Commander-800 E-Tec ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

Doo skrev:Hur kan dedär stämma?
Summit har ju längre kylare och borde därmed ha mer kylvätska.
Alla Freeride 137 och renegade 600 och 800 har lika kylare så skillnaden där är mellan 600 och 800 motorblock. mer kylvätska i 800R. Även frontkylaren är lika på summit.

Jag har själv testat commander 800, när det verkligen var stenhårt och jag körde riktig smygkörning, alltså mycket långsammare än vad som är brukligt så började tempen stiga.
Smådutta på gasen två gånger räckte för att få ner från 7-6staplar, sen vek jag av och drog på full ett par sekunder och då gick den ner till 4 staplar.
Samma upplevelse på Commander 800 *2 , skidorna i luften så stplas det betydligt mindre.
Efter justering av boggiedämpare för vettigt sag inga större problem med tung blöt snö som inte vill in i bandtunneln alltför enkelt , temp var +4 grader .

En Summit som används på vettigt sätt dvs i djup lös snö behöver betydligt mindre kylning då mappningen på toppvarv ger den extra kylning som behövs utöver kylsystemet.

Ber om ursäkt om dessa är osorterade men dock validerade, du kanske kan kola i 14 boken om det skett några justeringar på XM?.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
quvist
LynxTalk Member
Inlägg: 25
Blev medlem: 9 mars 2011, 23:32
Skoter: Lynx Brutal 850 -21

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av quvist »

Skulle tänka mig att bypassen i termostathuset inte stänger ordentligt vid smygkörning utan att det läcker i mellan då så allt varmvatten bara cirkulerar upp till frontkylaren
och vid gas pådrag o högre motorvarv så stänger den bättre o det cirkulerar mer till bandtunnel kylaren
för har provat att provocera den att gå upp i temp ( lagt till digital tempmätare i instrumentet så jag ser vilka grader vattnet håller)och har sett vid några tillfällen att tempen stiger upp mot 75 grader för att sen sjunka ner mot 43-45 grader och jag har hållt samma fart efter leden c:a 40 km/t och kört 1 mil till utan problem sen stannat o ståt stil en stund och sen vänt o kört samma väg tillbaka och tempen har gått förbi 75 grader o varmare tills lampan tänds
bara en tanke
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

quvist skrev:Skulle tänka mig att bypassen i termostathuset inte stänger ordentligt vid smygkörning utan att det läcker i mellan då så allt varmvatten bara cirkulerar upp till frontkylaren
och vid gas pådrag o högre motorvarv så stänger den bättre o det cirkulerar mer till bandtunnel kylaren
för har provat att provocera den att gå upp i temp ( lagt till digital tempmätare i instrumentet så jag ser vilka grader vattnet håller)och har sett vid några tillfällen att tempen stiger upp mot 75 grader för att sen sjunka ner mot 43-45 grader och jag har hållt samma fart efter leden c:a 40 km/t och kört 1 mil till utan problem sen stannat o ståt stil en stund och sen vänt o kört samma väg tillbaka och tempen har gått förbi 75 grader o varmare tills lampan tänds
bara en tanke
Bra tanke, måste nog till en kaviationsexpert/Rotax guru för att göra ett diagram som visar effektiviteten på kylvattenpumpen/systemet på olika varv och om pumpen arbetar linjärt eller progressivt.... en vidare tanke bara....

ETEC är ju inte rymdteknik utan fortfarande en luftpump med tillhörande komponenter
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av 2stroke »

quvist skrev:Skulle tänka mig att bypassen i termostathuset inte stänger ordentligt.
Precis som jag skrev tidigare så är det bara att blockera "Bypas" ledningen så att allt vatten tvingas gå igenom kylarna,
och jämföra temparna på samma sträcka.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

extmabg skrev:Vart då glatt överraskad när jag drog fullastad pulka med min 600 nu i veckan. Relativt hårda leder och ordentlig stigning verkade inte spela någon roll. Körde dessutom väldigt sakta bitvis, rädd som jag är för frugans skäll! Hade ju denna tråd i bakhuvudet då jag såg att även 600-ägare anslutit sig till varmkörarskaran. Fem staplar någon kort stund, för att sedan snabbt sjunka till fyra vid lite högre tempo. Nu skall man väl inte ropa hej än, men det gick bättre än väntat.
Det är bara gasa och vara glad, sitter du på en XU får du inte låta sociala media styra dina tankar fel utan du må skapa dig en egen väl validerad uppfattning som du sedan kan matcha med sociala mediers och dra egna slutsatser.

