bcool - GLS Mountain Edition - Säsong II

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

bcool - GLS Mountain Edition - Säsong II

Inlägg av bcool »

Säsong 2010/2011
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Update 101025

Sådärja. Ny säsong, nya hyss.

Har hämtat henne idag, dags att göra färdigt diverse saker som aldrig hanns med i våras, samt alla nya påhitt! Fick ett spännande paket på bussen idag, se nedan...

Dags för hemresan

Bild



X marks the spot

Bild



Dunderklumpen

Bild



Börjat riva framvagn, ska göra en massa nya bussningar

Bild



Snart nerplockad färdigt. J-a fastrostade hylsor i bussningarna!!!

Bild



Har även varit med den hos metallkonstnärerna på Bensby Rostfria och mallat av bakänden på den, dom ska tillverka lyftbågen åt mig.

Har även hunnit riva isär motorn för att konstatera att veven behövde mer kärlek än väntat.
Motorn har nog stått med vatten i höger vevhus, för alla 3 lager på MAG-sidan var rökta (rost), tyvärr även vevstaken + tappen som vevstaken sitter på.
Nu är den iallafall på Westboms för åtgärd, ska vara klar om ca 2-3 veckor om delarna finns i landet.
Trist.
Men ett ljus i mörkret är iaf att säljaren är beredd att ta en del av extrakostnaden. (Tack R!)

Fortsätter med framvagn imorgon!


-----------------------------------------
Update 101031


Har gjort ett litet ryck under helgen.

Rivit ur 643'an

Bild



Bort med boggien

Bild



Svarvat nya bussningar till boggien, samt svarvat ner sekundäraxeln från 1" till 25mm.

Bild



Och för att få ner krutet från nya snurran till mattan lite bättre, så måste man ju ha ett variatorkit, såklart! Goodwin Preformance... Mmmm...

Man börjar ju tvivla på sin egen klokhet då man räknar ihop summorna på inköpen. Därför har jag bestämt mig för att inte räkna. :think:

------------------------------------
101101

Har skruvat lös alla dämpare, ska lämna dom på renovering. Rev lös slidesen, tänkte byta dom också. Sen spårade det ur igen... "Hmmm... man skulle kanske..."

Sagt och gjort:

Bild



Första sidan färdig för svets

Bild



Anledningen till detta är att jag vill ha slides hela vägen till vändhjulen. Dessutom blir det kanske lite snyggare! Skarven kommer att svetsas, sen kommer jag att bulta kraftiga stålförstärkningar över skarvarna.

Fler bilder kommer när det är färdigt.

Morgondagen kommer att ägnas åt montering av div nya bussningar, samt montering av typ 723 smörjnipplar i boggie och framvagn.

---------------------------------------------------------------

Update 101105

Har gjort lite till nu, har fixat fettnipplar på ALLA rörliga leder i fram och bakvagn. Blev nog över 20 st...

Har plockat isär boggien och hela framvagnen, och slipat och lackat allt sidenmatt svart.

Trodde aldrig det skulle ta slut dåliga bussningar, helt sjukt! :huh: Blev så mycket svarvjobb, så jag bestämde mig för att köpa en egen svarv. Då slipper man låna polarens hela tiden... Har inte hittat nån än, men det kommer!

Började montera ihop idag, framvagnen är 99% färdig nu, bara yttre styrlederna kvar. Fick på dom nya skidorna, fan vad fett det blev! Blev tvungen att göra bussningar i skidfästena på skidorna, då hålen i skidorna var galet stora. Vände upp och ner på hela garaget, och skakade, för att hitta lämpligt material till bussningarna. Till sist ramlade det ut en kolvbult från Rotax 536 som passade perfekt! Slajsade upp den i lämpliga bitar och pressade in dom.

Såhär blev det

Bild



Gjorde färdigt stålförstärkningarna till boggien också, ett jäkla kapande och borrande! Gjorde dom av 10mm och 8mm plattjärn, blev riktigt stadigt. Bultade ihop med 10.9 bult. Onödigt långa bultar, men det måste ju synas att man har råd! :shifty: Alu-svetsning blir senare.

Så ser det ut nu:

Bild



Åter till framvagnen, GRYMT coolt med skidorna på plats! Porr!

Bild



Mer snusk

Bild



Läget förvärras ju inte av att min vevaxel sannolikt kan hämtas från Westboms till veckan, den är på lager och vevstaksbyte som ni kanske läst tidigare.

Dessutom ser det ut såhär på backen ute nu! White sheit!!

Bild



Då blir man ju såhär glad...

Bild



Det var allt för ikväll!



---------------------------------------
Update 101108

Har monterat dit nya grafitslides idag, monterat ihop boggien färdigt. Snickrade ihop nya mattspännarfästen och monterade dom.

Fett på kameralinsen? Suddig bild...

Bild



Boggien fit for fight

Bild



Boggien återmonterad

Bild



När jag monterat allt, kom jag ihåg att jag glömt sätta dit "stötdämparpåsarna"... Kul!

Nästa steg blir återmontering av sekundäraxel, kedjehus osv.


-----------------------------------

Update 101109


Har gjort lite till. Skruvat dit styrlederna, justerat toe-out, började montera tillbax sekundäraxel, kedjehus osv. Men vaffa...???! Hur kan det glappa här???

Märkte att lagerläget på axeln, på kedjehussidan, var nernött från nåt tidigare lagerhaveri. Glappade MYCKET mellan axel/lager. Kuuuul!!

Gjorde en redneck-lösning som blev rätt så bra, men kommer att byta axeln så snart som möjligt. Nu kan jag iaf provköra då jag fått i motorn.

Receptet på min Redneck bonnmekslösning: Det saknades hela 1,1mm (!!) på axelns diameter. klippte till 2 remsor av extremt tunn mässing"plåt", tjocklek 0,25mm. Bombade med Loctite lagerlåsning, och pressade in remsorna mellan lagret och axeln. Blev förvånansvärt bra, faktiskt! Men som sagt, axeln ska bytas, håller på att förhandla med K-len om en axel redan!

Såhär fint såg det ut:

Bild



-----------------------------------------------

Update 101110

Har inte gjort så mycket idag. Har varit och köpt svart plexiglas som ska användas till någonting...

För övrigt har jag skruvat ihop kedjehuset färdigt och fyllt på olja, samt satt dit styrpaden. Ingen vevaxel idag, hoppas den är färdig imorgon istället!

Imorgon kommer farsgubben och hjälper mig igen, så då ska vi förhoppningsvis komma en bit på vägen med plexiglaset...

Bild på styrpad

Bild



Det var allt för idag!


-------------------------------------

Update 101111

Jahapp.

Ett jäkla borrande, sågande, slipande och diverse annat idag...

Har gjort ventkit till huven. Det visade ju sig i våras att den var effektivare på att skopa upp snö än vilken som helst av traktorerna i snösvängen.

Så:

Jag var till Luleå Bilglas igår och köpte svart 3mm plexiglas/lexan.

Mallade av alla hål på huven med kartong, och ritade av formen på plexiskivorna. Riggade upp min metallkap upp och ner i skruvstädet, och sågade bitarna på den.

Bild



Ritade upp ramens tjocklek, och borrade hörnen. Sågade prick till prick sen med sticksågen...

Bild



Första ramen färdigsågad

Bild



Slipade kanterna och rundade alla hörn med bandputsen, gick fint att slipa till ramens storlek på bandputsen också, så att passformen blev perfekt.

Sen var det dags för tunn stark dubbelhäftande tejp.

Bild



Så var det dags för mesh-tyget, notera att jag skurit upp en bit mot hörnen för att få sträckningen på tyget bra, man måste spänna upp det ordentligt!

Bild



Först har jag renskurit med en vass tapetkniv, för att få bort överflödigt tyg vid innerkanten av ramen. Sen var det dags att limma ner dom spretiga hörnen. Klippte bort en del överflöd, sen duttade jag dit smältlim, lade på en sån där gul skyddsremsa som satt på den dubbelhäftande tejpen ovanpå limklicken, sen pressade jag med tummen tills det svalnat. Använd handske, annars blir det aj-aj i lilla tummelummen...

Och den färdiga framsidan...

Bild



På plats...

Bild



4 färdiga

Bild



Mer plastramar, vi hann göra alla färdiga för tygbeklädnad, innan vi gav upp för idag. Färdigställs imorgon.

Bild



Kommer även att göra vent på buksidorna, både på variator- och avgassidan.

Angående fastsättning, så tänkte jag först sätta dom med kardborre, så att man kan ta bort dom vid behov. Men jag uteslöt dock det, och limmade fast dom med ett svart flexibelt lim som jag köpte hos glasmästarn. Om man verkligen vill ta bort dom, så går det att göra utan att slå bort dom med yxa...

Mycket text för så små grejjer...

Och ett STORT TACK till farsan, som hjälpt mig i garaget nästan varje dag senaste veckorna. Jag är tyvärr fortfarande ganska risig/svag i vänstra axeln efter min operation för några veckor sen... Så utan han hade det inte blivit mycket gjort!

------------------------------------------

Update 101112

Idag har dottern varit ledig från dagis, så det blev inte så mycket garagetid. Vi hann dock göra vent-ramarna till dom resterande huv-hålen nästan färdiga. Kvarstår att limma hörnen med smältlimspistolen, samt montering.

En bild är väl alltid kul:

Bild



Allt för idag!

-----------------------------------

Update 101115

Har gjort färdigt vent-panelerna till huven och monterat dom idag.

Blev bra om ni frågar mig... ;)

Bild



Närbild

Bild



Sen blev det ett nytt påhitt, en täckmojäng för dom gamla hålen till lyset.

Bild



Bild



Proffsmonterad, eltejp...

Bild



Duger det?

---------------------------------------

Update 101126

Helt otroligt. Fick fel vevstakssats för några dagar sen, fick PTO, skulle ha MAG.

Har för övrigt haft dåligt med tid för skotermek sista tiden.

Har byggt en avfettningstvätt till garaget, väntat på vevstaken, köpt och hämtat en metallsvarv, väntat på vevstaken, gjutit fundament för svarven i garaget, väntat på vevstaken, dragit el till svarven, väntat på vevstaken, tittat på klockan, väntat på vevstaken, kollat postlådan, väntat på vevstaken, kollat mejlen, väntat på vevstaken, druckit kaffe, väntat på vevstaken, sopat garaget, väntat på vevstaken, duschat, väntat på vevstaken, ringt leverantören om vevstaken, nehej, inte skickat skiten ens = sätt fart pappskallar, väntat på vevstaken, kollat posten, väntat på vevstaken, petat näsan, väntat på vevstaken, sopat garaget igen, väntat på vevstaken, kollat posten.... OCH TILL SLUT KOM DEN, med helt galet sen post igår torsdag kl 15.30. Tydligen har det kommit snö söderut, och där vet dom inte hur man sköter sitt arbete trots snö. Bannade pappskallar. Köp en traktor med skopa!

Har varit till Bensby Rostfria och spanat på min lyftbåge också, blir nog bra!

Bild



Så idag fick jag äntligen ihop vevaxeln med hjälp av Westboms i Luleå.

Här är en bild på gamla tappen och staken. Riktigt fula!

Bild



Och så äntligen...

Bild



Hinner nog inte få ihop den helt i helgen, saknar förresten en ny orginal kolvbult. Beställde den idag, kommer tisdag.
Men det mesta börjar vara inhandlat, iaf.

Skönt att vara med i matchen igen. KLARAR INTE AV att vänta på grejer, oerhört sinnessjukt frustrerande!!

Men nu jä...

-------------------------------------

Update 101130

Har flyttat in i garaget nu, skruvar i snart alla ändar av skotern samtidigt...

Bottendel ihopskruvad, väntar på en kolvbult som ska komma idag.

Bild



Har honat cylindrar och rengjort en massa småplock

Bild



Nya stänkan!

Bild



Fortsätter tills jag somnar inatt... Förutsatt att kolvbulten kommer!

Peace, out. For now.

-----------------------------------------------

Update 101202


Inte helt oväntat fick jag fortsätta vänta på kolvbulten...

Har pysslat med lite annat under tiden. Har fått borra bort aluplåtarna på tunnelsidorna längst bak för att kunna göra iordning för svetsning av lyftbågens infästning i tunneln. Då jag ändå var längst bak och grejade, så gjorde jag en till sak.

Så här ser det ut

Bild



Bild



Bild



Bild



I brist på annat, så påbörjade jag ett anti-stab kit. Ska svarva hjulen av alu-ämnet brevid axeln.

Bild



Och TILL SLUT...

Bild



På plats

Bild



Porriga slangar!

Bild



Började pussla dit avgaset, givetvis tog pipan i huven, så det var bara att ta fram kapen och svetsen.

Bild



Sitter fortfarande med ett öga mot garaget, startade en mindre brand då jag svetsade ihop grenröret igen... Oops...

Imorgon fortsätter avgasmysteriet, måste trixa en hel del för att få dit slutburken.

---------------------------------

Update 101203

Har kapat upp rören till slutburken i tårtbitar idag och svetsat ihop det igen, så nu är avgaset färdigt. Eller färdigt och färdigt... Måste tillverka ett fäste till slutburken, den sitter nog knappast på plats med enbart fjädrar.

Suddig bild på resultat. (Den går redan så j-a fort att det blir suddigt då man fotar...)

Bild



Och en sån här måste man ju ha

Bild



På plats

Bild



Hann påbörja svarvning av billethjulen till Anti-stab kitet

Bild



Allt för idag.
-------------------------------

Update 101203

Slänger in ett par bilder på anti-stab mojängen...

Bild



Klart!

