Commander 800R ETEC 2014 Problem med Varmgång... ?

Allt om Lynx bredbandare.
conny53
Rookie Member
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 januari 2014, 21:53
Skoter: lynx commander 800 e-etec

Commander 800R ETEC 2014 Problem med Varmgång... ?

Inlägg av conny53 »

Är det någon som upplever varmgång på nya Commander-800 E-Tec ( 2014 ) ????
Senast redigerad av Lynxfun den 4 januari 2014, 16:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Varmgång commander 800

Inlägg av RannerKing »

Hrm... Måste fråga.

Gör du? (Gissar de när du frågar)

Vid vilken körning? Startar fläkten? Kollat så den är luftad ordentligt?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... ?

Inlägg av Stoft »

Läste detta på en webbaserad skotertidning apropå ämnet,
Jag har fått ett par mail från er läsare kring värmeproblem, något åtminstone inte jag upplevt. Kanske p.g.a. av att jag gärna kör in en motor/skoter med varierande hastighet och varierat gaspådrag. Provade dock att köra ett par-tre kilometer, nästan utan snö under mattan och med jämn gas i en fart av ca 25-30 Km/h och visst gick värmemätaren upp en pinne. Det får man anse vara fullt normalt. Men som sagt, jag har bara hunnit avverka 3 mil total.
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

Som RK påpekar! Hur upplever du att den går varm och har du då kollat att cirkulationen släppts på i främre och bakre bandtunnelkylaren dvs att du har noterbar värme även längst bak?
Är det blinkande lampor, 8 staplar på mätaren och "limp mode" eller är det att den under defensiv körning sakta ökar staplarna i mätaren från 3 till 5-7 st vilket egentligen är normalt då det tar en stund innan maximal kylning/cirkulation efter det att termostaten öppnat fullt ?

Antar att du under inkörningen inte hakat på husvagnen och dragit den upp på närmsta fjälltopp :think:

Även 600an kan vid defensiv körning visa tendenser på värmeuppbyggnad mot 5-7 staplar, enklaste åtgärden är ut i lössnö, stanna och skotta boggien full med snö alternativt att köra lite aktivare med rpm över 5000 så brukar det släppa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mrboll
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 december 2013, 16:33
Skoter: Lynx Commander 800 -14

Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... ?

Inlägg av Mrboll »

Jag har kört 130mil med min Commander-800 och den har tendenser att gå Varm.
Det verkar som att om man sänker farten lite och bara "lunkar" på när den varnat så är det lugnt.
Men börjar jag gasa på så tar det en jäkla stund innan stapeln sänks.
Glappar era skotrar mycket från växellådan?
Min låter som ett tröskverk.
Hur mycket bensin har era dragit?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

Mrboll skrev: Men börjar jag gasa på så tar det en jäkla stund innan stapeln sänks.

Glappar era skotrar mycket från växellådan?
Min låter som ett tröskverk.
Samma som på 600 så behöver cirkulationen en stund över 5000 rpm för att ge resultat.
Det finns ett par varianter på termostathus på eftermarknaden vilka ska ge större flöde redan från början då termostaten börjar öppnas,
har dock ej testat eller satt mig in i hur de funkar och om de har någon typ av bleeder-funktion.


Det sk växellådsrasslet kom till efter uppdateringen MY 2009 då många hade problem med att växla
(personlig uppfattnin... det var de som ej fixade att justera remhöjden på ett adekvat sätt.....)
Hursomhelst byttes ett par komponenter vilket gav ett större spel i lådan vilket medför att man upplever ett glapp/rassel (svårt att definiera vad olika personer upplever ) vid upprepade gasav/påslag, framförallt ETEC ger detta då den är mer digital i av/påslag dvs går ned direkt på tomgång då man släpper av.
Detta förstärks enligt min uppfattning av QRS fjädern vilket med felaktig förspänning kan förstärka glappet, lägger man till 800 motorn så blir säkert påkänningarna än större i själva lådan.

Min lösning har förutom lite laborerande med förspänningen att köra med lite lätt vänsterbroms i samband med av/påslag på gasen, detta minimerar det upplevda glappet.
Dessutom byter jag växellådsolja ofta, före säsong och ett par gånger under säsong då jag rent empiriskt upplever att lådan är smidigare och tystare med fräsch olja
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?

Inlägg av Lynxfun »

Såg några fler noteringar i kommentarsfältet avseende varmgång för Commander 800 på den svenska nätskotertidningen http://www.sledtrax.se/articles/1314/me ... ndex.shtml .

De var sakliga och välskrivna, hoppas de ägarna hittar hit till forumet också så vi får mer indikationer och konkreta åtgärder framöver !

EN generell tanke är att med 800 ETEC i XU chassiet så behöver kylvätskan ökad flödeshastighet för att fungera effektivt och i tid , en gemensam nämnare för olika chassin med 800 ETEC är thermostathuset.

Sedan ett par år finns det eftermarknads thermostathus att tillgå där tillverkarna lyfter fram bl a flödet. BRP standard skall enligt flertalet tillverkare ha ett flöde runt 26 l/min medans eftermarknadshusen flöder runt 33 l/min dvs nästan 30% högre flöde, dessutom har dessa utbytbara termostater vilket inte standardhuset har.
Kanske något för BRP att titta på om (när ....) detta blir ett erkänt problem

Några tillverkare samt skärmdump nedan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?

Inlägg av 2stroke »

// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
mordellio
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 februari 2011, 10:07
Skoter: Commander 800 -14

Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?

Inlägg av mordellio »

Hej
Jag har också en Commander-800.
Körde första 5 milen i helgen och har i alla fall inte sett några tendenser till varmgång.
Den ligger på fyra pluttar på tempmätaren hela tiden.
Det var lite blandad ledkörning, både snabbt och lite långsammare ibland.
Dock var det ca 10cm nysnö och -15c ute, ganska bra förutsättningar för kylning.
Åkte även lite i sakta fart på ettan under ca 20min men ingen skillnad.
Fyra pluttar på mätaren är vad jag förstår mellan 52- 60 grader och detta borde väl vara ganska bra temp?
Kommer inte ihåg vad min gammal Commander-600 E-Tec låg på vid normal körning.
Blir intressant att följa detta med tempen.
Jag hade väl tänkt åka några mil till med lätt ledåkning innan den kommer ut i lössnön,
den finns i alla fall inte hemmavid.
Sen blir det väl att haka på nån sladd efter också men det är för lite snö än.

/ Andreas
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?

Inlägg av Lynxfun »

600 SDI i XU chassiet låg normalt på 3 pinnar, 4-6 kunde man se vid defensiv körning på hårt underlag men sällan ens en tendens till överhettning.

600 Etec i XU chassiet ligger normalt på 4 staplar, peakar dock upp i temp snabbare än SDI vid defensiv körning vilket ju är naturligt då pållen egentligen saknar havre.

800 Etec i samma chassie/kylsystem blir intressant att följa, offensiv körning säkert inga problem
medans defensiv körning med pulka/sladd/doningar under ca 5000 rpm kan vara besvärligare än med 600 ETEC.
Skriv svar