Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Inlägg av superpalten »

Var till Skogs bränsle som finns i Norrbotten och hörde om olika oljor i vintras.

Bland annat så kör Emil Öhman på Q8as RS Extreme.

Öhman har dock haft problem med BRP med att få köra på den oljan istället för XP-S oljan.

Sen är ju frågan om BRP väljer att importera tonvis med olja varje år eller skickar tomma oljeflaskor till Finland för påfylling av olja som tillverkas i exempelvis Finland.

Detsamma gäller dom andra stora oljebolagen från USA. Skickar dom olja till Sverige eller tappar dom upp olja från t.ex Mobil? Är miljoner dom sparar på i fraktkostnader om dom tappar upp oljan i sverige, och kanske t.o.m dunkarna är svensktillverkade.

Oljeraffinaderier i Sverige: Finns nog fler.

Observera att alla raffinaderier inte har t.ex OKQ8as logga utan har en egen logga men största kunden är OKQ8.

Statoil
OKQ8/Agrol
Shell
Mobil
Preem/Texaco

Motorolja/Tvåtaktsoljor ser ut följande av så kallade "billiga oljor."

Coop: OKQ8
Swedol: OKQ8
Biltema: Statoil

Listan kan göras längre för dom som forskar lite mer.

Själv kör jag ofta på Texaco tvåtaktsolja i tvåtaktsfordonen man ägt. Ännu ett oljebolag från USA.

Oljan tillverkas i Göteborg i sammarbete med Preem. Så jag kör alltså med en Svensk(!) Olja. Olja som marknadsförs i amerikanska Texacos namn.

Bilen kör jag bland annat på Teboil från Finland, som visst ska vara en rysk olja påstås det, den har bra pris. Men kör på lite allt möjligt också, på höst och vår brukar det vara kampanj på olja på olika affärer och då kan man fynda riktigt billigt ibland.

Oljetillverkare i Europa har troligen sin egen olja i flaskorna som kommer till sverige eftersom resvägen inte är så lång.

Men om Motul har köpt råoljan från Mobil och tillsatserna är även dom köpt från Mobil så har dom blandats om till Motuls egna specifikationer i Frankrike. Om det är Mobils olja då eller Motuls får var och en avgöra själv.

Mineral, delsyntet, helsyntet? Vad ska jag välja?

Först ska jag säga att det inte finns någon regel hur mycket helsyntet det måste vara i en delsyntet olja. Det kan alltså vara från 1% till 99% Ingen vet. Delsyntet är inte detsamma som halvsyntetolja, vilket många personer betecknar delsyntetolja.

Bästa delsyntetoljan får du om du blandar en mineralolja med en helsyntet olja. 50/50 av dunkarna är då i det fallet 100% säker halvsyntetisk olja.

All olja är alltså i grunden en mineralolja, men tillverkarna tillsätter tillsatser för att nå speciella egenskaper i oljan. T.ex efter en viss temperatur med mineralolja så försvinner oljefilmen från cylinderväggen, har du då tillsatser i oljan som är utvecklat för att oljefilmen inte ska försvinna vid hög belastning och temperatur mellan kolv och cylindervägg så resulterar det i att oljan fortfarande fungerar.

Det betyder alltså att så länge du drar pulkan och håller 50km/h i skärgården så behöver du inte mer än en mineralolja. Håller du däremot full gas längre sträckor i maxvarv så kommer mineraloljan inte att smörja tillräckligt. Mineraloljan kommer däremot att skita ner avgasportarna mer.

Utombordsolja för båtmotorer finns bara som är mineralbaserade med få tillsatser som lågt rökutsläpp och ska skada miljön så lite som möjligt. Varför det är möjligt att bara ha en mineralolja är att en båtmotor inte varvar som en högprestanda skoter och har enormt bra kylning konstant i Sverige kring 20-25graders vatten istället för en skoter som är nära kokpunkten ofta.

Som alla vet så kör Lastbilar tusentals mil per år och vad använder dom för olja?, Mineralolja!!!
Varför? Tillsatser (Syntetoljor) bryts ner med tiden och dom förlorar till slut sin effekt. Men som jag skrivit tidigare så är oljorna baserad på mineralolja och tappar aldrig grundsmörjningen.

Åter till Mineralolja och lastbilar. Inte alla men en del åkeribolag tömmer ut sin olja ur lastbilarna, filtrerar den och använder den igen!!!

