Hej,
Har fått problem med motorn, den startar bra, men instrumenten är döda och motorn stannar efter ca: 10 sekunder.
Om jag ger lite gas direkt efter start så funkar instrumenten och motorn går ca: 10 sekunder.
Precis innan den stannar kommer det i displayen Cheeck .... Men hinner inte se resten
Tomgångsvarv är mellan 1100-1150 rpm. Tidigare 1150-1200 rpm
Den har endast gått 170 mil.
Nu så här i efterhand, så kan jag nog tycka att den gått lite sämre och med annorlunda ljud denna säsong än tidigare. Men det kan vara inbillning.
Har någon nån idé om vad det kan vara?
Commander 600 ETEC 2012 Motorproblem... ?
Re: Motorproblem commander 2012 600 etech
Svårt att definiera utan att koppla upp mot BUDS hos ÅF för att se vilken/vilka felkoder som uppträder.
Kan vara så enkelt som ett igentäppt bränslefilter mht en maskin som är 4 år gammal (den noggranne byter varje år).
Utöver det kan det vara något elektriskt som gör att etec systemet inte producerar de 55 volten som är nödvändigt, isf kan det vara allt från det enkla med något relä som inte fungerar, kontaktstycken som inte sitter ihop eller har ärgat till något större som ECM eller stator.
Vad göra själv?
Gå över elsystemet och lossa, samt tryck fast relän, lossa, rengör kontakstycken , främst de som går in i ECM samt till bränslepumpen.
Annars är det som sagt enklast att strömsätta med extern källa och koppla upp mot BUDS hos din ÅF
Kan vara så enkelt som ett igentäppt bränslefilter mht en maskin som är 4 år gammal (den noggranne byter varje år).
Utöver det kan det vara något elektriskt som gör att etec systemet inte producerar de 55 volten som är nödvändigt, isf kan det vara allt från det enkla med något relä som inte fungerar, kontaktstycken som inte sitter ihop eller har ärgat till något större som ECM eller stator.
Vad göra själv?
Gå över elsystemet och lossa, samt tryck fast relän, lossa, rengör kontakstycken , främst de som går in i ECM samt till bränslepumpen.
Annars är det som sagt enklast att strömsätta med extern källa och koppla upp mot BUDS hos din ÅF
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
Commander 600 ETEC Motorproblem... ?
Sjekk pluggene for å "lese" status på motor og forbrenning..
Her er er ett år gamle plugger som ikke ser bra ut(mye olje, overkompensert,spesielt på mag-side):

Nye plugger ble satt inn(fortsatt problemer..):

Sjekk om det er tilbakeslag av olje i "trottlehouse"/forgassere.
Ta ut luftfilterboks(mot bensintank) og åpne spjell, kjenn om det er tykk olje der(skal være rent..)
Sjekk også kompresjon hvis du har mulighet.
Her er er ett år gamle plugger som ikke ser bra ut(mye olje, overkompensert,spesielt på mag-side):

Nye plugger ble satt inn(fortsatt problemer..):

Sjekk om det er tilbakeslag av olje i "trottlehouse"/forgassere.
Ta ut luftfilterboks(mot bensintank) og åpne spjell, kjenn om det er tykk olje der(skal være rent..)
Sjekk også kompresjon hvis du har mulighet.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 4 oktober 2012, 19:43
- Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
- Ort: Kiruna
Re: Commander 600 ETEC 2012 Motorproblem... ?
Det har ju varit lite problem med statorn....Fick byta stator och tändspolar på min 2011 och några av kompisarna som har 2012 och 2013... 

Re: Commander 600 ETEC 2012 Motorproblem... ?
Exakt, där finns en känd teknisk svaghet i en komponent på delar av 2011 samt 2012 600 E-TEC motorerna där många varit tvungna att byta statorn* under garantitiden samt även efter garantitidens utgång via BRP/ÅF goodwill.Inkko skrev:Det har ju varit lite problem med statorn....Fick byta stator och tändspolar på min 2011 och några av kompisarna som har 2012 och 2013...
Därav är det som tidigare sagt säkrast att besöka ÅF för en BUDS kontroll där de inte bara kollar upp aktiva felkoder utan också testkör motorn ordentligt dvs varmkör och observerar voltmätarutslag en bit upp i varvtalsregistret.
Ofta har man bytt även tändspolar då "statorflux" kan ge följdindikation på mag/pto tändspolefel även om själva tändspolen egentligen är felfri.
*Ville dock inte måla f.. på väggen direkt då ett statorbyte som ev måste betalas av kund inte är direkt gratis
- Hasse Larsson
- LynxTalk Member
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 19 januari 2016, 16:32
- Skoter: LYNX Rave Red Passion
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Commander 600 ETEC 2012 Motorproblem... ?
Härligt med kunnig crew på ett trevligt forum för oss som gillar LYNXLynxfun skrev:Exakt, där finns en känd teknisk svaghet i en komponent på delar av 2011 samt 2012 600 E-TEC motorerna där många varit tvungna att byta statorn* under garantitiden samt även efter garantitidens utgång via BRP/ÅF goodwill.Inkko skrev:Det har ju varit lite problem med statorn....Fick byta stator och tändspolar på min 2011 och några av kompisarna som har 2012 och 2013...
Därav är det som tidigare sagt säkrast att besöka ÅF för en BUDS kontroll där de inte bara kollar upp aktiva felkoder utan också testkör motorn ordentligt dvs varmkör och observerar voltmätarutslag en bit upp i varvtalsregistret.
Ofta har man bytt även tändspolar då "statorflux" kan ge följdindikation på mag/pto tändspolefel även om själva tändspolen egentligen är felfri.
*Ville dock inte måla f.. på väggen direkt då ett statorbyte som ev måste betalas av kund inte är direkt gratis
A bad day riding is better than a good day at work