Rave-670 ( 1994 ) Varför havererade min motor... ?
- pullingteeth
- LynxTalk Member
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
- Skoter: Rave 800 -08
- Ort: Umeå
Rave-670 ( 1994 ) Varför havererade min motor... ?
Undrar som sagt om någon har förslag på vad som kan ha hänt min motor
då den stannade för ett par dagar sedan ?
Vi var några stycken ute på en kort sväng då vi stannade till på en myr.
Körde några varv på hög kant (insatta kanske kallar det för donut?) och nör jag saktade in bredvid dom andra så märkte jag att den bluddrade och missade.
Gissade på lös tändhatt men tog upp stiften och det högra var ihoptryckt!
Har soppan runnit ur förgasaren så den fick för lite ?
Kan det ha varit en ispropp (den bor utomhus året runt) ?
Ikväll ska jag börja ta isär lite och försöka utröna vad som hänt,
både orsak och verkan men förslag emottages tacksamt.
då den stannade för ett par dagar sedan ?
Vi var några stycken ute på en kort sväng då vi stannade till på en myr.
Körde några varv på hög kant (insatta kanske kallar det för donut?) och nör jag saktade in bredvid dom andra så märkte jag att den bluddrade och missade.
Gissade på lös tändhatt men tog upp stiften och det högra var ihoptryckt!
Har soppan runnit ur förgasaren så den fick för lite ?
Kan det ha varit en ispropp (den bor utomhus året runt) ?
Ikväll ska jag börja ta isär lite och försöka utröna vad som hänt,
både orsak och verkan men förslag emottages tacksamt.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 244
- Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
- Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
- Ort: Luleå / Niemisel
Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog
Ihoptryckt stift = rasad kolv. Trist.
Kan mycket väl vara som du säger, ispropp, eller kanske skräp i munstycke, kanske tjuvluft.
Kan mycket väl vara som du säger, ispropp, eller kanske skräp i munstycke, kanske tjuvluft.
- pullingteeth
- LynxTalk Member
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
- Skoter: Rave 800 -08
- Ort: Umeå
Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog
Att kolven gått i pension hade jag en känsla av också. Att byta en kolv är ju inte hela världen utan det som känns viktigt är att hitta en orsak. Ger mig f-n på att allt kommer se fint ut i förgasarna och gummina är hela. Då finns bara isproppen kvar som bov och vid det laget har bevisen liksom tinat bort. Faktum är att när jag stod där på myren så tog jag upp trotteln och såg något som liknade vattenpärlor på framsidan. Kanske säger en del?
Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Sent from my Xperia Arc using tapatalk
- pullingteeth
- LynxTalk Member
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
- Skoter: Rave 800 -08
- Ort: Umeå
Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog
Nån som har en skaplig cylinder över?
Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- pullingteeth
- LynxTalk Member
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
- Skoter: Rave 800 -08
- Ort: Umeå
Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog
Av någon anledning som jag inte kommer på så sitter inga slangar på nipplarna för flottörhusventilationen. Kan det vara direkt skadligt? Kanske är en dum fråga egentligen?
Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Sent from my Xperia Arc using tapatalk
- pullingteeth
- LynxTalk Member
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
- Skoter: Rave 800 -08
- Ort: Umeå
Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog
Tog en bild på cylindern...
Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Sent from my Xperia Arc using tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 244
- Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
- Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
- Ort: Luleå / Niemisel
Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog
Det ska inte spela roll i detta fall. Kan dock vara bra att ha så att det inte kommer in smuts.pullingteeth skrev:...sitter inga slangar på nipplarna för flottörhusventilationen. Kan det vara direkt skadligt?
Är båda cyl borrade överdim, eller bara den friska?
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2323
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Rave-670 ( 1994 ) Varför havererade min motor... ?
Grundläggande fråga då det gäller en RV motor....
Har du rätt förgasare på rätt cyllinder ?
Ser på bilderna att det är MAG cylindern som har tagit pension, vilket också är vanligast.
MAG förgasaren skall vara större/grövre bestyckad, jämfört med PTO förgasaren !
Har du kollat detta ?
Har du rätt förgasare på rätt cyllinder ?
Ser på bilderna att det är MAG cylindern som har tagit pension, vilket också är vanligast.
MAG förgasaren skall vara större/grövre bestyckad, jämfört med PTO förgasaren !
Har du kollat detta ?
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- pullingteeth
- LynxTalk Member
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
- Skoter: Rave 800 -08
- Ort: Umeå
Re: Re: Tipps/förslag på fel när 670:in dog
Båda är borrade 0.50 överdim. Den ena kolven byttes dock i vintras då undertecknad hade glömt dra fast oljewiren. Då behövdes bara en honing och ny kolv. Jobbet gjordes på smt umeå. Kolven som då byttes är den friska på pto-sidan.bcool skrev:Det ska inte spela roll i detta fall. Kan dock vara bra att ha så att det inte kommer in smuts.pullingteeth skrev:...sitter inga slangar på nipplarna för flottörhusventilationen. Kan det vara direkt skadligt?
Är båda cyl borrade överdim, eller bara den friska?
Sent from my Xperia Arc using tapatalk
- pullingteeth
- LynxTalk Member
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
- Skoter: Rave 800 -08
- Ort: Umeå
Re: Re: Rave-670 ( 1994 ) Varför havererade min motor... ?
MAG 3902stroke skrev:Grundläggande fråga då det gäller en RV motor....
Har du rätt förgasare på rätt cyllinder ?
Ser på bilderna att det är MAG cylindern som har tagit pension, vilket också är vanligast.
MAG förgasaren skall vara större/grövre bestyckad, jämfört med PTO förgasaren !
Har du kollat detta ?
PTO 370
Kommer inte ihåg vad orginalbestyckningen var men jag vill minnas att jag kontrollerat detta vid ett haveri för flera år sedan och har för mig att det inte är snålt i varje fall?
Sent from my Xperia Arc using tapatalk