt är att hitta en orsak. Ger mig f-n på att allt kommer se fint ut i förgasarna och gummina är hela. Då finns bara isproppen kvar som bov och vid det laget har bevisen liksom tinat bort. Faktum är att när jag stod där på myren så tog jag upp trotteln och såg något som liknade vattenpärlor på framsidan. Kanske säger en del?

Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Användarens profilbild
pullingteeth
LynxTalk Member
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
Skoter: Rave 800 -08
Ort: Umeå

Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog

Inlägg av pullingteeth »

Nån som har en skaplig cylinder över?

Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
pullingteeth
LynxTalk Member
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
Skoter: Rave 800 -08
Ort: Umeå

Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog

Inlägg av pullingteeth »

Av någon anledning som jag inte kommer på så sitter inga slangar på nipplarna för flottörhusventilationen. Kan det vara direkt skadligt? Kanske är en dum fråga egentligen?

Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Användarens profilbild
pullingteeth
LynxTalk Member
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
Skoter: Rave 800 -08
Ort: Umeå

Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog

Inlägg av pullingteeth »

Tog en bild på cylindern...

Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog

Inlägg av bcool »

pullingteeth skrev:...sitter inga slangar på nipplarna för flottörhusventilationen. Kan det vara direkt skadligt?
Det ska inte spela roll i detta fall. Kan dock vara bra att ha så att det inte kommer in smuts.

Är båda cyl borrade överdim, eller bara den friska?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-670 ( 1994 ) Varför havererade min motor... ?

Inlägg av 2stroke »

Grundläggande fråga då det gäller en RV motor....

Har du rätt förgasare på rätt cyllinder ?
Ser på bilderna att det är MAG cylindern som har tagit pension, vilket också är vanligast.
MAG förgasaren skall vara större/grövre bestyckad, jämfört med PTO förgasaren !
Har du kollat detta ?
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
pullingteeth
LynxTalk Member
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
Skoter: Rave 800 -08
Ort: Umeå

Re: Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog

Inlägg av pullingteeth »

bcool skrev:
pullingteeth skrev:...sitter inga slangar på nipplarna för flottörhusventilationen. Kan det vara direkt skadligt?
Det ska inte spela roll i detta fall. Kan dock vara bra att ha så att det inte kommer in smuts.

Är båda cyl borrade överdim, eller bara den friska?
Båda är borrade 0.50 överdim. Den ena kolven byttes dock i vintras då undertecknad hade glömt dra fast oljewiren. Då behövdes bara en honing och ny kolv. Jobbet gjordes på smt umeå. Kolven som då byttes är den friska på pto-sidan.


Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Användarens profilbild
pullingteeth
LynxTalk Member
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
Skoter: Rave 800 -08
Ort: Umeå

Re: Re: Rave-670 ( 1994 ) Varför havererade min motor... ?

Inlägg av pullingteeth »

2stroke skrev:Grundläggande fråga då det gäller en RV motor....

Har du rätt förgasare på rätt cyllinder ?
Ser på bilderna att det är MAG cylindern som har tagit pension, vilket också är vanligast.
MAG förgasaren skall vara större/grövre bestyckad, jämfört med PTO förgasaren !
Har du kollat detta ?
MAG 390
PTO 370
Kommer inte ihåg vad orginalbestyckningen var men jag vill minnas att jag kontrollerat detta vid ett haveri för flera år sedan och har för mig att det inte är snålt i varje fall?
Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Skriv svar