Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Fick tipset av en kille att lägga upp projektet här på LynxTalk då han hade trodde det skulle vara uppskattat,
så vi provar väl då ;)

:hello: Hejsan hejsan!

Det var alltså en gammal LYNX som inte ville sig så gärna i pudersnö eftersom den
trots allt var gammal och heeeeeeelt fel höjd av tidigare ägare.

Bild
Skidtrycket ( i)

Eftersom att åkandet gick före skruvandet så blev det då ingen ändring
men så fort snön försvann åkte hon in i gagaget !

Bild

Bild
Bästa kassabandet (Y)

Bild
Köpte en kass och billig matta för att kunna börja laborera med längden.

Bild
Hittade ett enkelkolvs brembo ok hemma också så det fick bli the power to stop this shit. eftersom att det sitter mekaniskt OK original på dessa..

Bild
Dom gamla skidkrokarna var kassa så dom skulle ändå bytas ut.

Bild
Bild
Bild
Och dom ska ju självklart grejas till senare med rätt form och lite finish.


Och det senaste var mattköpet, en CrossCountry 38'a i väldigt fint skick.

Bild.
En fråga ang. det, klarar min gamla cobra en 38as matta med org. drivhjul ?
Men söker i annat fall även no-slip och någon har till vettigt pris.

Allt för nu, kommer mer så snart som möjligt.
Kan det bli något tro?

/Erik.



UPDATE 2

Spoiler: Visa
fick framdämparna häromdagen, så har kikat lite på det, enda som gjorts.
Planer på att plana topp, ska mäta klämspalt och kika till squishen samt efterforska lite,
några spikningar vill vi inte ha!

Bild
Bild


UPDATE 3
Spoiler: Visa
Lite mera småplock till framvagn idag, Ska iväg och hämta skidor om en stund,
ev bild på det kommer väl.

Bild

"Nya" skidorna:

Bild

Bild
Bild
Skulle tro att det bär lite bättre nu då va, gamla till höger på bägge bilderna.

Bild
Bild


UPDATE 4
Spoiler: Visa
De större "distanserna" sitter nu i ändarna på rören och tillsammans blir det... ? ;)

Köpt länklager idag med, dock hade de bara 3 st hemma och jag skulle ha 8 st,
wihu! Fler hemma på torsdag förhoppningsvis!

Eventuellt en liten uppdate mot kvällen också.

Bild

Bild


UPDATE 5
Spoiler: Visa
Motorn ur nu, Ska först tvättas sen ev planas topp.

Bild
Bild


Plockat bort all el, mer likt ett fågelbo.
Allt ska göras nytt från grund, hur man nu ska lyckas med det, måste dock göras.

Bild
Bild


Ska börja smida på små burkar till olja och expansionskäl också,
ska byta ut det tråkiga "Tornet" som oljetank och kälet satt på.
Ordning även under huven gillas!
Någon som kan rekomendera en bra genomskinlig slang som inte blir "gul"
efter ett tag fylld med soppa?


UPDATE 6
Spoiler: Visa
Framvagnsstagen helt klar.. Vad är det för färg som gäller då tro?
Ska de återigen vara röda eller kanske svarta nu när jag har röda fjädrar på dämparna?

Bild
Bild

Istället för vanliga "stål-stål" bussningar så sitter det nu kulleder i ändarna.


UPDATE 7

Spoiler: Visa
Ena sidan är helt original (förutom plastskidan såklart, dock den gamla), värd att jämföras ;)

Bild

Bild

Bild

Bild[/url
[u][b]UPDATE 8 [/b][/u] [spoiler][ ... .jpg[/img]
Bild

Fattas även ett boggihjul som ska vara 108mm tror ja, mätt med tumstock,
sitter någon på nåt hjul så är jag intresserad.

Även mätt klämspalten som ligger på 1,65mm längst ut.

Bild
Bild

Så vad tror ni riktiga motorgurus, kommer det vara värt besväret att plana den ca 0,25mm?
Är ju inte ute efter den mest ultimata effekten för motorn men lite mera skadar ju aldrig.

Hur blir det med spikning om jag får en klämspalt på 1,4mm?
Squishbredden ser ut att vara 9mm.

Bild
Bild[/b][/spoiler]



UPDATE 9
Spoiler: Visa
mäter klämspalt och kompförhållande senare när toppen är färdigputsad för säkerhetsskull.
planar toppen en kvart i veckan. även svarvat lite prylar häromdagen.

Bild

Oringsspår i bussningar mellan boggie/tunnel där det sedan ska i fettnipplar med så att fettet stannar ett tag.

även främre svingen måste göras en nu då den har spiralsprickor och tidigare gått av så den är ihopsvetsad på 2 ställen = INTE BRA.
Så det är väl topp och sving som kommer grejas med i veckan i väntan på drivhjulen.
Ja juste, ny vändaxel också.


