Problemen med Rotax Serie-3 motorer (500/600/700/800)

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Problemen med Rotax Serie-3 motorer (500/600/700/800)

Inlägg av 2stroke »

Tänkte här sammanfatta några av felen som drabbar Rotax Serie-III motorer i större antal än det som kan anses som accepterbart :

Direkta faktiska fel :

1. * Material val av kolven.
2. * PTO vevaxel tätning som "ploppar" ut.
3. * Material släpp på kolvringarna.
4. * Insugs gummin som inte tål bränslet.
5. * Kapslade vevaxellager med ojämn fett mängd i sig samt lager hållare av plast material.
- - - - - - - - - - - - - -
Andra upplevda Fel :

6. * STATOR haverier....
Vad gäller statorer som går sönder så kan jag säga att det inte är fler än av något annat märke !
Oftast om man börjar söka sanningen i bland dem som pajat så visar det sig att det väldigt ofta tidigare har varit en sänkning med i bilden...

7. * Trasiga block/vevstakar....
Dessa kan till 99 % härledas till dåliga/trasiga vevaxellager som så att säga får spin off effekter i form av tex kraschade block osv osv som inte är roliga

______________________

Vad har ROTAX då gjort åt saken :
1. Detta har Rotax kommit tillrätta med, Således inget problem numera
2. Detta har Rotax kommit tillrätta med. Dels så har pack boxen designats om samt ett skydd har monterats på utsidan av motorblocket,
Detta har jag för mig skedde redan 2003
3. Bättre kolvrings material/utförande efter 2005 men fortfarande inte 100%'igt !
4. Här har vi den största orsaken till alla haverier tror jag personligen !
Jag har inte sett någon endaste lösning på detta ännu ifrån Rotax sida,
utan det handlar helt enkelt om snålande och helt fel gummiblandning !
5. Detta "fel" har då jag inte heller sett någon lösning på ännu ifrån Rotax sida.

// 2stroke



.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Problemen med Rotax Serie-3 motorer (600/700/800)

Inlägg av 2stroke »

2stroke skrev:Här kommer exempel på hur det kan se ut...............
Bild

Bild

Bild


- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
Ort: Umeå

Re: Problemen med Rotax Serie-3 motorer (600/700/800)

Inlägg av oskaar »

Min har gått ca 700 mil och i sommar så tänkte jag fixa till lite för att förhindra haveri.
Ska jag byta kolvar eller räcker det att enbart att byta kolvringarna ?
För om kompet är lite si sådär så blir den väl bättre om man byter ringarna ? :think:
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Problemen med Rotax Serie-3 motorer (600/700/800)

Inlägg av RannerKing »

Mät först kolvarna, bestäm sedan om du ska köpa nya kolvar eller bara ringar.
I mitt fall behövde jag bara köpa nya ringar.
Det viktigaste du måste göra är att fetta om veven.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
Ort: Umeå

Re: Problemen med Rotax Serie-3 motorer (600/700/800)

Inlägg av oskaar »

Okej för jag skruvade lös grenröret och kände på ringarna och dom såg långt ifrån dom på bilderna.
Och om man fettar in veven, kan man ha kvar botten på motorn,
alltså där veven sitter så man slipper mäta så att motor sitter rätt då man skruvar tillbaka den.
Eller är det bäst och ta lös allt så inte smuts och sånt kommer in ? :think:
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Problemen med Rotax Serie-3 motorer (600/700/800)

Inlägg av RannerKing »

Det är bara att ta lös.
Skruvarna till blocket kommer du bara åt underifrån.
Ringarna är det lika bra att byta, det är en slit-del som inte kostar mycket.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
Ort: Umeå

Re: Problemen med Rotax Serie-3 motorer (600/700/800)

Inlägg av oskaar »

Okej tack så mycket !
Men man bör väl ha ett linjeringsverktyg för att få till motorn rätt sen då man skruvar tillbaka den ?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Problemen med Rotax Serie-3 motorer (600/700/800)

Inlägg av RannerKing »

Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
ABL
LynxTalk Member
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 oktober 2012, 14:19
Skoter: Lynx Enduro 600SP Millenium

Re: Problemen med Rotax Serie-3 motorer (600/700/800)

Inlägg av ABL »

Tolkar jag det rätt att 500 motorn EJ har några problem med vevaxellagren ?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Problemen med Rotax Serie-3 motorer (600/700/800)

Inlägg av 2stroke »

ABL skrev:Tolkar jag det rätt att 500 motorn EJ har några problem med vevaxellagren ?
Vilken 500'a motor gäller det ?
Alla sk. Serie-III motorer är drabbade oavsett storlek på motorn,
då alla dessa har fettade/kapslade lager på vevaxeln.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar