proceduren är dock i det närmaste exakt lika på tex ett Lynx R-Evo & Evo chassie.
Det är lättare än det ser ut.

Sen så är variatorerna bortplockade på bilderna men det är inget som behövs göras.
Först tar man bort luftburken genom att lossa de två skruvarna som fäster den till förgasarna.
Jag har färgat dem röda.

Ta lös den gröna slangen som sitter på t-kopplingen.

Nästa steg är för de som har uppvärmda förgasare.
Se först till att vrida av den röda kranen som sitter på slangen.

Ta fram en tom låda som du kan använda för att samla upp kylarvätskan som kommer ur slangen och förgasaren.

Försök hitta en slangbit som du kan trä på nippeln så att du kan samla upp allt kylarvatten som kommer ut.

Ta lös den gröna slangen på bilden och stoppa dit en bult eller liknande så att inte all kylarvätska rinner ut.

Efter att ha gjort detta så lossar du på slangklämmorna vid insugningsgummina, har färgat skruvarna lila.

Med förgasarna lösa så tar du och lossar på bränsleslangen och pluggar den med något lämpligt.


När du har tagit lös bränsleslangen så är det endast gaswiren och chokewikren som är kvar.
Det är lite svårt att förklara hur man tar lös dem men det är inte svårt.
Skruva lös den undre muttern vars pilen på bilden pekar.
Haka sedan ur wiren.
Samma sak på både choke och gas.
Se till att inte skruva på den övre muttern !

Med förgasarna borta så är det bara att försöka hitta en ren plats att lägga dem på.
Lägg dem på en handduk eller liknande så att inte skruvar rullar av bordet och försvinner för evigt..

Skruva sedan av de röda skruvarna på bilden och ta bort locket.

Nu när locket är borta så ser du en insexskruv (röd på bilden) som du skall lossa men ej skruva lös helt.
När du har lossat på den så vrider du bort haken (grön på bilden) och sedan kan du ta upp nålen (lila på bilden).
OBS !! se till att inte tappa bort den lilla nylonbrickan som sitter under nålen.

Nästa, lägg ner förgasarna och lossa på de röda skruvarna.
Det kan vara lite svårt att få lös "locket" men slit inte utan trixa lite så kommer det lös till slut.

Nu ska vi lös med botten på förgasaren.
Skruva lös den röda skruven och "bulten".
Se till att få med packningen när du tar lös locket.

Nu skall huvudmunstycket bort, det är mässings färgat och sitter synligt i mitten av "skålen"

Sedan så har vi lågfartsmunstycket som sitter brevid.
Se till att ha riktiga mejslar när ni ska lös med munstyckena så att munstyckerna ej skadas !


Sista delen som skall bort är bräsleskruven som är grön på bilden.
Skruva ut den helt.
När du skruvar tillbaka denna så skruva in den försiktigt ända i botten och sedan ut 1,5 varv.

Nu när allt är isärplockat så är det bara att fylla upp en lämplig behållare med typ diesel och sedan skrubba.
Gamla tandborstar är alldeles utmärkta att använda så även Tops.
Blås sedan rent alla kanaler och munstycken m.m med tryckluft.
Avsluta sedan med att spaya allting med "Brake Clean" och blås blås blås med tryckluft en gång till !
Smuts i kanaler osv är en förgasares värsta fiende !

Det låter svårt och jävligt men har man gjort det en gång så är det inga problem

Kör hårt // Stoft & 2stroke