UPDATE 10
Spoiler: Visa
Tvättat chassi lite idag, med hjälp av vattenkannor och en svamp samt lite medel,
wihu.
Lite renare blev det iaf, och borrat nit.

Bild


UPDATE 11
Spoiler: Visa
Väntar fortfarande på drivhjulen så på den biten har det inte hänt mycket.
Aluminium hade tydligen inte hamnat på beställningen heller så det blev ingen ny vändaxel i veckan, heller ingen planad topp.
Däremot har jag svarvat nya bussningar och grejjar lite glapp i boggien så länge.

Har iaf börjat med fotstegen som ska på, inväntar även rör där också.

Bild
Bild
Bild


Känner verkligen ingen stress efter att ha sett bilden över Kiruna :P


UPDATE 12
Spoiler: Visa
Hämtade drivhjul idag,
åkte på att betala tull också men det blev fortfarande billigare än i sverige dock.

Bild

Inte blivit mycket gjort idag som jag hade tänkt då ja suttit på sjukhuset hela dagen, snabba sköterskor och läkare ni vet.
fått nåt med kristallerna i öronen så det är som att ja fått gashäng i balanssinnet.

/E


UPDATE 13
Spoiler: Visa
Jo jag gjorde tvärt om, hjulet på axeln, funkade kanon med rätt pryl, lägger upp en bild på den senare.
Smörjde med lite olja samt putsade till axeln lite med smärjduk då den var rätt grov i ytan av rost osv.

Nu sitter iaf hjulen där, framvagnsstagen kortade också. ska målas en omgång.
Nu går det framåt iaf.

Bild

Gissa om ja ska ut och skruva nu?


UPDATE 14
Spoiler: Visa
har nu börjat smida lite på den främre svingen, blev en annan konstruktion än original.

Bild
Bild
Bild

Får se när jag har tid att sy igen detta och göra den färdigt.

Håller på letar rör till fotstegen som en tok, hos stålhandlaren får jag vänta 2-3v +! ingen lust med det faktiskt..

Bilder på prylen jag använde för att pressa på drivhjulen om någon är intresserad.

Bild
Bild


Har glömt att lägga in denna med, Gjorde nämligen en liten billy's/Körv låda i rostfritt för ett tag sedan:

Bild
Bild


UPDATE 15
Spoiler: Visa
Fått tag i rör nu, anländer på måndag.

Pillrat lite smått idag, bland annat svarvat en ny svänghjulsvikt, hade dock ej alu så det fick bli en i stål.
Däremot är den inte helt klar, ska borra lite hål osv ( Och ja, med hjälp av delningsdocka)

Måste också försöka få klar boggien så man kan börja sätta ihop och göra boggieförlängningen samt en snygg tunneförlängning.


Bild

Bild

Bild


UPDATE 16
Spoiler: Visa
fyfan, nu ser man nästan rosa elefanter, flygande dessutom.

Pulat med dyna idag, fått för mig att jag i alla fall ska testa göra en dyna så jag har gjutit/plastat (Luktar satan och lite till på en yta av 35kvm) början till den idag, självaste botten på den. Sen får vi se hur jag löser resten men har en ide som kan fungera.

Bild
Massa tejpande och pillurande.

Bild

Bild

Får se hur det blir, funderar på att plasta i några förstärkningar av alu men då kanske det hellre vill spricka intill det? Armerat med glasfiber.

Inte det absolut snyggaste man sett men tror det kan bli rätt bra.
Ett gammalt bilbaksäte fick donera stoppning, ska försöka skäras till snyggt tänkte jag.
väntar på att limmet torkar nu i skarvarna.

Sen ska man bara leta "rätt tyg" till dynan, kan bli roligt ;)


Bild

Tjipp å hajk


UPDATE 17
Spoiler: Visa
Sådär ja!
Då var fotstegen iaf punktade, har bara pinnsvets för tillfället då slangpaket är trasigt på mig'n.
Ska försöka släpa med mig dom imorgon så ja kan grädda resten,
Sen ska det dit en platta mot tunneln och ett till kort rör mellan de 2 främre rören.


Bild
Bild
Bild

Punktat i mallen.


Bild
Bild
Bild


Bild
En hylsa där i änden med gängor som trailingarmen ska sitta i.


Tar väl ett tupplur och fortsätter imorgon då.


UPDATE 18
Spoiler: Visa
Stegen svetsade nu, bara hål för dubbskruven kvar sen målning.

Bild
Bild


UPDATE 19
Spoiler: Visa
Svingen också svetsad..