Bild



------------------------------

Update 101208

Nål fixad.
El färdigdragen, så när som på en kabel till bromskontakten.
Kylsystem klart.
Bränslesystem och förgasare klart, bortsett från en slang, hade köpt 3 cm för lite. Grrr!
Vajrar klart.

Kvar:
Montera ihop magnapull då jag hämtat delarna
Luftfilter, köper nya Uni
Lufta oljepump och justera oljevajer
Montera sekundär
Linjera variatorer
Montera luftpumpen till DPM, den är på villovägar och kommer med posten fredag eller måndag.
Dra slangarna till DPM
Linda pipan och montera avgassystemet
Göra färdig och montera Lynx-loggan baktill på dynan
Montera anti-stabhjulen
Braaaap!!?

Säkert glömt nåt, lite trött i mössan...

-------------------------------------------

Update 101209

Klart:
Magnapull
Linjering
Momentstag så att motorn inte ska vrida sig (glömde det på listan igår...)
Nya Uni-filter
Monterat sekundär

Kvar:
Lufta oljepump och justera oljevajer
Montera luftpumpen till DPM, den är på villovägar och kommer med posten fredag eller måndag.
Dra slangarna till DPM
Linda pipan
Montera avgassystemet
Göra färdig och montera Lynx-loggan baktill på dynan
Montera anti-stabhjulen
Braaaap!!?

Uppstart imorgon, men ingen provkörning. Bara för att kolla att lysen osv funkar, och koppla in sista kabeln.... :)
Sorry för avsaknad av bilder... Men den som väntar på nåt gott får fortsätta vänta! ;)

-------------------------------------

Update 101210

Lite bilder!

Har gjort fäste till DPM-boxen och den ondskefulla(?) tändningsburken

Bild



Elsystem från MXZ 670 HO säljes i delar

Bild



Förgasare på plats

Bild



Hämtat nya prylar. Konkursen är nära.

Bild



Momentstag

Bild



Variatorer klart, linjerat, luftfilter klart

Bild



Sen var det efter lite småpillrande som bensinpåfyll, oljefix, glykolkoll, primerrenovering osv dags att dra igång. Pga axel bad jag farsan komma hit och hjälpa mig att rycka i snöret.

Under hela processen har det varit fin-fin gnista på stiften, så jag klamrade kablarna så att det skulle vara snyggt och prydligt. Jag höll precis på att ge den en sup kl 11.00 då farsan kom. Han drog och drog. Tände inte. Tog upp stiften, och dom var genomblöta. Blåste rent och kollade gnista. INGEN gnista.

Helt plötsligt en (1) gnista. Varför??

Höll på i en timma och kollade kontakter, kablar. Ingen gnista.

Kopplade bort allt till belysn osv. Ingen gnista.

Kopplade bort nödstoppar, tändningslås, gashängbrytare. Ingen gnista.

Helt plötsligt en (1) gnista. Varför??


Sökte rätt på alla värden, ohmade ALLT, och det fanns inga riktiga fel. Det enda värdet som låg utanför gränsen var ena sidan på tändspolen, och det var knappt. Åkte till Marindemonteringen, dom hade inga spolar hemma. Åkte till Kalix Maskiner, fick låna en begad spole där. Ingen skillnad. Ingen gnista.

Mätte volt-tal då farsan drog i snöret. Fick spänning från stator till tändboxen. Fick spänning från tändboxen till tändspolen. Fick ingenting ur nån av mina nu 2 spolar till stiften... VADINNIHELVETE!!!

Ok, bara för att det finns spänning, så behöver inte betyda att det finns STRÖM nog att driva tändspolen. Kom på att man kanske kan koppla dit en glödlampa på trådarna, och se om den lyser/blinkar till. Satte fast 2 kablar på lampan, nöp fast ena kabeln på lampchassie, den andra på ZAPPPPPP!!!

Det small i lampan då jag satte dit den. Nån kondensator som avreagerade sig...

Efter det fick jag INGA volt från elektronikboxen. GRATTIS, tänkte jag, nu är den rökt...? konstigt...

OCH NU, mina damer och herrar... kommer.... kvällens konstigaste grej!!!!!

Efter detta kom gnistan tillbax. VARFÖR??? :mad:
Nå, hur som helst. Efter 6,5 timmar så...

http://www.youtube.com/watch?v=SZi2bnyzFMM



Kanske blir ett kort ryck imorgon också, vi får se om jag hinner/orkar.
Less fanskapet just nu iaf.

--------------------------------------

Update 101215

Här har vi den ondskefulle rackarn.

Bild



För att få isär eländet kapade jag några strategiskt placerade skåror i höljet med vinkelslipen! :) Spännande värre, kan jag säga, men det fanns ju inte så mycket att förlora. Sen tog jag varmluftspistolen och bombade ordentligt på undersidan så att limmet skulle mjukas upp. Och sen var det "bara" att öppna locket.

