Commander-600 ( 2012 ) "Klonkande" Växellåda... ?

Allt om Lynx bredbandare.
KjellBrell
Rookie Member
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 oktober 2011, 13:04
Skoter: Commander 2012

Commander-600 ( 2012 ) "Klonkande" Växellåda... ?

Inlägg av KjellBrell »

Hej,
Har idag kört de första 8 milen med min nya Commander-600 ( 2012 ).
Redan från första kilometerna så kom ett klonkande ljud troligtvis från växellådan.
Ljudet uppstod vid gaspådrag - gassläpp - gaspådrag - gassläpp - osv...
Alltså ett "Klonkande" både vid gas och broms.
Låter som att en kedja är ojusterad (ej spänd) i växellådan.
Är det något ni andra med liknande maskin upplevt ?
:think:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 ( 2012 ) "Klonkande" Växellåda... ?

Inlägg av Lynxfun »

I växellådan finns det bara drev och ingen kedja.

Det sk " klonkandet " kommer från frispelet i växellådan och är ingenting som på något sätt är skadligt.

Orsaken att det finns där beror på att en del ägare hade problem med att växla de första modellerna av MY 2009 (till största del beroende på att de inte begrep att det var viktigt att justera in korrekt deflektion på drivremmen så att inte sekundärvariatorn "låg på")
Följden vart att SISU till MY 2010 bytte ett par pryttlar i växellådan som gjorde det sk frispelet något större och växlingen gick lättare för "växellådsrookiesarna" och de slapp bryta av växellänkaget.....

Vad man dessutom ändrade mellan MY 2009-2010 var att variatorfjädern byttes från en konventionell (samma som XP) till en "tapped" med förspänning för att undvika onödig belastning på rullarna som arbetar mot Helixen utan belastningen blir i växellådan istället och den ska tåla det!.

Orsaken att frispelet märks så markant numer är att Etecn går ned i varv mycket snabbare än SDIn och när man sedan ger gas kommer "klonket".
Så det är inget att bry sig om utan man vänjer sig vid det, viktigt är att kontinuerligt kolla och vid behov justera deflektionen på drivrem och matta så att inte "frispelet" o "klonket" förstärks av flera samverkande faktorer i onödan.

Dessutom, med en justerad körstil där man inte släpper gasen helt och tar ned farten med ett finger på bromsen så försvinner det mesta av "klonket".

Personligen gillar jag det inte men har bara kört ett fåtal mil ännu med 12:an och jag antar att man vänjer sig, ev blir det byte av sekundärfjäder till samma variant utan förspänning jag hade i 09:an men det får vi se när allt börjar vara inkört och det tar ju 80-100 mil innan alla delar sätter sig och man defintivt kan börja justera in allt som man vill ha det.
Hade + 800 mil på 09:an utan några problem med växellådan och inte några problem med växlingen heller efter att grejorna vart inkörda.
Lynkryss
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 juni 2011, 16:35
Skoter: 59 Yeti 600ACE, GT 1200

Re: Commander-600 ( 2012 ) "Klonkande" Växellåda... ?

Inlägg av Lynkryss »

Hadde det samme på min Yeti 59.
Hadde Nila 4 sits med TH-drag (rykkfritt) men det hjalp ikke.
Ved store variasjoner i terrenget ble det for irriterende å kjøre.
En kanon bra scooter ødelagt av en trasig gear kasse..
Sisu lagde bedre gearkasser for 10 år siden.

Det ble 49 Ranger til slutt, ingen synchro gearkasse ingen irritasjoner.. :applåd:
Skriv svar