Bild
Bild



Stegen än så länge, ingen höjdar finnish men det ser bra ut så länge man inte kommer närmare än en meter ;)

Bild


Kapade av de gamla fotstegen idag också.

Bild


UPDATE 20

Spoiler: Visa
Idag blev svänghjulsvikten klar iaf.
Skrapade bort färgen igår på fotstegen och ska göra ett nytt försök.


Bild

en liten titt på hur det skulle se ut innan jag skrapade färgen.
Bild

Bild

Börjat skära till dynan också, använde mig av fogskum i botten, sen kommer det någon hårdare madrassliknande skumgummi och överst liggunderlag för att få lite styrsel i den.


UPDATE 21
Spoiler: Visa
Svetsat på en liten förstärkning på svingen idag så nu den är klar för målning :)
Blir lagom snortajt med dämparen men de ska gå allt!


Bild

Bild

Bild

Bild


UPDATE 22
Spoiler: Visa
Svingen målad och klar, borrat hål för balataremmen också.
Blir rätt tajt med dämparen där men enligt mina formler ska det fungera, 9mm marginal.

Bild
Bild


Skrapat av, slipat ren och målat upp fotstegen igen.
Skippar dock klarlack denna gång.
Bild

Bild

Målat på framvagnstagen efter kortningen och den bakre svingen kommer också bli röd, nu börjat det roliga när man verkligen kan börja sätta ihop skotern och se att det händer något!


UPDATE 23
Spoiler: Visa
provmontering av lite prylar idag.. gjort ett fäste för fotsteget fram också, men det syr jag dit imorgon.

Bild

Bild

Bild

Bild

natti


UPDATE 24
Spoiler: Visa
Det går sakta framåt..
Var och kika på nitar idag, svårt att få tag i 6,8mm så kanske man ska ta 4,8or och en bricka på baksidan?

Satt i smörjnipplar nu iaf och färdigställt främre fotstegsfästet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


UPDATE 25
Spoiler: Visa
Satt ihop boggien lite mera och "provmonterat" den lite så här på kvällskvisten.


Bild

Lagom sluta slides.
Bild

Bild

Ska dit ett till par boggiehjul ungefär där knäleden sitter nu, den ska nämligen bakåt en bit tänkte jag.

Bör man ha fler hjul på utsidan eller räcker det med att ha dem i mitten så man kanske till och med kan flytta bak dom istället? dom sitter ändå efter böjen på skenorna så de sitter ju inte på de mest utsatta stället heller.
Håller på med en vändaxel också som har 2 hjul i mitten istället för ett på varje sida av skenorna och ett i mitten.


Bild

Bild

Bild


Rätt så snortajt vid kylaren fram.

Bild


Gav på styrprylarna en sväng färg också :)

Bild.




UPDATE 26


Tog fram lite aluminium idag, vem fasen gillar inte det?

Skulle dock vilja ha en borstad effekt på det men är alldeledes för lat :(

Bild

Bild

Bild

Original är det alltså bara plast.
Har fundering på att "skriva" något där, vet dock inte vad, lurat lit på klassiska lynx texten men kanske ni kan hjälpa till med några förslag?




UPDATE 27

Några av de senaste updateringarna Kan jag ju börja med, i ordning.


Har grejat med tunnel förlängning nu, tror den kommer få se ut så här:
Ganska originell med lite lätt uppåt vinklat tunnelslut.

Bild

Bild

Självklart kommer även förlängningen fortsätta längre fram och agera förstärkning också.

Inget annat förslag ja kan kika på? Bilder gärna!


Skotern för nog även bibehålla detta stuk och geometri.

Bild







Gjort en förlängning i papp nu, blir väl precis likadant fast i alu då ;)
Stänkan blev just lite kort :D

Bild

Bild

Bild


Har fixat fästen till lyfthandtaget också men batteriet la av så hann inte ta kort, Kommer bilder senare idag :)






Började med att göra en mall i hårdare papper, kapade till lämpliga bitar och började fila :)
har aldrig lyckats få en serie hål så osynkade, tråkigt det bara. Men hur många ska tänka på det sen när den sitter på plats då tro?

Gjorda i 3mm alu med hjälp av rondell, fil och borrmaskin.

Bild

Bild
Den ena uppgnussad med svinto samt metallpolish.

Bild
Tråkigt att det var lite märken i materialet på den ena.

Bild

Bild

Bild

Dax att leta på ett alu rör nu då bara så är lyftbågen klar också :)



Och det är alltså där vi står i dagsläget :)
Stay tuned, updates kommer omgående.



UPDATE 28
Fått tag i alu nu, både axel och rör.
Axeln ska jag göra vändaxel samt en till boggie axel av och röret (25x1,5) får bli lyfthandtag.