Bild



Fick sen sitta och pilla bort limbitar från lödningar och kanter i ett par timmar, värma pilla, värma, pilla, värma, pilla... Skitkul. Efter en mycket noggrann inspektion av lödningar hittade jag en med klart synlig spricka runt komponentbenet, samt en till lödning som såg tveksam ut. Sen lödde jag helt enkelt om samtliga lödningar på kortet. Tog ytterligare över en timme, otroligt smått på en del ställen! Sen provmonterade jag skiten och testade.

Bild



Och det verkar som att det funkar!! Har varit ut i garaget massor av gånger hela dagen idag och testat, och har (än så länge) stabil gnista!! Har mätt upp alla värden, och allt stämmer nu.
Så det var bara att limma ihop skiten igen. Och hoppas... Men jag är ganska säker på att tändproblemen orsakats av glapp i lödning, för om en komponent hade varit trasig hade det sannolikt inte blivit bättre av att knacka på boxen, som det har varit. Så jag håller tummarna.

Bild



Åkte en sväng till Biltema och köpte lite avgasbandage också. Lindat pipan...

Bild



Blev litegrann över, så jag lindade slutburken också

Bild



Har nu cdi-boxen på värme för att limmet ska hinna härda till imorgon, så att jag ska kunna montera ihop igen.
Och nu snöar det!

Siktar på provkörning på söndag!

------------------------------------

Update 101216


Kunde inte hålla mig... :embarrest:


http://www.youtube.com/watch?v=NpNOJ-OCMfg


-------------------------------------

Update 101217

Fick veta idag att lyftbågen ska göras färdig nästa vecka, så jag hinner få den till jul!

Tog ut henne i dagsljuset och fotade lite idag.

Bild



Bild



Bild


---------------------------------
Update 101219

BILDER!!!

Bild



Bild



Bild



Robin smiskar min Renegade

Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Robin dansar "flyga-av-skotern-dansen"

Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



-------------------------------------

Update 101220

Körintryck:
Vilken skillnad med skidorna!
Nosen flyter upp mycket bra, lätt att burka då bakändan på skidorna inte skrapar i botten då man ska lägga omkull (till skillnad från Renegaden).
Måste träna upp tummen, tung-gasat som f-n med 44mm förgasarna!

Variatorkitet från Goodwin gör sitt jobb, den växlar på hårt som fan! Däremot kör jag fortfarande med fel rem, behöver en som är 1-1,5 cm längre.
Blev tvungen att schimsa upp motorn i bakkant för att få flottörhusen att gå fritt från chassiet, och då ökades c/c avståndet mellan primär och sekundär.
Så jag "startar på 2:an" fortfarande, pga feljusterad sekundär.

Då man kommer till andra steget på gasreglagets utväxling blir den helt vansinnig! Ylar som en galen gnu, och man får fanimej hålla i sig!
Däremot blev jag lite sur på slutburken, den låter ganska illa på full gas.
Hade gärna haft en orginal slutburk, men det har jag ju inte...
Och den ryms knappast heller... ?

Kan konstatera att meshgrejorna på huven funkar bra, inte en snöflinga i motorutrymmet, och om man kollar på fotona så ser det ut som
att snön verkligen inte vill fastna på tyget.
Måste dock täta en glepa mellan buken och chassiet där det trycker in lite snö.

Stänkan funkar säkert jättebra, men den står kvar hemma i garaget... Har inte fått lyftbågen ännu, så jag har inte monterat stänkan än.

Det enda jag inte är nöjd med är att 3 av 4 fjädrar på dämparna är av Öhlins lastbilsmodell, typ.
Dom är för hårda för att sitta på en Mountain-maskin.
Den är fortfarande för hård i fjädringen.

Men som helhet är jag skitnöjd, än så länge!




--------------------------------------

Update 101227

Har äntligen fått fingrarna ur, och gjort färdigt bakdelen!

Inpassning av bågen

Bild



Hyggliga svetsar...

Bild



Klart!

Bild



Bild



Vad tycks?

----------------------------------------

Update 110102

Lite körning...

Bild

-------------------------------------------

Update 110103

Jag och grabben var en sväng idag, träffade Tommy (ET 340t/r) nere på isen vid Sinksundet, så han fick se pärlan "Live".

Var och körde efter nån traktorväg, och Robin hittade en stubbe som gav en ny intressant riktning på färden.

Bild

------------------------------------------------

Update 100108

Hoppsan.

Bild



Bild



Bild



Bild



Har haft fin färg på stiften tidigare,
men idag så hände nåt.
Har inte hunnit söka orsak ännu.
Har hunnit ta både pto-kolven litegrann mot avgasporten,
och mag är helt... ja, ni såg ju.

Jag är inte direkt ledsen för det, så länge jag hittar orsaken.
Hade sån tur att ringbiten som släppte knackade ihop elektroden på stiftet,
så jag klarade mig från riktig skärning.
Och det hade kommit som ett brev på posten inom 10 sekunder annars.

Ska kolla lite mer nån dag framöver, så får vi se.

-------------------------------------------

Update 110114

Har rivit snurran nu för att tvätta ur vevhus och lager ordentligt.
Upptäckte till min förskräckelse att jag måste byta ALLA lager + staken på PTO-sidan också.
Trots att både jag och Westboms bedömde dom som perfekta för 15 mil sedan...
Måste ha varit rost i dom lagren också.
Så man kan konstatera att kolvraset "räddade mig" från ett riktigt vevaxelras !
Ett av lagren har hunnit bli riktigt skrämmande dåligt, helt ofattbart!

Angående orsak till kolvraset så är jag inte 100% säker ännu,
men jag har iaf konstaterat att ett membran i luftpumpen till DPM-eländet har gått sönder,
så man kan suga luft genom slangen mellan vevhus och pumpen.
Dock väääldigt lite.
Kommer att fortsätta undersöka DPM'ens funktion eller icke-funktion om nån dag.

Dessutom var det olje- och bränslebeständiga lim som Mekonomen lurade på mig inte alls beständigt.
Och det limmade jag ihop blockhalvorna med...
Så det kan ha svikit mellan blockhalvorna,
dock var det torrt och rent runt hela vevhuset så jag tror inte att det är orsaken.
Ska åka på Momentum och beställa rätt Loctite-primer och lim.
Dessutom har jag börjat förbereda en plåt för att plugga igen utblåsen,
ska göra leakdown test då jag monterat ihop allt igen.

Bild på veven.
Alla lager till vänster om drevet är mer eller mindre kass.

Bild


---------------------------------------

Update 110121

Har forskat vidare angående kolvhaveriet.

Hittade felkällan, vilket känns bra!
Det som känns jobbigt är ju att erkänna att detta inte hade hänt, om jag följt en viss 2stroke's goda råd och fimpat DPM från första början...

I vaccum/luftpumpen sitter det 2 backventiler, som ska hålla "tjuvluften" borta från vevhusen.
En av dom backventilerna hade på nåt mystiskt sätt "vänt ut och in" på sig själv,
vilket öppnade för fri andning.

Nåja, man lär så länge man har en lever, eller hur det nu var...

Vevaxeln är inlämnad på Westboms för omlagring och stakbyte.
Jag har däremot inte hunnit kolla cylindern och se om den är helt ok, kommer nog att ta med dom till Westboms också, och mäta upp dom.
Motorn har gått dryga tusen mil, så det finns ju en möjlighet att jag låter borra dom.
Av den anledningen avvaktar jag med beställning av kolvar.

Så, det rullar på, men inte så fort!

(Döm om grabbens besvikelse, då jag kört sönder den.
Då han kom hem i fredags fick man onda ögat...)


---------------------------------------------

Update 110204


Kolvarna har kommit, och vevaxeln är isärpressad, det visade sig givetvis att även pto-staken behöver bytas. Beställde den idag. Om dom har den hemma kanske Westboms hinner få ihop veven till nästa helg.

Har man inget annat att pyssla med, så får man väl hitta på nåt nytt rackartyg...

Det började med att jag ville sänka boggin lite på främre infästningen, för det är lite för högt skidtryck. Det var svårt att få upp skidorna över diken, gupp osv. Ni som sett ett GLS-chassiets främre boggiefäste vet att det är i praktiken omöjligt, med tanke på fotholkarnas utformning. Gjorda för sittande körning, typ 40 graders lutning på dom. Jag har själv varit irriterad över lutningen på dessa då jag kört, helt omöjligt att stå med fötterna på det "naturliga stället".

Så... Fram med kapen.

Bild



Kapade ur hela skiten. Helt galet krångligt att komma åt!!! :mmph:

Bild



Djupet på holken färdigt.
Bild



Kvar att montera är grepplisterna som man ska stå på, samt en del hålkapning neråt för att få ut snön. Ska även göras justerbar övre kant på fotholkarna.

------------------------------------------------------------

Update 110207

Här kommer lite fortsättning på fotholkarna:

Bild



Bild



Bild



Om bara förkylningen lugnar sig lite kanske jag hinner klart imorgon.


---------------------------------------------------

Update 110208


Nu ere klart.

Bild



Bild



Blev bra, om jag får tycka... Oerhört mycket skönare att stå på!

Glömde nog skriva att jag hittade en lämpligare fjäder till bakdämparen i boggien, så den sitter på plats sen nån vecka tillbaks. Blir nog bra det här! Skulle haft lite mjukare framfjädrar också, men om man håller skidorna i luften hela tiden så behövs det ju inte... ;)

-------------------------------------------

Update 110219

Igår var jag och gasade omkring på isen, och fixade till bestyckningen lite bättre. En timmes förgasarskruvning i -25 grader var ju sådär lagom kul! Bensin på fingrarna gillar man ju då det är kallt. Brrr!! Men nu går den riktigt sött! Blev lite rappare från start också. Bara en nerdrevning som saknas nu, tror jag.

Fortfarande inga actionbilder pga kallt. Men här är lite annat:

Råämnet, 10mm alu

Bild



Grovkapat och fräst

Bild



Ett par timmars filande och putsande senare

Bild



Och monterad. Skönt att slippa se hålen i dynan!

Bild



Om det bara kunde bli lite varmare, så man kunde åka upp i bushen och smiska skiten ur några myrar och nåt berg... *suck*.

---------------------------------------------

Update 110220

Köpte dessa från 670in också,
min varvräknare visar typ 9000rpm vid tillslag.
Lite jobbigt... Ska försöka få dit dom nån gång under veckan.

Bild

------------------------------------------
Update 110222

Bilder:

Bild



Bild

-------------------------------------------

Update 110224

Var och snurrade omkring i skogarna för nån dag sen, inkörning pågår. Eller nu är nog inkörningen klar, har ju kört en tank. ;)

Jävligt irriterande att höger handtag gled av från styret i en burkaround-kurva. Jag gjorde en ordentlig mark-syning, kan jag säga. Hade en djupfryst daggmask i näsan då jag tog mig upp ur snön. Typ. Slet ju av kablarna till handtagsvärmarn också... :cussing: Fick dessutom snö i handtaget, så det satt fast lika bra på styret som en smörklick i en het slutburk resten av dagen. Gjorde några snygga vurpor innan jag kom hem... :slå:

Är fortsatt förbluffad över hur pigga dom här gamla motorerna är, den går verkligen riktigt hårt!

Slänger upp lite bilder.

Bild



Handtagshel*ete!

Bild



Bild



Bild



Bild



Sorry för kvalitén, mobilbilder...


Idag har jag bytt till dom nya mätarna, dom var ju lite större än dom gamla, så det blev lite sågande och filande. Skönt att ha en fungerande varvräknare!

Bild



Har kopplat in Digatronen också. Hann kolla att det funkade, men måste göra ett fäste för den framför styrpaden imorgon.

Sensorer på plats, kabeldragning påbörjad.

Bild



Det var allt för idag!

-------------------------------------------

Update 110225


Digatron på plats.

Bild
Senast redigerad av bcool den 26 februari 2011, 02:14, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: bcool - Projekt GLS Mountain Edition - Säsong II

Inlägg av RannerKing »

Fan som den ser bra ut! Gillar verkligen stuket på den! :lolve: ;)
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Et 340t/r
LynxTalk Member
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 februari 2011, 21:10
Skoter: SUMMIT X 850

Re: bcool - Projekt GLS Mountain Edition - Säsong II

Inlägg av Et 340t/r »

Riktigt rå!

Ni ska inte till skoterdan i Sunderbyn nu i helgen å glänsa lite med besten? ;)
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: bcool - Projekt GLS Mountain Edition - Säsong II

Inlägg av bcool »

Kan nog inte komma till Sunderbyn, tyvärr. :(

Update!
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: bcool - Projekt GLS Mountain Edition - Säsong II

Inlägg av RannerKing »

Ser inte så tråkigt ut! Hoppas att den nu fungerar hela säsongen!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Et 340t/r
LynxTalk Member
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 februari 2011, 21:10
Skoter: SUMMIT X 850

Re: bcool - Projekt GLS Mountain Edition - Säsong II

Inlägg av Et 340t/r »

Fränt med en digatron, lite tekniska prylar :)

Något jag stör mig på är att mätarna är monterade tvärt om, men det är jag det ;)

Keep it up! :tumme:
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: bcool - Projekt GLS Mountain Edition - Säsong II

Inlägg av bcool »

Slänger in lite bilder från idag!

