Rave-600 SDI ( 2008 ) Underhålls punkter... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
slynx
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 februari 2012, 22:51
Skoter: Lynx rave 600 sdi 2008

Rave-600 SDI ( 2008 ) Underhålls punkter... ?

Inlägg av slynx »

Hej!
Jag har nyligen köpt en rave 600 sdi 2008 och jag hade tänkt serva den inför en fjällresa om ett par veckor
och jag skulle behöva lite tips på vad som bör rengöras,
smörjas mm :please:
nonprofit
LynxTalk Member
Inlägg: 99
Blev medlem: 9 mars 2011, 21:53
Skoter: Lynx Enduro 600 SDI -05 BC edt.

Re: Tips på vad som bör underhållas?

Inlägg av nonprofit »

Beroende på vilket skick den är i samt när den senaste regöringen va. Men som du borde göra inför varje säsong, vissa punkter borde göras oftare med.

* Rengöra variatorskivorna, samt ta loss dom från respektive axel & rengöra dom invändigt. (Räcker no om du rengör så gått det går med tryckluft & avfettning utan att sära Primärn. Sekundär är lätt att sära på & sätta ihop utan specialverktyg så den tar jag isär när jag rengör) Avsluta alltid med T-röd på skivorna & inuti så att ev fettbeläggningar försvinner(rester av avfettning).

* Plocka loss & Rengöra spjällhuset (pga remdamm)
* Plocka loss & rengöra rave ventilerna (sot,avgasrester)
* Plocka loss & rengöra reedventilerna. (pga remdamm)
* rengöra luftfiltren. (pga remdamm)

* sen en vanlig översyn & byta sånt som du ser är på väg att fara eller ser dåligt ut, ex dåliga lager i boggien,dålig bussning,hjul etc
Kolla vätskor & nivåer.
nonprofit
LynxTalk Member
Inlägg: 99
Blev medlem: 9 mars 2011, 21:53
Skoter: Lynx Enduro 600 SDI -05 BC edt.

Re: Tips på vad som bör underhållas?

Inlägg av nonprofit »

Mesta skiten i kommer via luftburken till motorn, jag har täckt mitt luftfilter med Meshtyg, tycker det är bättre att byta meshtyg (går även att tvätta på låg temp) än att plocka isär & rengöra de ovan nämda delarna;) Variatorerna åker man på i vilket fall, dammet letar sig in där ändå viliket resulterar i dålig växling, märks först på dålicg backshift i tyngre före. ex så hade jag när jag köpte min nästa en mindre "fling tallrik" med remdamm bara från variatorerna, den hade gått gått utan 3-4år utan att han hade rengjort variatorerna;)
Skriv svar