XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderingar

Allt om Lynx bredbandare.
foppaman
LynxTalk Member
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 februari 2011, 18:43
Skoter: Commander sdi 2010

XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderingar

Inlägg av foppaman »

Har ett inkopplingsvarv på min Commander-600 SDI ( 2010 ) på 2400 Rpm,
skönt att smyga iväg men känner rätt snabbt lukt från remmen att den slirar lite,
frågan är vad göra??
Vet inte ens vad det är för TRA på Commandern....

Byta primärfjäder?
Helix?

Maskinen har gått ~700 Mil.

förslag mottages tacksamt

:S
micke.p
LynxTalk Member
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 januari 2013, 16:16
Skoter: Boondocker 800

Re: Commander-??? ( 2010 ) Variatorfunderingar... ?

Inlägg av micke.p »

enligt brps sprängskisser så har du en gul-röd pri-fjäder (100-170)
om inte fjädern är utbytt så kan det vara på tiden då dom tappar en del "spänst" med tiden
garanterat så kommer en ny likadan öka inkopplingsvarvet lite
det finns säkert någon här på forumet som testat någon annan fjäder och kan delge sig hur det funkade
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Variatorfunderingar... ?

Inlägg av niak »

Recept:
Blå/Rosa Primärfjäder.
414 Ramper.
16 g viktpinnar.
Carlisle XS-803 variatorrem.

Gör som många Malmfältsbor och montera denna setup och du får en helt annan respons från variatorerna.
Tillslagsvarvet höjs en del men det upplever jag inte som någon stor nackdel.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Variatorfunderingar... ?

Inlägg av Lynxfun »

TRA III heter variatorn
Melmaq här på forumet har gjort en bra funktionsbeskrivning där du ser hur fjäder, ramper, viktarmar samt clicker fungerar
http://www.youtube.com/watch?v=jtKUdGL7K8s

Precis som beskrivet tidigare, en maskin på 4:e säsongen mår bra av minst en ny primärfjäder, har säkert tappat 15 % eller mer.

Sedan är det helt och hållet beroende på vad du är ute efter, var du nöjd med variatorsetupen från början med tillslag runt 3000 rpm och möjlighet att släppa gasen ned mot 2700-2900 rpm innan den kliver av rampen (frikopplar) eller vill du ha mer eller mindre?

"Mampasetupen" är ett utmärkt alternativ med tillslag runt ca 3500 rpm eller något högre , något lättare viktade armar för att bygga varv snabbare och en ramp (414) som ger karaktär bland fjällbjörkar och på magasinen.

Personligen gillar jag lågt tillslag, framförallt vid skogskörning när man ska snirkla sig fram, vill tillfälligt krypa fram men inte stanna och ta om och helst inte få mattspinn i djupsnön heller.

Testar själv en primärfjäder som ska vara en 100-320 och något modifierade ramper som ska likna 413, dock är de custom och slipade ur något höghållfasthetsstål .
(fått dem via en bekant i Canada som bara sa "you will be happy with those")

Funkar bra med tillslag på 3000 rpm, ger maskinen både rapphet och lågfartsegenskaper som jag gillar och dessutom funkar de utmärkt med standardvikter 18,8 gr.
foppaman
LynxTalk Member
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 februari 2011, 18:43
Skoter: Commander sdi 2010

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Variatorfunderingar... ?

Inlägg av foppaman »

Tack alla för tipsen, har kört 1,5 mil med skotern så lite svårt att få en uppfattning mer än att jag vill ha ett litet variatorkit...

Körde summit xp 800 till förra fredagen med Diablos variatorkit, och saknar verkligen backshiften samt responsen

Är på samma linje som lynxfun avs lågt tillslagsvarv, just för smygkörning och pulkdragning.
Har ikväll snackat med diabloracing avs ny primärfjäder och annan helix dock behåller jag originalramperna. Ev kan det behövas viktpinnar sa han....

Så om intresset finns kan jag komma med en liten rapport när jag har provkört ordentligt, måste bara fixa till fotstegen som jag tycker är för kassa..... :S
comm600sdi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:48
Skoter: Lynx Commander 600 sdi -10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Variatorfunderingar... ?

Inlägg av comm600sdi »

Foppaman, kom gärna med en rapport!
Jag har själv bytt till 130/350 primärfjäder och 414 ramper.
Visst blev det bättre klipp i maskinen om man använder tummen,
men..fortfarande trött från stillastående.
Jag vill inte behöva lägga i ettan när jag vikit av från leden och stannat i djupsnön.
Inte heller när jag ska dra igång pulkan med halva familjen i.
(Wide Ratio variatorerna som satt på Arctic Cat BearCat var inte så tokig den)
Tillslag 3500 Rpm är väl okej och visst finns det driv med denna "mampasetup",
men innan den snurrat igång så är det snudd på remlukt.
Har inte bytt till 16,7gr pinnar men jag vet inte om jag vill det då jag redan upplever att den inte växlar ut helt när den får sträcka lite på benen, så att säga.
Funderar på omdrevning en kugg.
Vad tror ni andra?
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Variatorfunderingar... ?

Inlägg av niak »

Comm600sdi
prova de lättare viktpinnarna (eller ett par justerbara).
Det satte "pricken över i:et" iaf på min maskin.
Med originalpinnarna upplevde jag en tröghet på lägre varv.
Min maskin växlar fullt på topp.
En neddrevning hade faktiskt varit på sin plats men hur skulle en sådan kunna göras,
och vad hade det kostat ?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Variatorfunderingar... ?

Inlägg av Lynxfun »

Enklaste neddrevningen är att gå ned på 7 tänders drivhjul, kostar dock en del om man köper hela axeln med drivhjul, finns iofs lösa drivhjul men då behöver man en rejäl press samt vara riktigt noggrann för att centrera/linjera dem korrekt
foppaman
LynxTalk Member
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 februari 2011, 18:43
Skoter: Commander sdi 2010

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Variatorfunderingar... ?

Inlägg av foppaman »

Här kommer en liten rapport efter ca 15 mil körning...
Åkte till Diablo, där monterades ny primärfjäder, den gamla var ganska slut därav inslagsvarvet på 2400rpm.
Helixen byttes mot en ny samt att sekundärfjädern oxå byttes, HELT ny maskin....han var o provkörde och TOP SPD var 151 km på mätaren!!
Inslagsvarv blev 3200 rpm, så smyga är inget problem, 1:ans växel känns lite onödig...... framförallt allt så skjuter hela ekipaget på bra och växlar fantastiskt, varvar 8200 rpm på läge 2 på TRA:n
Kan varmt rekommendera, dock så hade han aldrig gjort detta på en 10:as SDI därav bytet av sekundärfjädern.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Variatorfunderingar... ?

Inlägg av Lynxfun »

foppaman skrev:Här kommer en liten rapport efter ca 15 mil körning...
Åkte till Diablo, där monterades ny primärfjäder, den gamla var ganska slut därav inslagsvarvet på 2400rpm.
Helixen byttes mot en ny samt att sekundärfjädern oxå byttes, HELT ny maskin....han var o provkörde och TOP SPD var 151 km på mätaren!!
Inslagsvarv blev 3200 rpm, så smyga är inget problem, 1:ans växel känns lite onödig...... framförallt allt så skjuter hela ekipaget på bra och växlar fantastiskt, varvar 8200 rpm på läge 2 på TRA:n
Kan varmt rekommendera, dock så hade han aldrig gjort detta på en 10:as SDI därav bytet av sekundärfjädern.
Perfekt
Tillslag på 3200 torde vara en fjäder runt 130 i starttryck

Någon susning vilken/vilka vinklar den nya helixen har och vilken förspänning sekundären är satt på.
Senast redigerad av Lynxfun den 12 mars 2014, 14:44, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar