Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av 2stroke »

RannerKing skrev:För att det hade i så fall slutat med att man bytt allt i en motor som är så pass gammal.
:lol: :lol: Lite mera jordnära , Tack ! :lol: :lol:
...som sagt var så var det bara ett Mek Tips ! , inget annat.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

RannerKing skrev:
För att det hade i så fall slutat med att man bytt allt i en motor som är så pass gammal.
Har man det på hyllan, så visst då är det ju bara att använda...
Redan gjort! ;) Bytte kolvar, ramlager, honade burksen och packningar samt packboxar i vintras ;)
Tycker ni båda får en poäng där ;)
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Har grejat med boggieförlängningen idag och höjningen fram på skidorna. fixat förstärkning/höjningsplåten till skenorna.

Bild

Bild
Hål gillar ju vi alla pojkar :whistle:

Bild

Bild

Bild

Självklart kommer mer förstärkningar.


Början på höjningarna till framvagnen, de är överdrivet långa nu bara för att de inte är bestämt hur hög den skall vara.

Bild

Bild


Kan ju även bjussa en bild på denna vackra termostat ja hittade när jag plockade ur den ur toppen nu inför planingen vilket kommer påbörjas imorgon.

Bild

C, U
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

färdigt att spänna upp toppen för planing imorgonbitti.

Bild

Köpte lite skruvar idag..
Bild

Nu sitter även förstärkningen ihop med vändaxelfästet.
Bild

Förmodligen blir toppen "bra" imorgon och klar för montering, vilket boggien också är, en snabbis iaf.
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Skäggad och klart., skalade bort 0,9.

Bild

Bild
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av 2stroke »

Westinmx skrev:Har plockat fram lite kedjehusprylar.
Var hittar jag en ny kedja till denna maskin samt org drevning ?
Jag vill få det till 12 brickor i bredd och 64 länkar lång och 20/37 drevning.

Bild
Orginal drevningen i din maskin är 20/37 och både kedja och drev är
utav sk. "TRIPLEX" typ, vilket tyvärr inte är standard i dagens skotervärld.
Orginal kedjan har 64 länkar.
Själva kedjan får du lätt tag i på metervara då den förekommer inom industrin.
Dreven däremot blir svårare.
:think: Om jag minns rätt så har LYNX upphört med dessa drev som reservdel
men det kan ju ligga kvar drev ute hos någon handlare på hyllan.
Eller så blir det till att jaga beggade drev.
Samma typ av "TRIPLEX" drev/kedja i alla
vätskekylda GLS & Cobra modeller ( 1990 - 1995 ).

LYNX artikel #
* 20 Kuggar : 5493746
* 18 Kuggar : 5494701
* 17 Kuggar : 5494700
- - - - - -
* 37 Kuggar : 5396162
* 41 Kuggar : 5396161

Med din orginalutväxling har du 1,85 i utväxlingsförhållande...
..Nu när du förlängt samt satt matta med högre kammar så skulle det
inte skada med lägre utväxling för att maskinen skall bli rolig att köra.
Där har du en utmaning att hitta drev !!
:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

2stroke skrev:
Orginal drevningen i din maskin är 20/37 och både kedja och drev är
utav sk. "TRIPLEX" typ, vilket tyvärr inte är standard i dagens skotervärld.
Orginal kedjan har 64 länkar.
Själva kedjan får du lätt tag i på metervara då den förekommer inom industrin.
Dreven däremot blir svårare.
:think: Om jag minns rätt så har LYNX upphört med dessa drev som reservdel
men det kan ju ligga kvar drev ute hos någon handlare på hyllan.
Eller så blir det till att jaga beggade drev.
Samma typ av "TRIPLEX" drev/kedja i alla
vätskekylda GLS & Cobra modeller ( 1990 - 1995 ).

