Commander-800 E-Tec ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av 2stroke »

Beppoe skrev:Jag fick höra att det inte är några ändringar på 2015 pga för få reklamationer.
Tydligen bara 8 st i Sverige.
:think: Detta stämmer knappast !
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

2stroke skrev:
Beppoe skrev:Jag fick höra att det inte är några ändringar på 2015 pga för få reklamationer.
Tydligen bara 8 st i Sverige.
:think: Detta stämmer knappast !
Det är skillnad på antalet registrerade reklamationer i ÅF interna system och antalet pågående anpassningar med stänkor, isrivare och det senaste ändringspaketet med kaviatationsbefrämjande slangar/slangdragning.

Dessutom kör många utan större problem, börjar det gå varmt (på mätaren) så löser en sväng ut i lössnö saken, sedan är det bara åka vidare, företrädesvis över mer 5500 rpm än under.
ved
LynxTalk Member
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 februari 2014, 20:52

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av ved »

De flesta inklusive mig biter ihop och hoppas på lösningar av värme problemen. Så reklamationerna kan nog bli betydligt fler om inte lösningen kommer.
Undrar om det finns statistik över pågående anpassningar?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av RannerKing »

Utan större kunskap på detta chassie måste jag bara flika in...

Min fasters man köpte en Commander 800 i höstas och har till i alla fall förra veckan kört utan några problem med kylningen. Personligen har jag haft problem med att få kylning till min BD när jag varit med familjen.

Åter till Commandern.
Timmerdragning? -Nej, han sålde aldrig sin 5900 från 1995.
Ledkörning med familjen -Nej, frun tar skidor (på fötterna) & barnen är stora.
Högt tempo på led och full gas över myrar? -Mest troligt.
Ålderskris? -Garanterat... ;)

Om frun tar skidorna på fötterna före eller efter Commander 800- inköpet förtäljer ej historien.
Att Lynx kommer ut och säger att Comm. 800 är en familjerarbetslekskoter är troligt fel.
Men kom igen, bredbandare, 800cc, LC Twin 2-takt. Ingen kan ju tro att det bara är en råstark timmerdragare som ska ersätta Rotax 503:an eller 377:an.

Troligen är det likt Ski-doo Tundra Xtreme, den kräver ett par år för att hitta rätt målgrupp.
Det är en mångsysslare... Men inte utan racedjävul.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Beppoe
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 januari 2012, 14:12
Skoter: Lynx Commander e-tec

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Beppoe »

Jag har nu kört 140 mil med maskinen och måste faktiskt erkänna att åtgärden med att förlänga stänkan fungerar.Med fullastad nila och stenhård före uppför fjällsluttningar och blankis på sjöar så ligger tempen på max 70 grader men då har jag även isrivare i boggien samt borttaget snöfilter i fronten.Bränsleförbrukningen är förvånadsvärt låg,ligger mellan 1,4-1,7 liter/mil ledkörning med kälke.
Jag undrar om uppdateringarna som nämndes är rykten eller?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

Beppoe skrev:Jag undrar om uppdateringarna som nämndes är rykten eller?
Flera av varandra oberoende Lynxhandlare och i olika län har sagt samma sak och det är rekommendationer från Rovaniemi.

Kortsiktigt fungerar den längre stänkan , gärna tillsammans med rivare om förutsättningar/fart är sådana.
Jag antar att de undersäker flödet i nuvarande kylsystem, OM det t ex är att en krök på en slang på fel ställe ger kavitationsförluster med original termostatshus så kommer det säkert en justering av detta.

Har skrivit det förr och nu återigen, för bästa flöde med originalgrejor (t-hus mm) behöver man ligga över 5500-5700 rpm, jag antar att flödet inte är proportionellt efter varvtal utan är högre över dessa varv, dessutom kan det säkert variera beroende på mätplats i systemet.



Behöver man sedan mer kylning för specifik körning så finns det då nämnda högflödestermostater med ca 30 % högre flöde, de fungerar utmärkt och kostar ca 200 USD hem i brevlådan.

Sedan kan man också sätta ett motstånd på CTS likt "plug n play" som funnits på eftermarknaden i flera år eller sätta ett eget motstånd.
Bara 5-10 graders sänkning av signalen från CTS ger ett betydligt större utrymme innan maskinen backar tändningen, dessutom kokar den först vid 105-110 C .
Ovanstående nämnda tillbehör finns hos Tim Lessard på Grip N Rip http://www.gripnripracing.com/index.php?cPath=4_52
Inkko
LynxTalk Member
Inlägg: 204
Blev medlem: 4 oktober 2012, 19:43
Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
Ort: Kiruna

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Inkko »

Vad tror ni om minska flödet i systemet som det ryktas om att är en åtgärd...
Inkko
LynxTalk Member
Inlägg: 204
Blev medlem: 4 oktober 2012, 19:43
Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
Ort: Kiruna

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Inkko »

Var det 17-18 ohm på motståndet har läst det nånstans...
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

En som inte vill namnges här tillverkade ett par!

Sett värden på P&P på DT någonstans men inte kontrollerat validiteten själv

Här är tabell för CTS 600 ETEC, den bör vara kompatibel mot 800 ETEC men värdena bör kontrolleras före, frysen och vattenvärmaren samt en bra termometer behövs för att få 3-4 riktvärden !
CTS_ATS Resistance.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inkko
LynxTalk Member
Inlägg: 204
Blev medlem: 4 oktober 2012, 19:43
Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
Ort: Kiruna

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Inkko »

Tack för tabellen...
Skriv svar