Enduro Sport (2005) bytt drivaxellager och undrar...

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
dieseltomten
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 januari 2014, 23:30
Skoter: Lynx Enduro Sport 2005

Enduro Sport (2005) bytt drivaxellager och undrar...

Inlägg av dieseltomten »

Tjena.
Har bytt drivaxellager ( haft oväsen ) samt bytte sekundärvariatoraxellager när jag ändå rev maskinen.
Nu när jag ska skruva fast övre drevet i kedjehuset dras axeln
mot kedjehuset å ser ut att sätta axeln i lite spänn.
Har jag glömt nåt eller ska det vara så ?
Tycker jag inte har några delar över...
Ser ut på sprängskissen att det ska vara en O-ring på axeln där den
går in i kedjehuset men den borde jag sett vid demontering eller hittat på golvet.
Maskinen har gått 350-400 mil sen jag köpte den ny 2005 och
jag tycker det är lite smått otroligt att drivaxellagret gått.
Kan jag haft för hård mattspänning ?

Sekundärens stopp mot motorn diffar en mm kanske också.
Ska man justera den så den ligger åt motorblocket helt ?
Rave-ventilerna verkade löpa fritt iaf.
De delarna plockade jag inte isär.

Stötdämpningen fram har alltid varit stenhård inte direkt komfort,
men funkar i typ 100km/h utan bekymmer men när man åker sakta så är den bökig i mitt tycke.
Skulle nog åka fortare i skogen på en MXZ 550f.
Tips ?

Hittade också läckande oljeslangar som jag bytt.
Den tömde oljetanken i buken under sommaren.
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: Enduro Sport (2005) bytt drivaxellager och undrar...

Inlägg av bcool »

Att byta drivaxellager vid 400 mil är inte nåt konstigt.
Tänk på i vilken miljö dom rullar... Dessutom sitter det kinalager i dom flesta skotrar idag.
En del håller 200 mil och en del kan hålla 800 mil.
Då första fukten kommer innanför tätningen, då är dom rökta.
Och en del skotrar har öppna lager mot kedjehuset.
Fundera på hur mycket spån en kedja och ett drev lämnar ifrån sig...
och detta spån hamnar längst ner i kedjehuset.
Och där finns...
Just det. Drivaxellagret.


Stötdämparna kan du lämna in på renovering och få ny olja och gas i dom.
Med tiden kommer det in fukt i dom, och dom kan kännas väldigt hårda då det blir iskristaller i oljan.
Ibland fastnar dom i nedfjädrat läge, då blir det konstigt att köra...
Om dom alltid varit hårda kan man eventuellt få dom omschimsade till mjukare dämpning.
Det beror på vilken typ av dämpare du har.
dieseltomten
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 januari 2014, 23:30
Skoter: Lynx Enduro Sport 2005

Re: Enduro Sport (2005) bytt drivaxellager och undrar...

Inlägg av dieseltomten »

Har demonterat sekundäraxeln igen och konstaterat när jag återmonterar utan hållarplattan för lagret på sekundärsidan
så går det att dra åt muttern mot lager/bromsskiva så blir det stumt med handkraft.
Verkar som jag får sätta upp axeln och lagret och flytta tillbaka det nån mm så att axeln förskjuts in i växellådan
för att förhindra att det hamnar i spänn.
Ska mäta den totala bredden på det nya lagret inklusive medföljande ring då jag fick en sån konstellation
istället för gamla typen som hade en bredare innerbana.
Eller så har jag fått fel lager helt enkelt.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Läste lite angående vevaxel lagren i motorn också,
att det är fettfyllda lager istället för oljesmorda som jag trodde.
Känns ju trevligt att veta såhär i efterhand.
Plocka isär en hel motor för att utföra underhåll känns sugigt.
Skriv svar