GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Allt om GLS chassiet. (1985-1993)
ciggy
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 januari 2012, 14:51
Skoter: Lynx Rave 3800

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av ciggy »

Ja det känns som det, måste bara fara och tanka lite fräsch soppa.

Nej det känns ju inte som att den ska täta om så var fallet, men cylindrarna gick lätt att få dit ensamen, är inte van vid att det går så lätt. Men jag mätte allt innan jag beställde och fick det till 76, alltså orginal, och kolvarna är även dom 76. Gjorde komptest på nytt och det visade 10 kg på båda cylindrarna, fick då hjälp att dra tre drag med full gas.

Haha, kan vara bra att veta.. :-)
Däremot kan jag vara nojig, är inte van att skruva så gamla grejer och den har ju ändå 20 år på nacken så man vet ju aldrig, kan uppstå konstiga ljud från saker och ting. Det känns så konstigt för det är ingenting man märker eller hör när man drar runt motorn för hand, samt att jag varit och kört den fram och tillbaka ett antal gånger, känns som att någonting borde ha hänt vid det här laget.
Däremot drog en polare med knappen avstängd medan jag lyssnade, och då hörde jag att det lät som att det kom från luftburken, alltså att det vandrar den vägen, kan det bara vara slitmatningen jag hör? Är som sagt inte alls bekant med Rotax överhuvudtaget..
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av bcool »

Men visst var kolvtoppen stämplad 020 på dom gamla kolvarna? Ser ut så på fotona...
ciggy
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 januari 2012, 14:51
Skoter: Lynx Rave 3800

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av ciggy »

Stämmer alldeles riktigt, fyfan vad sjukt. När jag tog isär det så mätte jag ena kolven, kollade under den och hittade ett jofrab art-nr, 09-772 vilket är en orginal-kolv 76mm, kollade under andra kolven och hittade samma nummer, men precis som du säger så är det stämplat 020 på en kolven, dra åt helvete så klantigt av mig att missa det.
När jag gick in på jofrabs sida så hette t.ex 76,5 mm 09-772-02, därför tänkte jag inte mer på det. Inte så konstigt att det låter ett metalliskt ljud med andra ord... hyffsat konstigt att jag har 10 kg i båda cylindrarna dock...

Edit. Kan tillägga att det är på kolven som ej är överdim stiftet har lossnat på...
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av bcool »

Ajdå.
Men du är inte ensam med detta bekymmer,
det är väääldigt många som inte tänker på att den kan vara borrad,
och köper fel kolvar.

Hursomhelst...
Starta inte motorn nåt mer förrän du bytt till rätt kolvstorlek,
kolvkjolarna brukar brytas av ganska snabbt om man kör med för stort spel.
Vilket kan leda till ett ordentligt ras.

Egentligen ingen höjdarlösning att ha borrat på ena cylindern, och inte på andra...
Olika vikt på kolvarna. Kolla noga nu så att båda inte är borrade!

Hoppas det löser sig för dig!
ciggy
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 januari 2012, 14:51
Skoter: Lynx Rave 3800

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av ciggy »

Nu är andra cylindern borrad och två nya kolvar, i rätt dim, är monterade.. nu går och startar den som en klocka :-)
Tacksam för alla svaren!
Någon som behöver några prima orginal-kolvar? ;-) kan eventuellt fungera som askoppar hehe
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av bcool »

Kul att du fått igång den igen!
Skriv svar