ASA Stötdämpare

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
cad
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 september 2012, 19:47
Skoter: lynx rave 800 2013

ASA Stötdämpare

Inlägg av cad »

nån som har provat dessa stötdämpare?
är dom bra till snabb ledkörning samt långa turer på fjällen.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: asa stötdämpare

Inlägg av Lynxfun »

Ja det är dom, det går att pressa maskinen allt du vill och mer utan att de bottnar, vida överlägsna de serieproducerade KYB arna.

Dessutom i stort sett underhållsfria

Deras offer att prova på är ett utmärkt sätt att skapa sig en egen uppfattning, gillar du betala, gilar du inte lämna tillbaka
tackasen
LynxTalk Member
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2011, 11:04
Skoter: 3900
Ort: Gävle

Re: asa stötdämpare

Inlägg av tackasen »

ASA dämparna ser intressanta ut. Är det någon som har jämfört de mot t.ex. Fox Float dämpare?
Vad får man ge ungefär för en uppsättning? Jag hittade ingen prisuppgift på deras hemsida.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: asa stötdämpare

Inlägg av Lynxfun »

tackasen skrev:ASA dämparna ser intressanta ut. Är det någon som har jämfört de mot t.ex. Fox Float dämpare?
Vad får man ge ungefär för en uppsättning? Jag hittade ingen prisuppgift på deras hemsida.
Floatarna är bra inte tal om annat men för att de ska fungera vettigt över en säsong måste man ha tillgång till/med sig nitrogenflaskan, pumpa in fuktig luft är inte bra utan kräver då mer underhåll.

Prismässigt hamnar de flesta bra eftermarknad rätt lika om man väger det mot livslängd osv, dagspris gäller så enklast är att kolla runt med de som säljer dem.

Räkna grovt med 8-12 k fram och 6-12 k bak men då är de med dig i minst 10 år
Raven2
LynxTalk Member
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 september 2014, 01:01
Skoter: BD 3700

Re: ASA Stötdämpare

Inlägg av Raven2 »

Lynxfun

Har du kvar ASA dämparna?
Några åsikter om hur dom fungerar?
sitter och försöker bestämma vad jag ska köpa för framdämpare till min Boondocker.
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Ort: Örnsköldsvik

Re: ASA Stötdämpare

Inlägg av mackE »

Jag skaffade ASA pro dämpare fram till min Boondocker i våras.
Har bara kört två helger med dom och det fungerade perfekt på större gupp men jag tyckte dom var för hårda och stötiga på mindre typ tvättbrädor och sånt så jag har låtit dom ändra kalibreringen i dom, återstår att testa hur det blev.

Bild
Raven2
LynxTalk Member
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 september 2014, 01:01
Skoter: BD 3700

Re: ASA Stötdämpare

Inlägg av Raven2 »

Blev dom stenhårda eller bara lite för hårda för din smak?
Kan inte säga att jag riktigt fattat hur dom fungerar än. Tänkte om det du beskriver kanske är en del av konstruktionen.
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Ort: Örnsköldsvik

Re: ASA Stötdämpare

Inlägg av mackE »

Raven2 skrev:Blev dom stenhårda eller bara lite för hårda för din smak?
Kan inte säga att jag riktigt fattat hur dom fungerar än. Tänkte om det du beskriver kanske är en del av konstruktionen.
Jag skruvade in "boostern" tills dom inte längre slog igenom och då fungerade det bra på större gupp, men då blev känslan som att ha jättemycket förspänning på fjädrarna på mindre ojämnheter. En mer progressiv karaktär borde göra dom mjukare i början och hårdare mot slutet.
Det ska bli intressant att testa hur ändringen blev.
Raven2
LynxTalk Member
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 september 2014, 01:01
Skoter: BD 3700

Re: ASA Stötdämpare

Inlägg av Raven2 »

Låter ju logiskt om dom är linjära eller för lite progressiva.
Om du jämför med original KYB:arna (gissar att det satt såna innan) hur tycker du dom fungerar?
Själv går jag från HPG då det är en 3700 600 jag har. Som jag skall byta till den bredare framvagnen på. där av behovet av nya dämpare.
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Ort: Örnsköldsvik

Re: ASA Stötdämpare

Inlägg av mackE »

Jag har kört för lite med ASA dämparna för att kunna ge något utlåtande på dom.

KYB:arna hade som dom flesta originaldämparna problemet att dom kunde slå igenom med sådan kraft att det känns som att man håller på att bryta handlederna om man råkar korsa ett dike eller liknande i fel hastighet, en gång lyckades jag till och med böja ner ena sidan på styret 5 cm med bröstkorgen och det var inte speciellt skönt kan man säga...
Har på ett par tidigare skotrar kört med Öhlinare och dom har aldrig betett sig så,
när dom slår igenom så gör dom det på ett skonsammare sätt.

:hacker: EDIT:
Ta försäljning osv via PM !
Skriv svar