LYNX artikel #
* 20 Kuggar : 5493746
* 18 Kuggar : 5494701
* 17 Kuggar : 5494700
- - - - - -
* 37 Kuggar : 5396162
* 41 Kuggar : 5396161

Med din orginalutväxling har du 1,85 i utväxlingsförhållande...
..Nu när du förlängt samt satt matta med högre kammar så skulle det
inte skada med lägre utväxling för att maskinen skall bli rolig att köra.
Där har du en utmaning att hitta drev !!
:lovelynx:
TACK! :buga:
Du är en jäkel på att ha koll på allt, är det du som sitter på lynxbibeln ? :D

Kedja tror ja nog att jag kan få tag på om det är industri, vet ett ställe som har grymt med kedjor och ämnen.
Men dreven däremot kan ju bli svårare som sagt... dom som sitter på är dock väldigt fina.
Teoretiskt bör jag även ha 10% lägre utväxling eftersom jag har bytt från 10 kugg till 9 kugg drivhjul.. ? :think:

Vad tippar du på för drevning? Höjt tillslagsvarv till 4k för övrigt, är nog det enda som är gjort åt variatorn.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av 2stroke »

Westinmx skrev:TACK! :buga:
Du är en jäkel på att ha koll på allt, är det du som sitter på lynxbibeln ? :D
Teoretiskt bör jag även ha 10% lägre utväxling eftersom jag har bytt
från 10 kugg till 9 kugg drivhjul.. ? :think:
Vad tippar du på för drevning ?
Höjt tillslagsvarv till 4k för övrigt, är nog det enda som är gjort åt variatorn.
:D Näeee... nån LYNXbibel sitter jag inte på men man har nog
lagt in ett och annat i hjärnkontoret under årens lopp. :D

Innan jag säger nåt om din drevning så måste du säga vilken delning
det är på den mattan/drivhjulen du skall köra med ?
På bilderna du lagt in i tråden så är det 8-Kuggars No-Slip drivhjul,
men som sagt vilken delning ?
Orginal sitter det 9-kuggars drivhjul med 2,52" delning.
:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

2stroke skrev: :D Näeee... nån LYNXbibel sitter jag inte på men man har nog
lagt in ett och annat i hjärnkontoret under årens lopp.

Innan jag säger nåt om din drevning så måste du säga vilken delning
det är på den mattan/drivhjulen du skall köra med ?
På bilderna du lagt in i tråden så är det 8-Kuggars No-Slip drivhjul,
men som sagt vilken delning ?
Orginal sitter det 9-kuggars drivhjul med 2,52" delning.
:lovelynx:
:D Hahaha.

:S Vet inte var jag gjorde av hjärnan när jag skrev igår :S
Det satt original drivhjul på, dvs 9kugg 2,52 och jag bytte ner
till 8kugg 2,52 no-slip med 38mm crossover matta :tumme:
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av 2stroke »

Westinmx skrev:Jag bytte till 8-kuggars drivhjul med 2,52" delning.
Mattan är en Camoplast Crossover 144"
Lite lätt avrundat så när man byter till 1-kugg mindre på drivhjulen med samma delning ( 2,52" )
så är det iprincip samma sak som att gå ner 2-kuggar på det övre drevet.
I ditt fall innebär det att du i utväxling har gått ifrån 1,85 till 2,05 i utväxlingsförhållande,
vilket borde passa betydligt bättre till din motor och mattlängd osv.
...Men sök vidare efter andra TRIPLEX drev så kan du leka lite med utväxlingen. :tumme:

I och med att din maskin är orginal utrustad med den sk. Racing-I boggin
så undrar jag varför du flyttat ner boggins främre fäst punkt ? :think:
När man flyttar ner främrefästpunkten får man ett par stora nackdelar:
* Brantare attack vinkel mot snön ---> Inte alls bra i lös/ospårad snö.
* Betydligt lättare att spetsa mattan om man inte även monterar en "Anti-Stab" axel.
( * I och med att du dessutom har satt mindre drivhjul så får man ännu sämre attackvinkel och ännu lättare att spetsa mattan. )
* Brukar ofta tappa väldigt mycket skidtryck och styrkänsla.


* Det går att kompensera till viss del genom att även flytta främre fästpunkten bakåt i chassit
men då får man en skoter med längre hjulbas vilket innebär att skotern blir sävligare/långsammare i sitt uppträdande ute i snön.


.....detta är bara lite tankar jag hade som jag mest bara är nyfiken på hur du resonerat/tänkt ikring !?!? :think:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar