Problem med gnista, rotax 800. Trigger fundering?

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
staffan
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2011, 00:52
Skoter: RE-X E-tec 600 -09

Problem med gnista, rotax 800. Trigger fundering?

Inlägg av staffan »

Har en ski-doo rev pro 800 -04 som jävlas "lite"! Till en början så gick den bra sen helt utan vidare så ger den ingen gnista, sen fick man vänta ett tag och sen startade den igen. Sen nu när jag rev ner motorn och renoverade veven så nu går den bara en stund sen försvinner gnistan, i princip när den blir varm så försvinner den, sen när allt svalnat i nån timme så går den att starta igen. Har testat annan tändspole, annan volt regulator, lindat om statorn dom 3 som är för tändning, men fortfarande samma fel, ingen gnista när den är varm. Försökte mäta upp och då blev resultatet så här:

Kabel från Stator:

Mellan Röd och Vit 36ohm med gnista och 38ohm utan gnista (ska väll ligga mellan 30-35)
Mellan Svart/röd och Vit 7,3 Ohm med gnista och 7,7 utan gnista (ska väll ligga mellan 4-4,5)


Kabel från Trigger:
Mellan dom 2 kablarna är det 253 när ja har gnista och pendlar mellan 110 och 230ohm när jag inte har gnista sen efter nån minut när jag mätte igen och fortfarande inte hade gnista så åkte den upp till 1180 ohm?? (Den skall väll ligga mellan 210-220ohm)

Sen mätte jag kabeln som man rycker lös från voltregulatorn och då är de en jordkabel där och 2 gula tror ja de va, och ena gula ger 30v nånting när man drar i snöret men den andra gula ger inte ens 5v testade på en polares skoter och han hade 30 på båda dom gula när man drog i snöret. Men de knepiga är att den gav så lite både när jag hade gnista och när ja inte hade de..

Men det jag ville veta var om det är någon som vet vilket avstånd triggerns skall sitta på, man skall väll mäta med bladmått där imellan?

Hatar EL-fel.. Någon som haft liknande problem och att de inte var statorn som hade trasig lindning?
Senast redigerad av staffan den 31 juli 2011, 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
staffan
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2011, 00:52
Skoter: RE-X E-tec 600 -09

Re: Problem med gnista, rotax 800. Trigger fundering?

Inlägg av staffan »

En grej till med, är de någon som vet om det är samma trigger till 440-600-800 motorrerna?
Att de inte är nått speciellt för att man har en pro 800? När man slår på vanliga 800 så sitter de ju 2 triggrar för att dom har back men 440in har ju bara en trigger så jag borde ju kunna beställa den då va än fast jag har en 800?
Lynxmann
LynxTalk Member
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 juni 2011, 01:12
Skoter: Custom Lynx RE 860

Re: Problem med gnista, rotax 800. Trigger fundering?

Inlägg av Lynxmann »

Jepp triggerene passer fra de andre motorene, du skal ikke trenge og justere avstanden da denne er fast.
Revpro800
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 februari 2011, 08:41
Skoter: Lynx 500rs (ss)
Ort: Skellefteå

Re: Problem med gnista, rotax 800. Trigger fundering?

Inlägg av Revpro800 »

Statorn som fortfarande är felet, ha du prövat att mäta mellan svart/röd & röd ? Värdet där ska vara mellan 0,12-0,22 ohm. allt över 0,22 så håller den på att brinna och då startar den men dör när lindningarna blir varm. visar den inget mellan dessa kablar så är din stator död. gällande trigger så är det samma triggers. du har även satt den på rätt ställe när du monterade ihop motorn?
Skriv svar