Ska svarva lite imorgon då så återkommer med bilder på färdiga "produkter" imöre.
Annars har jag lindat pipan och rivit ner Mr. skrotax en smula.

cyllefotspackningen som satt i verkar vara en 0.3mm, mätte där packningen inte varit "klämd" samt att den var lite fuktig av olja, troligen svält lite då ja fick den till 0.35mm.
Ska köpa packningsmaterial imorgon och skära ut en i 1mm.

Bild
Aluminium gillar vi ju alla

Bild
2 tum tjockt band, väldigt bökigt att linda.

Bild
Uscha vad illa kolvarna såg ut på bild! Teflonet som nöts ner, därav färg/fläckar.

Bild

Go'natt!


UPDATE 29
Svarvat axlar idag, vändaxel samt en boggieaxel som jag skrev ovan, även pluggar till lyftröret som gängorna sitter i.
Ritat av packningen på 1mm tjockt ark också, ska väl försöka skära ut den efter att magen fått sitt :)

Bild
Bild



UPDATE 30
Satte ihop förlängningen lite provisoriskt igår, ska kapas till så jag kan provmontera i boggien.
Packningen klar, tänkte börja sätta ihop motorn idag och ta ett till klämspaltsprov.

Svarvade 2 alu konor också som kan komma till användning senare.

Bild

Bild

Bild

Bild



UPDATE 31
Blev lite nattjobb.

Lite lätt ändring på fotstegen som jag visste att de skulle komma.

Boggien bakflyttad 25mm för attackvinkelns skull.

Bild

Bild



UPDATE 32
Som jag skrev tidigare så strular det ju till det en hel del med boggien bara för att den inte är som alla andra.. Men skam den som ger sig!

Det nya hjulparet utplacerat- knäleden fick sitta kvar där den sitter, ska dock flyttas upp är det tänkt.
Är inte spiksäker i ämnet om jag ska vara ärlig, just boggien är något helt nytt då det är första skotern jag äger...

Iaf så ska det tillverkas en liknande stålplåt som sitter vid främre svingen, den kommer sitta i knäleden och gå över skarven på skenan.


Bild

Bild

Bild



UPDATE 33
Som jag skrev tidigare så strular det ju till det en hel del med boggien bara för att den inte är som alla andra.. Men skam den som ger sig!

Det nya hjulparet utplacerat- knäleden fick sitta kvar där den sitter, ska dock flyttas upp är det tänkt.
Är inte spiksäker i ämnet om jag ska vara ärlig, just boggien är något helt nytt då det är första skotern jag äger...

Iaf så ska det tillverkas en liknande stålplåt som sitter vid främre svingen, den kommer sitta i knäleden och gå över skarven på skenan.


Bild

Bild

Bild



UPDATE 34

Har grejat med boggieförlängningen idag och höjningen fram på skidorna. fixat förstärkning/höjningsplåten till skenorna.

Bild

Bild
Hål gillar ju vi alla pojkar :whistle:

Bild

Bild

Bild

Självklart kommer mer förstärkningar.


Början på höjningarna till framvagnen, de är överdrivet långa nu bara för att de inte är bestämt hur hög den skall vara.

Bild

Bild


Kan ju även bjussa en bild på denna vackra termostat ja hittade när jag plockade ur den ur toppen nu inför planingen vilket kommer påbörjas imorgon.

Bild

C, U



UPDATE 35

Skruvat ihop motorn och plockat fram lite kedjehusprylar.
Var hittar jag en ny kedja till denna maskin samt org drevning?
Jag vill få det till 12 brickor i bredd och 64 länkar lång och 20/37 drevning.

Borrade hål i höjningen till framvagnen, ska sättas en hylsa på insidan runt bulten också sen är det tänkt att den ska "pressas" så jag återfår bredden till dämparen.

Bild

Bild

Bild

Blev ingen helhetsbild då ja inte orkade stoppa i boggien idag, fredagsmys ni vet.



UPDATE 36
Jag har börjat med ett till fäste för främre boggieinfästningen på fotstegen, mitt emellan org.
Skulle tro att jag har ungefär som första bilden dock...

På andra bilden ser man att boggien är ganska rejält bakflyttad!

Ska fixa mitten till tunneln senare under kvällen,
förhoppningsvis sitter tunneln ihop innan läggdags.
Juste, snekapas ska dom också göras.

Tunnelsidorna iprincip klara nu, hål för nitar kvar bara.
Dåliga mobilbilder dock..

Bild

Bild



UPDATE 37
Mittendelen bockad och nästan klar, Lyfthandtaget klart, höjningen fram nästan klar !


Bild

Bild

Bild

Och en liten helhetsbild, har fan inte hänt nånting sen förra helhetsbilden....

Bild


UPDATE 38


Kapat tunnel och satt dit förlängning provisoriskt.
Hade bara några enstaka nitar, små korta nitar.

