Commander-800 E-Tec ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av 2stroke »

Inkko skrev:Vad tror ni om minska flödet i systemet som det ryktas om att är en åtgärd...
Jag tycker inte att det verkar vara någon vidare idé !
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

Inkko skrev:Vad tror ni om minska flödet i systemet som det ryktas om att är en åtgärd...
Som nämnt i några tidigare inlägg i denna tråd så kan det vara en möjlighet att få kylningen effektivare men det måste då vara underbyggt av flödes och kavitationsförlustberäkningar i förhållande till kylvätskesystem, kylvätskevolym och kylvätskans egenskaper.

Ett enkelt självtest skulle vara att göra en bypass förbi extrakylaren med fläkt och se vad som händer.
ved
LynxTalk Member
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 februari 2014, 20:52

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av ved »

åtgärderna lång stänka, isrivare, öka luftflödet =ny huv, sänka flödet till frontkylare, Samt justera fläkten.
Vem betalar kalaset är det skoterägaren eller BRP eller ÅF?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

ved skrev:åtgärderna lång stänka, isrivare, öka luftflödet =ny huv, sänka flödet till frontkylare, Samt justera fläkten.
Vem betalar kalaset är det skoterägaren eller BRP eller ÅF?
Skoterägarna betalar kollektivt via det påslag för garanti som ligger på maskinerna.

På senare år har ÅF betydligt sämre netto eller inget netto alls på garantiåtgärder så det kan säkert finnas de som slirar på en del saker, dock framgår det sedermera i BOSSWEB och bulletinen detaljerna i vad som ska göras utan kostnad för kunden, sedan är resten en diskussion mellan kund och säljare inom ramarna för KKL.

Senaste "rumour" var om ny matta, ingen substans i detta avseende byte men mjukare kammar ger bättre snöuppkast upp mot tunneln, går att fixa med kniven också genom att dela mittkammarna i 2-3 delar 30 mm in då 44 mattan är rätt styv.
commander 2014
LynxTalk Member
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 december 2013, 14:57
Skoter: Lynx Commander 600 e-tec. 2014

Commander 600 E-Tec ( 2014 ) Överhettad

Inlägg av commander 2014 »

Hej!
Jag har en ny Commander 600 e-tec 2014 körd ca:130 km Uttagen december 2013
Motorn har blivit överhettad varje gång jag har försökt köra , från första provkörningen
efter 3 till 5 km körning.Skoterleden är krokig, svagt motlut och delvis dålig. det var 10-20 cm blötsnö.
sedan får jag vänta tills den kallnat och åka hem
I hårt före med isrivare blev den het på kortare körsträcka
Jag körde mellan 15-40 km/h beroende på väglag och att maskinen är ny.
Samtidigt med att varningen tjöt märkte jag att glycol trycktes ut genom locket
på expansionskärlet vid första körningen sedan har nivån legat konstant,
det kan ha varit en luftficka i
systemet.Nivån stannade på minimi strecket efter läckaget
.
Det var bara att ställa skoter i garaget och säsongen var över innan den började.
Jag hade den till en Lynx Åf (inte den som sålde maskinen)
Pga stort avstånd till säljaren(40 mil)
Åf mätte motor resp kylartemp på obelastad motor--Inget fel--på termostaten!!
Jag har arbetat på bilverkstad i 45 år som först mek sedan v-chef
och har aldrig sett den metoden.

besked:Jag kör för sakta!!!! (Superb kundvård)

Köpte skotern för att kunna draga en Brännanpulka,det går ju inte när den överhettas med endast förarbelastning.
,När väglaget var så att jag kunde hålla motorvarvet 5500 till 6000r/m överhettades den inte.

Tänk en 5 pers. ny bil där man efter leveransen får besked: Du får vara end. 3 pers. i bilen
och inte köra under 50 km/h de första 1000 km.
Sådan ordning kan ju inte accepteras.
Jag har tagit maskinen till min åf.och inväntar besked om åtgärd från Lynx.

Är det fler ägare av denna modell som har eller haft detta problem??
Med vänlig hälsning.
Commander 2014
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Stoft »

Sammanfogade din tråd med denna "commander 2014".
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
extmabg
LynxTalk Member
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 mars 2013, 13:56
Skoter: Commander 600 etec, Boondocker 3700 600

Re: Commander 600 E-Tec ( 2014 ) Överhettad

Inlägg av extmabg »

commander 2014 skrev:Hej!
Jag har en ny Commander 600 e-tec 2014 körd ca:130 km Uttagen december 2013
Motorn har blivit överhettad varje gång jag har försökt köra , från första provkörningen
efter 3 till 5 km körning.Skoterleden är krokig, svagt motlut och delvis dålig. det var 10-20 cm blötsnö.
sedan får jag vänta tills den kallnat och åka hem
I hårt före med isrivare blev den het på kortare körsträcka
Jag körde mellan 15-40 km/h beroende på väglag och att maskinen är ny.
Samtidigt med att varningen tjöt märkte jag att glycol trycktes ut genom locket
på expansionskärlet vid första körningen sedan har nivån legat konstant,
det kan ha varit en luftficka i
systemet.Nivån stannade på minimi strecket efter läckaget
.
Det var bara att ställa skoter i garaget och säsongen var över innan den började.
Jag hade den till en Lynx Åf (inte den som sålde maskinen)
Pga stort avstånd till säljaren(40 mil)
Åf mätte motor resp kylartemp på obelastad motor--Inget fel--på termostaten!!
Jag har arbetat på bilverkstad i 45 år som först mek sedan v-chef
och har aldrig sett den metoden.

besked:Jag kör för sakta!!!! (Superb kundvård)

Köpte skotern för att kunna draga en Brännanpulka,det går ju inte när den överhettas med endast förarbelastning.
,När väglaget var så att jag kunde hålla motorvarvet 5500 till 6000r/m överhettades den inte.

Tänk en 5 pers. ny bil där man efter leveransen får besked: Du får vara end. 3 pers. i bilen
och inte köra under 50 km/h de första 1000 km.
Sådan ordning kan ju inte accepteras.
Jag har tagit maskinen till min åf.och inväntar besked om åtgärd från Lynx.

Är det fler ägare av denna modell som har eller haft detta problem??
Med vänlig hälsning.
Commander 2014

Köpte min 600 2014 sent, så hann bara med 80 mil. Inte en gång har den gått varm. Allt från smygkörning i skogen till pulkadragning med gnällig fru(=sakta). Var ju orolig efter allt man hört, men jädrans vilken maskin!!
Har en Boondocker med samma motor, 3700 2014. Används mest som ledmaskin i makligt tempo. Inte den har heller haft några bekymmer med varmgång. Man har väl för en gångs skull lite tur kanske./extmabg
commander 2014
LynxTalk Member
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 december 2013, 14:57
Skoter: Lynx Commander 600 e-tec. 2014

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av commander 2014 »

Hej!
Trevligt att höra! Det finns tydligen hopp att det skall gå att komma tillrätta med
överhettningsproblemet även på min skoter.
Den är nu hos åf. för felsökning.Återkommer om resultatet
//Commander 2014
commander 2014
LynxTalk Member
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 december 2013, 14:57
Skoter: Lynx Commander 600 e-tec. 2014

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av commander 2014 »

Är det någon som har bytt till Terra Alps termostat kit??
Resultat?
7 Commander 2014
Byberget
LynxTalk Member
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 januari 2014, 18:51
Skoter: Freeride 154 -15

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Byberget »

Från vanligtvis välunderrättat håll har jag hört att kylaren kommer att flyttas från nuvarande position till
mitt i fronten. Detta ska göras kostnadsfritt på skotrar som finns hos kund.
Skriv svar