Antar att ni har listat ut varför man kan göra så, just det!. Mineraloljan tappar aldrig sin funktion, filtrera den och den har samma smörjförmåga som när den hälldes i första gången.

Slutsatsen är alltså att all olja som håller specifikationerna som krävs för din maskin fungerar att köra på.

Biltema,Coop också vidare har inget egent raffinaderi utan det är en känd oljetillverkares olja som har gjort innehållet.

Om det är någon som ser något fel i inlägget så rätta mig.

Vidare diskussion inom ämnet är intressant, ifall någon sitter på mer information.
Senast redigerad av superpalten den 30 januari 2012, 02:17, redigerad totalt 3 gång.
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Användarens profilbild
426h
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 oktober 2011, 19:51
Skoter: SkiDoo

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Inlägg av 426h »

Kul inlägg med mycket info! :tumme:
Vi motorintresserade galningar brukar ju gilla att diskutera allt som har med våra kära maskiner att göra.
Inte minst vilken olja vi skall kosta på våra älsklingar.
Men skall sanningen fram är det tyvärr (?) bara nedanstående man behöver ta hänsyn till när det gäller vilken olja man skall välja:
superpalten skrev: Slutsatsen är alltså att all olja som håller specifikationerna som krävs för din maskin fungerar att köra på.
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
Ort: Umeå

MOTOREX ???

Inlägg av oskaar »

Tar upp gammal tråd.
Vilken olja kör alla med?
Körde först på några dunkar XPS delsyntet och förra vinter så blev det XPS helsyntet

Är det någon som kör på Motorex 2-T olja eller har några kommentarer om deras oljor så skulle de vara bra,
har aldrig hört talas om Motorex förut.

Tänkte köpa XPS i år också men då hittade jag 15 st av dom här i en julklapp :)
:santa: :santa: :santa: :santa: :santa:

Bild
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Inlägg av RannerKing »

Blev ett "oljebyte" för mig i år då jag köpte Boondockern:
Bombardier Formula XP-S II Helsyntetisk
Bild


Men denna fortsätter jag köra i alla andra skotrar:
Q8 Sprint 2-T , HALVSYNTET
Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
h3nkk4
LynxTalk Member
Inlägg: 35
Blev medlem: 5 juli 2012, 20:03
Skoter: Lynx RE 800 -09 Projekt

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Inlägg av h3nkk4 »

borde man köra på delsyntetisk eller Helsyntetisk XPS olja och hur stor är skillnaden ?
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Inlägg av Meanis »

Min kompis har alltid kört på XPS delsyntet, 800 e-tec 400 + mil inga problem.
Själv körde jag bara på XPS helsyntet i min 800 e-tec 500 mil, putsade rave ventilerna en gång, inga som helst problem.

Så slutsatsen är köp den du får tag på billigast båda är riktigt bra oljor.
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Inlägg av superpalten »

Meanis skrev:Min kompis har alltid kört på XPS delsyntet, 800 e-tec 400 + mil inga problem.
Själv körde jag bara på XPS helsyntet i min 800 e-tec 500 mil, putsade rave ventilerna en gång, inga som helst problem.

Så slutsatsen är köp den du får tag på billigast båda är riktigt bra oljor.
Hur pass smutsiga blir ventilerna på E-tec?

Är dom renare än på förgasarmotorerna?
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Inlägg av Lynxfun »

Betydligt renare än förgasar o SDI motorer, öppnade för att rengöra på Commandern förra våren efter ca 150 mil (1 dunk olja förbrukat) men det var knappt skitigt med marginella fastbränningar, egentligen bara torka av lite svart, olja in lätt och återmontera
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Inlägg av RannerKing »

Så här såg mina ventiler ut efter 360mil och endast körd på XPS helsyntet enligt ÅF (Demomaskin).
Behövde bara använda Bräkleen och trasa på dessa,

På gamla maskinen ( Rotax-693 , 2001 ) behävde man Dynamit och ordentligt tålamod för att få rent !

Bild
Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Inlägg av superpalten »

RannerKing skrev:På gamla maskinen ( Rotax-693 , 2001 ) behävde man Dynamit och ordentligt tålamod för att få rent !
Jag har samma erfarenhet, ägt två stycken skotrar med vanliga Rotax-593 motorn.
:lovelynx:
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Skriv svar