Ursäktar röran, står en gammal halvrutten sukka bredvid nu också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



UPDATE 39

Nitat å klarrt.

Bild

Bild


Slängde på lite färg med en "luddfri" roller, jo tjena du lena vad den var luddfri.

Bild

Bild


En bild under tunneln, ska även målas lite där tänkte jag.

Bild


UPDATE 40


Insida tunnel målad, likaså resten om omgång till.
Även dynan har tejpats, Har väl sett snyggare men även fulare såå, den duger att vila arslet på. Har provsuttit den och hård är den, men inte för hård skulle jag tro samt GRYMT lätt, ska försöka väga denna och org.


Bild

Bild

Bild

Bild

Och avslutar med en helhetsbild som objektet står för tillfället.

Nu lite föda i matsäcken och ny energi.

Bild


UPDATE 41

Pysslat lite mera på kvällskvisten, Fler fästen för främre boggiefästet. För att kunna laborera lite med attackvinkeln.
Visst störs CC måttet men det lär vara så pass lite.

Bild

Bild

Bild

Det översta hålet är ett "Originalhål, 25mm längre bak än hålet som boggien satt i innan (det avlånga fina). Bara det att det var 10mm hål, numer uppborrat till 12mm hål.
Vad säger 2-stroke om detta? ;)



Bild

Bild

Bild

Vägde dynan också, originaldynan väger 5,4kg och den hemmagjorda dynan har en vikt på 2,4kg! Dock utan klädsel men jag är verkligen nöjd över det.


UPDATE 42
lite småpyssel gjort.

La på lite prylar så man får se lite mera helhet, blir rätt hög fram, en spårvidd på under tusen.


Blev jappsbultar till handtaget, även de små nylonbrickorna skymtar lite i ändarna.
Var fram med svinto och glanskrämen också.
Bild


Blev då helt klart bättre än att ha ett hål in där, Kommer även bli liknande på andra sidan fast ett luftintag med galler och mesh så variatorerna får sig lite fresh air.
Bild

Och en liten helthetsbild på mer än bara ett naket chassi för en gångs skull.
Bild

UPDATE 43

Styrstången var ändå tvungen att svetsas en massa då den spruckit hej vilt i plattan där styrfästena är monterade.
Gluggade igen sprickorna och gjorde en liten vinkel på den för att få fram styret en liten bit iaf.

Bild
Bild


Tänkte att när jag ändå var i farten kunde jag väl bättra på den här skapelsen som någon säkert är nöjd över också.
Bild
Bild


Blir nog ganska lagom det där, Den lilla sidan är 17mm hög och den andra 28mm
Bild
Bild
Bild


Så nu hänger stången på tork med ett lager färg.

Blev en sen kväll idag, en mysig fredagsafton med lite kvällsfika. Helt klart tuffaste "bukrhållaren".
Bild


UPDATE 44

Satt dit styrstång och "länkaget" till styrningen.

Bild

Bild

Bild
Oj vad suddig bilden blev såg jag nu men men, inte mycket att se ändå.

Nu är frågan, Hur är det med Toe in/out på snöskotrar? Skiljer det från ledräser till snömaskin och hur mäter jag in det?

Nu blir det julbord, så ikväll lär man ju inte orka göra någonting ;)



UPDATE 45



Var och köpte nytt dragsnöre idag, när man ändå är i farten kan man byta då det är så pass billigt i jämförelse med hur jäkla drygt det är när snöret går av mitt ute i skogen.
Fick rådet om att olja in det, vad ska jag använda?

Bild


Sedan tog jag och fräscha till motorn lite utvändigt, Blev ju inte kliniskt men mycket bättre.

Bild
Bild



Provmonterade boggien lite också, Vad tror ni om höjden?

Bild
Bild
Bild



Så ser det ut med en doja på fotstegen, en goretex pjuck stl 45, dock är ju bootsen ännu större så ja tror det blir kanon.

Bild



Ska försöka grunka på gummitutten till rave klockan bara så ska motorn i också, sen är det snart uppstart!


UPDATE 46

början på "Dropbrackets"

Bild

Bild

UPDATE 46,5


Nu är nog fotstegen klara, skulle bara behöva ett sånt där trökigt lager färg till..

Bild
Bild


Å nu står hon själv!

Bild


Tajt som greta, mattan hänger snett pga bara ett hjul på dämparfästet.

Bild


Pös ihop mer än vad jag räknat med också.
Så nu är hon 55,5cm upp till baken och 38cm där tumstocken står. Tror dock jag nöjer mig ändå.

Bild


Och vet ni vad?
Jag har till och med provstått henne! Sen har jag planerat några helhetsbilder från längre håll utomhus imorgon, om det inte spöregnar dvs...


UPDATE 47

Nu står hon ute i minusgraderna.
Själv är jag faktiskt nöjd över min skapelse, vad tycker ni?


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Och 3 bilder med gammelstänkan :)

Bild

Bild

Bild


Dessutom ljög ja om höjden, glömde att den stog hissad fram.
den är 57,5cm till tunnelkanten i baken.


UPDATE48

Tack tack!

Letar nittång så ja kan nita fast "pyramiden", efter det åker tank å slangar dit, då blir det dags för uppstart!


Pysslat lite med dunkhållaren idag, använde den hemmagjorda vursting kantbocken första gången också.
Åter igen borrmaskin, fil och rondel. Även kantbocken denna gång då.

Bild

Bild

Bild

Bild
Såklart ska det inhandlas dunkar som är likadana, Biltema for the win!

Bild

Bild

Bild




Update 49

Dunkhållare nästan klar, fattas bara 12mm alu stänger som ska sitta emellan.
Satt i lite nya skruvar i framvagn och dragit åt för sista gången.


Sitter med M6 vagnsbult samt 3mm plastbricka emellan tunnel och rack.

Bild

Bild

Bild


UPDATE 50

Dropbrackets klara, nu även målade och monterade.

Bild

Bild


Förstärkning till boggien också fixad, monterad på insidan. Kommer också sitta en "täckplåt" över skarven på utsidan. i 3mm stålplåt, bultad med M6, hur många får du räkna själv.

Bild

Bild


Dunkracket också klart, fick banden riktigt proffsigt sydda helt gratis.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


UPDATE 51


"täckbrickor" som ska sitta över skarvarna, 2 stycker gjorda i 3mm alu.

Bild

Bild

Bild

Som ni ser så har skenorna fått sig ett lager färg också, ett halft lager med strån från penseln också för den delen.



UPDATE 52

Börjat montera ihop boggien lite, ett till hjulpar ska dit också.

I väntat på slidesen tänkte jag göra klart framvagnen, ska hyra en nittång på tisdag också så då kommer pyramiden komma på plats ordentligt.


Bild

Bild

Ingen kalasfin yta på skenorna som syns rätt tydligt på bilderna men dom är åtminstånde svart och täckta.



UPDATE 53

Tank och plasten över sitter nu på plats, Aldrig fel med en "soppamätare" heller.
Satt ingen slang där tidigare då röret som egentligen ska sitta där gått av.
Höjningarna till framvagn är klara och på plats, så även fotstegen.

Bild


Målade med sprayfärg enbart för rostens skull då de inte kommer att synas.

Bild


Sitter fasst i chassit med M6 vagnsbult och kupol mutter, nån självborrande plåtskruv från biltema sitter som dubb.

Bild

Bild

Bild

Blev inte mycket gjort idag som jag hoppats pga bråkig lillasyster..

UPDATE 54

Fortsatt med nitning ikväll, mestadels av buk.
Aj aj, ingen vidare passform på dessa gamla grejor..
Konstigt nog när de suttit ihop en gång i tiden, har heller inte legat ihoptryckta eller nåt :)

lite bilder på hur hon står:

Bild

Bild

Bild



UDATE 55

Nu har det kommit en gnutta snö, dock inget skoterföre ännu men nog är det täckt allt!

Har haft tankar på att beställa puderstrumpor och göra luftfilter men kom på en billigare och bättre lösning istället.
Saknas nu lite mesh tyg.


Luftburken original.

Bild


mumsigt

Bild


Lite mesh på det sen är den klar att användas.

Bild
Bild



UPDATE 56


Buk och panel halvt på plats, förstår inte varför det passar så otroligt dåligt!?
Har inte förändrat något som borde påverka buken och panelens passform, men tydligen..


Bild

Bild

Som ni ser sitter panelen snett, och SPÄNT. blir ju livrädd för denna glasfiber skapelse.



Tror vi kan andas rätt fint här nu. Lite luftintag och en ny burk på G också.

Bild

Bild


Mina grejor är i tullen nu så de borde komma i veckan, då kan jag stoppa tillbaka boggien osv. :)





UPDATE 57

Som sagt, började på en burk idag.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fotvärmare? :eyebrows:

Bild


Bild


Som ni ser satsar jag inte på en skrikburk.. :)


Bild


Ska svarva en hylsa som passar på stingern imorgon och fixa en 45gr böj att sätta mellan pipa och den andra böjen som är en Simon svetsböj. Mycket lämplig till sånt här då de är tvärare än vanliga. finns bland annat på mekonomen.



UPDATE 58

Gjort lite mer på burken och grejat till en pryl som sitter i buken runt utblåshålet för att inte smälta plasten.
Svarvade även en hylsa till stingern, men hade inte huvudet med mig så den lär göras om.

en 5mm rostfri stång som är bockad runt utblåset på burken sitter ordentligt punktad på en 1mm rostfri plåtbit. På undersidan sitter det en detalj i samma form fast i 2mm alu.

Bild

Bild


Tig-svetsade rören från insidan i gavlarna samt kortat av utblåset lite så det matchar maskineriet.

Bild

Bild



UPDATE 59


Med förlängningarna samt förstärkningarna blev skonorna för breda. tur hade man denna gång att det fanns en hand överfräs hemma.

Bild

Bild

Mera jobb på ljuddämparen, gjorde ett hölje i 1mm alu och bockade runt, blev inte det absolut bästa samt att jag fick en tråkig buckla. Vi alla klantar ju oss ibland tyvärr.
Skära till tårtbitar och tig'a böjen till veckan.

Bild

Bild


Jämförelse med "Gamla" och nya burken.

Bild



Bild

Bild

Bild

Bild


UPDATE 60

svarvat distanser och målat ljuddämpardelarna, imorgon ska jag försöka köpa stoppning till burken och lim till meshet.


Bild

Bild


Sen har jag skramlat ihop lite grejor att pyssla med imorgon:
Bild



Tack så mycket till bcool som sponsrat mig med dessa stora bitar mesh!
Mycket generöst :D

Bild



UPDATE 61


Ringde till min lokala handlare för att köpa balataremmar, han hade bitar på 60cm som han ville ha ca 250-300 spänn styck för sa han.
Någonstans i min kola så kom det fram att mekonomen hade börjat sålt skoterprylar så jag ringde till dom, vipps 2 dagar senare står jag här med 1,5m balatarem som jag betalat 169kr för och då var den bredare än hos handlaren också!

Oljetanken färdigsvetsad också, skotschas imorgon.

Bild

Bild
Boggien ihop på en VÄLDIGT rörig bänk, pinsamt.


Nu för er som läser, det första du tänker på när du ser färger och stuk, vad tänker du på?


Bild

Bild

Bild

Jag får iaf någon liten snestukad Knight Rider profil i huvvet :rock:


UDATE 62

Styrhöjaren innan färg:
Bild


Packade ljuddämparen och stoppade dit den också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



UPDATE 63


Blev ganska prydligt där med CDI, oljetank, vattenpåfyllning och tändspole :)

Bild


Ur med drivaxeln, Drivhjulen skall pressas ihop 2mm på varje sida då mattan har var 3e klipps uppvikt mot klacken på insidan och tar där i.

Bild



UPDATE 64


Nu är både sekundär, rem och den gamla kedjan monterad, var tvungen att ta en runda runt huset.

Bild

Fjädringen kan vara en aning mjuk, men ska inte säga något då ja inte testat den mer ordentligt.
Läcker ordentligt i mellan grenrör och pipa så får nog göra en ny anslutning där.

Instrumenteringen kommer bli i alu och se ut ungefär på följande sätt.

Bild


Satte dit huvgångjärn också. under namnet möbelgångjärn 51cm på biltema som jag kapat av så det är 42cm.

Bild

Bild


Hittade också rutan som ja trodde att jag slängt. ni ser ju även varför.
Tycker skotern ser bättre ut utan om jag ska vara ärlig.

Bild

Bild


Drog lite el här på kvällen, ska få tag i lite tunnare kabel till baklyset och andra småsaker så jag kan göra klart allt.

Lite småtaggad på teståka! Tål väl även att tillägga att snön har nått skutskär också ;)

/Erik
Senast redigerad av Westinmx den 5 februari 2012, 01:24, redigerad totalt 32 gång.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Oldschool enduro mountain

Inlägg av Stoft »

Intressant, kommer helt klart följas!

En LynxTalk stänklapp på det där så är den klockren! :tumme:
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=50&t=197
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Oldschool enduro mountain

Inlägg av Westinmx »

Stoft skrev:Intressant, kommer helt klart följas!

En LynxTalk stänklapp på det där så är den klockren! :tumme:
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=50&t=197

Racinglappen var fin, gillar inte när dom är helt raka som mountain faktiskt ;)
Men du kan ju alltid sponsra med en ;;



formgivit dynan lite, börjat lappa på sittunderlag också, ska även kortas en bit.
Men jag har ju inge silvertejp hemma, en hel verkstad med skit men ingen rulle silvertejp, bedrövligt.

Bild
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Inlägg: 190
Blev medlem: 2 mars 2011, 15:02
Skoter: Rex 800RE -10
Ort: Umeå

Re: Oldschool enduro mountain

Inlägg av DW... »

Har sagt det förr, mycket kul att se äldre objekt bli "pimpade"... :tumme:
Håriga fotsteg du har fått till, tror inte att is på fotstegen blir ditt problem, he he...
Blir förmodligen ett skojigt slutresultat på ditt projekt, ska följa detta... :hello:
Kan laga det mesta, men inte mat...
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Cobra Mountain....

Inlägg av 2stroke »

Westinmx skrev:Bild
Bild
Bild
Bild
Westinmx

Härligt att se en "Cobra" som byggs om ! :tumme:

:kort: Ta gärna och gör en djupdykning som visar och förklarar dina ombyggda fotsteg :kort:
skulle nog uppskattas utav många.
Westinmx skrev:
Stoft skrev: En LynxTalk stänklapp på det där så är den klockren! :tumme:
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=50&t=197
Racing stänkan var fin, gillar inte när dom är helt raka som typ Mountain modellen faktiskt ;)
Men ni kan ju alltid sponsra med en ;;
Vi som driver LynxTalk gör det på helt ideel basis och helt på våran privata fritid.
Vi har inga som helst inkomster ifrån siten och vi tjänar inte ett öre på försäljning osv.
Stänkorna säljs till ett rent självkostnadspris.
Vi har tyvärr ingen möjlighet att sponsra med stänkor.
Hela ideén med LynxTalk är att få till en väl fungerande mötesplats på nätet där LYNX
intresserade människor kan mötas och utbyta erfarenheter istället för att
söka fakta osv osv på 1000 olika ställen på nätet.
Målet är att få till den mest kompletta LYNX märkes siten överhuvudtaget,
Där både Proffs och Nybörjare kan dra nytta utav varandra och trivas.

VÄLKOMMEN !
:lovelynx:



.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Cobra Mountain....

Inlägg av Westinmx »

DW... skrev:Har sagt det förr, mycket kul att se äldre objekt bli "pimpade"... :tumme:
Håriga fotsteg du har fått till, tror inte att is på fotstegen blir ditt problem, he he...
Blir förmodligen ett skojigt slutresultat på ditt projekt, ska följa detta... :hello:
Jo, äldre skotrar har sin charm, helt klart :D

2stroke skrev:
Härligt att se en "Cobra" som byggs om ! :tumme:

:kort: Ta gärna och gör en djupdykning som visar och förklarar dina ombyggda fotsteg :kort:
skulle nog uppskattas utav många.

Vi som driver LynxTalk gör det på helt ideel basis och helt på våran privata fritid.
Vi har inga som helst inkomster ifrån siten och vi tjänar inte ett öre på försäljning osv.
Stänkorna säljs till ett rent självkostnadspris.
Vi har tyvärr ingen möjlighet att sponsra med stänkor.
Hela ideén med LynxTalk är att få till en väl fungerande mötesplats på nätet där LYNX
intresserade människor kan mötas och utbyta erfarenheter istället för att
söka fakta osv osv på 1000 olika ställen på nätet.
Målet är att få till den mest kompletta LYNX märkes siten överhuvudtaget,
Där både Proffs och Nybörjare kan dra nytta utav varandra och trivas.

VÄLKOMMEN !
:lovelynx:
Var mest skämt och sido det ang stänklappen,
Däremot skulle det sitta fint med en sån lapp,
Ni gör detta suveränt, att hålla en sån community för oss intresserade,
Good Job! :thumbsup:
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

Westinmx skrev:Ni som driver LynxTalk gör detta suveränt,
att hålla en sån community för oss intresserade,
Good Job! :thumbsup:

VI suger åt oss.... Tack ! :blush:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Lifeabuser
LynxTalk Member
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 oktober 2011, 16:36
Skoter: Lynx Enduro 600 sp -02

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) Oldschool mountain...

Inlägg av Lifeabuser »

:lovelynx: Har läst igenom hela tråden...
Vilket underbart projekt!
Otroligt bra jobbat.
Gillar dina idéer och tankar kring projektet.
Dock tycker jag att den ser bred ut :)

Jobba på - det kommer att bli fantastiskt bra!
//Erik
073-0517151
joojjen
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 6 juli 2011, 21:42
Skoter: lynx

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) Oldschool mountain...

Inlägg av joojjen »

Fin maskin :)
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

2stroke skrev:Perfekt ! :tumme:
VI suger åt oss.... Tack ! :blush:

Det hoppas jag att ni gör :D
Lifeabuser skrev:Vilket underbart projekt!
Otroligt bra jobbat.
Gillar dina idéer och tankar kring projektet.
Jag tycker dock den ser bred ut
Jobba på - det kommer att bli fantastiskt bra!
Tackar :D
Då har du tydligen missat en del, framvagstagen är kortade,
så de är 5mm längre än org för att kompensera höjningen lite ;)
joojjen skrev:Fin maskin :)
Tackar :D
Skriv svar