Då den vanliga variatorbulten gängar både i vevaxeln, sen ett kort spel tills den gängar igen i variatorn väl bör det väl fungera med vattentricket? Alltså tippa den på sidan, fylla upp med vatten i hålet, gängtejp och dra lös den med hjälp av trycket som uppstår, istället för en avdragare. Någon som använt sig av den metoden här?
Tack på förhand.
Lossning primärvariator
- Stoft
- Crew Member
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Kontakt:
Re: Lossning primärvariator
Jodå det fungerar. Mycket tätning på gängorna sen så är det bara att dra 

-
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx 39a, Summit -06
Härligt! 

Kör alltid med vatten/olje tricket. Vet flera märkesverkstäder som använder det också, även om dom inte säger det "högt". Om det görs på rätt sätt så sliter det mindre på gängorna än metoden med avdragaren.. 

Kan laga det mesta, men inte mat...
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Troligen drar dom flesta märkesverkstäderna med vatten nu när TRA-7 finns.
När jag knäckte min avdragare frågade jag verkstan hur dom tar lös variatorerna om dom inte släpper med avdragaren. (Min gick väl av vid 2-300nm)
Han sa att dom värmer och kyler för att det ska släppa.
Det är som att en däckverkstad skulle dra hjulbultarna med spärrskaft.... Arbetstid är för dyrt.
När jag knäckte min avdragare frågade jag verkstan hur dom tar lös variatorerna om dom inte släpper med avdragaren. (Min gick väl av vid 2-300nm)
Han sa att dom värmer och kyler för att det ska släppa.
Det är som att en däckverkstad skulle dra hjulbultarna med spärrskaft.... Arbetstid är för dyrt.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias