Lite mera jordnära , Tack !RannerKing skrev:För att det hade i så fall slutat med att man bytt allt i en motor som är så pass gammal.
...som sagt var så var det bara ett Mek Tips ! , inget annat.
Lite mera jordnära , Tack !RannerKing skrev:För att det hade i så fall slutat med att man bytt allt i en motor som är så pass gammal.
Redan gjort! Bytte kolvar, ramlager, honade burksen och packningar samt packboxar i vintrasRannerKing skrev:
För att det hade i så fall slutat med att man bytt allt i en motor som är så pass gammal.
Har man det på hyllan, så visst då är det ju bara att använda...
Orginal drevningen i din maskin är 20/37 och både kedja och drev är
TACK!2stroke skrev:
Orginal drevningen i din maskin är 20/37 och både kedja och drev är
utav sk. "TRIPLEX" typ, vilket tyvärr inte är standard i dagens skotervärld.
Orginal kedjan har 64 länkar.
Själva kedjan får du lätt tag i på metervara då den förekommer inom industrin.
Dreven däremot blir svårare.
Om jag minns rätt så har LYNX upphört med dessa drev som reservdel
men det kan ju ligga kvar drev ute hos någon handlare på hyllan.
Eller så blir det till att jaga beggade drev.
Samma typ av "TRIPLEX" drev/kedja i alla
vätskekylda GLS & Cobra modeller ( 1990 - 1995 ).
LYNX artikel #
* 20 Kuggar : 5493746
* 18 Kuggar : 5494701
* 17 Kuggar : 5494700
- - - - - -
* 37 Kuggar : 5396162
* 41 Kuggar : 5396161
Med din orginalutväxling har du 1,85 i utväxlingsförhållande...
..Nu när du förlängt samt satt matta med högre kammar så skulle det
inte skada med lägre utväxling för att maskinen skall bli rolig att köra.
Där har du en utmaning att hitta drev !!
Näeee... nån LYNXbibel sitter jag inte på men man har nogWestinmx skrev:TACK!
Du är en jäkel på att ha koll på allt, är det du som sitter på lynxbibeln ?
Teoretiskt bör jag även ha 10% lägre utväxling eftersom jag har bytt
från 10 kugg till 9 kugg drivhjul.. ?
Vad tippar du på för drevning ?
Höjt tillslagsvarv till 4k för övrigt, är nog det enda som är gjort åt variatorn.
Hahaha.2stroke skrev: Näeee... nån LYNXbibel sitter jag inte på men man har nog
lagt in ett och annat i hjärnkontoret under årens lopp.
Innan jag säger nåt om din drevning så måste du säga vilken delning
det är på den mattan/drivhjulen du skall köra med ?
På bilderna du lagt in i tråden så är det 8-Kuggars No-Slip drivhjul,
men som sagt vilken delning ?
Orginal sitter det 9-kuggars drivhjul med 2,52" delning.
Lite lätt avrundat så när man byter till 1-kugg mindre på drivhjulen med samma delning ( 2,52" )Westinmx skrev:Jag bytte till 8-kuggars drivhjul med 2,52" delning.
Mattan är en Camoplast Crossover 144"