Bild



Bild



Bild



Och en film som visar hur man gör då man vill få snö bakom nacken... Jag studsade i en stubbe, och körde i ett träd...

bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: bcool - Projekt GLS Mountain Edition - Säsong II

Inlägg av bcool »

Nu har jag fått tag på ett drev, så inom någorlunda snar framtid blir det nerdrevning. Då får vi se om variatorbestyckningen behöver ses över eller inte. Har haft problem med att den inte vill "stampa igång" i tyngre före, som tex på videon ovanför. Dock höll jag aldrig full gas i klippet, det var för trångt, och den gick tokfett på fullgas...

Har trixat en hel del med bestyckning sista dagarna, det är fan ta mig hopplöst att få det bra genom hela registret!! Blir tokig snart. Får en otäck värmepeak vid långvarig körning på 5900-6000 varv oavsett nålinställning och huvudmunstycke. Snart åker UFO-brickorna i komposten. Eller så får jag slipa upp vinkeln på trottlarna lite mer för att få kraftigare sugreflex ur nålröret. Vi får se.

Grabben åkte till fjälles och åkte gammskotran och sökte bjärven, så jag fick behålla Lynxen för mig själv i stugan ett par dagar. På hårdpackat underlag med lite "solkräm" ovanpå, så är denna maskin helt förbanne mig vansinnig. Trots längd och tyngd gör den skidres upp till en meter trots nuvarande drevning och fetbestyck på toppvarv. Har höga förväntningar på nerdrevningen!

Funderar på att kapa ur inredningen i dynan och sätta dit en "tankförstoring", helt hopplöst att ta sig någonstans med den pluttiga GLS-tanken. Om jag hittar nån lämplig dunk, så blir det nog så... Trist att behöva vända då man väl kommer fram till lekområdena efter transportsträckan dit. Gillar inte att hoppastudsaleka med dunkar studsandes på tunneln...

Hade ju goda förhoppningar på att kunna hämta ut drevet imorgon om det hinner komma, men sent denna afton fick jag en trevlig pratstund med lagens långa arm igen. Dom informerade mig på ett mycket gentlemannamässigt och vänligt sätt om att även blåa bilar måste besiktigas. Det var ju som fan, svarade jag, helt ovetandes om detta. Tydligen var sista dagen för 4 dagar sen. Sen trodde dom nog att jag var nån kändis, för dom ville att jag skulle ge dom en autograf i deras block. Mycket märkligt. :vägg:

Nåväl, vad är en bal på slottet... Drevet ska jag ha. Sheriffen får vänta. Jag nekade ju såklart, då hinner det bli sommar innan dom får betalt. Börjar lessna på dom nu. :box:
Senast redigerad av bcool den 5 mars 2011, 13:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: bcool - Projekt GLS Mountain Edition - Säsong II

Inlägg av 2stroke »

bcool skrev:Har trixat en hel del med bestyckning sista dagarna,
det är fan ta mig hopplöst att få det bra genom hela registret !!
Blir tokig snart.
Får en otäck värmepeak vid långvarig körning på 5900-6000 varv oavsett nålinställning och huvudmunstycke.
Snart åker UFO-brickorna i komposten.
Eller så får jag slipa upp vinkeln på trottlarna lite mer för att få kraftigare sugreflex ur nålröret.
Vi får se.
Inte för att verka tjatig :ninja: men jag påpekar igen att sätt dubbla VM-40 istället för dubbla VM-44
så får du rappare gassvar samt motorn blir lättare att bestycka in.
Du får en kraftigare vacuumsignal till förgasarna (mellanregistret) med de mindre förgasarna.

Ett samverkande problem är också att du använder en pipa med utblåset i själva "magen"
istället för en pipa med utblåset i "ändan".
Även detta gör mellanregistret svårare att bestycka in.
( Rotax provade denna typ av pipor under 2-3 år men gick sedan tillbaka till pipor med utblåset i "Ändan" ).

Summa summarum :
Skaffa hela förgasaruppsättningen och pipa ifrån: Lynx G-Type Enduro Rave-670 PigPipe-X :Happy:

En alternativ pipa är ju också ifall du skulle råka springa på en Total-Tek pipa till en 670 :thumbsup: :thumbsup:


.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: bcool - Projekt GLS Mountain Edition - Säsong II

Inlägg av bcool »

Du är inte tjatig på något sätt. Jag har haft dina värdefulla tips i bakhuvudet hela tiden jag höll på med förgasarna! :hello:

Så mid-utblåset påverkar detta, det var ju intressant att veta! Får nog spara det till nästa hösts mekning, har inte råd med mer nu. Jag gör nerdrevningen till veckan, sen får det vara bra för denna säsong. Den funkar bra nu, fetar bara lite på toppen.

Angående drevningen, jag kommer till 2,18 i kedjehuset nu + mindre drivhjulen, så det borde landa på ca 2,31. Bra?
Skriv svar