GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Allt om GLS chassiet. (1985-1993)
ciggy
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 januari 2012, 14:51
Skoter: Lynx Rave 3800

GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av ciggy »

Tjenare alla,

Brorsan har en Lynx 3800 ( ???? ) med drygt 800 mil på mätaren,
motorn är nog inte rörd så länge han har haft den, vilket är drygt 2 år och ca 150 mil.

Han tyckte att den börjat gå konstigt och bara på en,
efter komptest som visade 9 och 6,5 så kom han hit med den och jag har nu lyft på toppen.

Vad tror ni har hänt här ?
Har heller aldrig mekat slidmatning,
måste man lös med detta för att lyfta cylindrarna ?
Ni som kanske har koll på priser kring detta, är det lönt att repa ?

Bild
Bild
Bild
Bild


Tacksam för svar!
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Skuren 583 med bilder.

Inlägg av RannerKing »

Svårt att säga eftersom man inte ser hur cylindrarna ser ut...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
ciggy
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 januari 2012, 14:51
Skoter: Lynx Rave 3800

Re: Skuren 583 med bilder.

Inlägg av ciggy »

Sorry för det, men cylindrarna ser fina ut.. inget att anmärka på, kan fota så får ni se..
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av 2stroke »

ciggy skrev:.Vad tror ni har hänt här ?
Har heller aldrig mekat slidmatning,
måste man lös med detta för att lyfta cylindrarna ?
Ni som kanske har koll på priser kring detta, är det lönt att repa ?
Nej, du måste inte splitta vevhuset/ta lös slidmatningen för att ta bort cylindrarna.
För att kunna ge dig ett vettigt svar på om det är värt att repa eller inte så måste
du ta reda på vad det är som gått sönder.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
ciggy
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 januari 2012, 14:51
Skoter: Lynx Rave 3800

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av ciggy »

Har lyft cylindrarna nu och det såg ut som följer,
fick inga bilder på cylindrarna men dom ser som sagt bra ut.
Styrningen på kolven på MAG-sidan har släppt, så där har vi ju en orsak i alla fall,
troligen pga slitage efter dom milen.
Annars är kolvarna intakta, hittade ingenting i vevhuset heller, känns bra när jag snurrar veven..

Bild

Bild

Vad tror ni om detta, vad är vettigast att göra med toppen ?
Hur är slidmatningen på dessa,
håller dom tusen mil och är det dyrt att repa om något går sönder ?
Och vad är det då som brukar gå sönder ?
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av bcool »

Byt kolvar och packningar, horna cylindrarna. I förbränningsutrymmet i topplocket måste du slipa ner alla vassa utstickande kanter, då dessa kan ge spikning. Sen är det bara att köra.

Du tappar väldigt lite i komp och kan i värsta fall få ytterst lite onormal turbulens i bränsle/luftblandningen pga jacken i förbränningsutrymmet. Men detta spelar ingen roll på en motor av denna typ. En extremtrimmad motor eller en turboladdad motor hade kunnat få problem med spik, men inte denna. Kör så det ryker.
ciggy
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 januari 2012, 14:51
Skoter: Lynx Rave 3800

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av ciggy »

Dåligt med update, nu är i alla fall allt bytt, skotern gick igång efter många om och men och spann på bra, den fick gå en liten bara för har inte fyllt vatten än.
Skulle senare ha igång den igen men den vägrar starta, gnista finns det hur mycket som helst av, kompen ligger på ca 8 på bägge cylindrarna, tänder knappt till på startgas, precis bara så att man hör att det tänder men sen inget mer.

Däremot, när jag drar runt motorn (med startsnöret) tycker jag mig höra ett gnisslande ljud, lite som fågelkvitter... vet inte vart det kan tänkas komma ifrån, slidmatningen?
Det var inga missljud när motorn gick och vrider jag runt den för hand är det heller inga konstigheter, allt går lätt och bra...
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av bcool »

Jag antar att slidskivan snurrar som den ska, eftersom den gick som den skulle ett tag. Då mässingdrevet som driver slidmatningen går sönder så blir den absolut helt omöjlig att starta. Ta lös ena förgasaren, kika in i insuget med frugans sminkspegel och vrid runt motorn ett varv på variatorn, så ser du om skivan snurrar med.

Lägg av variatorremmen och prova dra runt. Slutar den gnissla då? Tänkte ifall det bara är remmen som gnäller mot variatorskivan/axeln... För då du drar i snöret ger ju motorkuddarna med sig lite, så remmen kan snudda i ytterskivan på variatorn. Eller är det ett mer metalliskt ljud?

Hoppas ni har köpt rätt storlek på kolvarna? Ser ut som att den är borrad 020" överdim.

Ser att jag skrivit ett pinsamt dåligt inlägg tidigare här ovanför. Glömde det viktigaste av allt, och det är ju givetvis att ta reda på orsaken till varför det gick som det gick med dom gamla kolvarna! Har ni hittat nån möjlig felorsak?
ciggy
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 januari 2012, 14:51
Skoter: Lynx Rave 3800

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av ciggy »

Ska ta och kolla så att den snurrar som den ska, tack för tipset.

Det är samma ljud utan remmen där, redan provat det.. och ja det känns som ett mer metaliskt ljud, därför jag misstänker drevet. Kan man prova känna på skivan genom insugshålet och se om den glappar i sidled/om det går att snurra innan det hugger? Vet inte riktigt hur det ser ut men känns som att det borde gå att se så?

Kolvarna mättes med ett digitalt skjutmått så det ska vara rätt.. fast nu när du säger det, undra om inte kolvarna kändes små när dom monterades, hmmm...

Trolig anledning var ju att styrstiftet på ena kolven lossnat, och det antar jag är pga slitage då den gått ganska långt, och vet ej vad som är gjort åt den innan, har ju haft en del flyt att inte ringen har vandrat runt och huggit fast i någonting.

Jag har fått igång skotern efter många om och men, fyllde glykol och varmkörde/luftade.. den gick hur bra som helst, stängde av den och provade starta på 20 min igen, startade men den hoppar inte igång direkt, utan man får pumpa till lite tills den kommer upp i varv och sedan går som den ska.. kommer som väldigt sakta eller vad man ska säga.
Hur kan den bete sig av för mycket olja? Nu är det blandat både i tanken och får även olja från pumpen, i och med att den ryker uta bara f*n, kan det ha med startproblemen att göra?
Jag har dock för mig att den alltid har varit svårstartad.. tänkte ju direkt att det har haft med kompet att göra men det verkar ju inte så.
Den chokar som den ska och primern fungerar, provar man prima så tänder den inte överhuvudtaget dock.. kanske har med oljan att göra ändå?

Tack för svar bcool!
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: GLS-3800 ( ???? ) Hjälp med skuren 583'a... ?

Inlägg av bcool »

Det kan mycket väl vara oljemängden som slår igen stiften som gör den svårstartad, det har jag själv varit med om.

Om du fått fel kolvar är jag tveksam till att den överhuvudtaget skulle gå. Så jag hoppas det är rätt...
0,020" ödim = borrad 0,5mm, tror inte ringarna skulle täta med sånt spel...? Kolla på kartongerna som kolvarna levererades i, där borde det stå mått eller ett artikelnummer som man kan kolla mått med.

Och som sagt, om mässingdrevet går sönder finns det inte en chans i håvetet att få igång den. Stoppa inte in fingrarna om nån drar i snöret. Slidskivan är vass som en kniv...
Skriv svar