Var inte rädd för frugans skäll, du får skäll i alla fall med viss regelbundenhet efterhand du samlar poäng för det inom alla områden, det gäller att fånga tillfället i flykten och styra utbrotten så ilskan projiceras på annat än din Commander och dess förare.

Du kör en maskin som tar dig dit du vill med vad du vill lastat, i vissa fåtaliga extrema lägen kan det behövas ett öga på kylningen "Gunny Highway style IAO "

Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av 2stroke »

Bilder från 2015 års broschyr

bra jämförande bilder på stänkan på 50 cm maskinerna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Doo
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 februari 2013, 09:22

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Doo »

Nog hjälper stänklappen en hel del för de som kör sakta. Tyvärr faller ju egenskaperna för att backa i lössnö bort.
Men har man som främsta användningsområde att köra saktare än 25km/h på stenhård led så är nog den längre stänklappen att rekomendera.


En annan sak som verkar vara bekymmer är att när maskinen blir varm så slår den på stora trumman direkt och mer eller mindre hotar med att generalrasa på direkten.

Vid 85grader så tänds lampan, varningssignalen piper och det står overheat i displayen.
Egentligen borde det stå något i stil med high temp eller nått lite lugnare.

När lampan tänds, om man har möjlighet att öka farten och/eller vika av leden lite så sjunker tempen på direkten. Så har man fått göra så länge vätskekylda maskiner har funnits.
När motorvarvet ligger runt 5000varv så syns det på tempmätaren att mer kylvätska cirkulerar.


Att dra lätta kälkar tror jag ger varmare motor än tunga. Drar du tungt så kör du på 1an med mer gaspådrag och varvar mer=mer kylvätska och mer bränsle som kyler. Drar man lätt och kör skitsakta så går 800e-tec sjukligt snålt.
Så har alla mina skotrar varit sen 2003 och jag har haft ny varje år sedan dess. Kör man sakta med jämn gas så tänds templampan förr eller senare.

Nästa aspekt är denna förbannade skitvinter. Iaf häromkring så har snön varit väldigt blöt hela vinter. Blöt/vattnig snö kyler dåligt. Snö som blivit upptinad av solen en gång kyler dåligt.
Kall torr snö kyler bra. Här har vi många ställen som inte haft det gynnsamt alls i vinter, inte ens nysnö som kommit har kylt bra.

För några år sedan körde jag en bredbandare väldigt sakta på en halvvattnig sjö och efter ett tag så tändes tempvarningen och det började lukta av brända slides. Då fick man sig en tankeställare.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

Doo skrev:1. Nog hjälper stänklappen en hel del för de som kör sakta. Tyvärr faller ju egenskaperna för att backa i lössnö bort.

2.Men har man som främsta användningsområde att köra saktare än 25km/h på stenhård led så är nog den längre stänklappen att rekomendera.
1. Stänkan är inget problem, när man kör lössnö så hakar man ju upp den med expanderlina, har gjort så på alla maskiner sedan 15 år så storleken är ett "ickeproblem" att hantera.

Är den ivägen så går det utmärkt att ta bort den med yxan dessutom, "been there, done that"

2. Hmm, då ska man definitivt inte ha en Commander 800 utan en 600 ACE samt en matta med nedkapade kammar till 18-24 mm+dubb, även den kan dock få problem i farfarsfart och för låga varv.


Lätt/tungt och växel!
Har kört alla Lynx bredbandare sedan 90 talet tusentals mil och dragit tungt många gånger, långt utanför specen, framförallt när man fick 600 och 32s kammar så gick det ju att lasta allt man ville.

Släpat hem trasiga Ski Doos med +100 förare och 150 kg packad snö 9 mil i vårförfall över fjäll och sjöar med stöp där det flushat 8 /milen genom luftpumpen, kör 1500 kg vedlass på vårskaren där styrstålen knappt syns(även med XU) och kört 150-200 milasvängar i Norrbottens fjällvärld på våren med utrustning/bränsle för 10 dagar och 65 kg settrar i Nilan.

1:an nödvändig på 494 ibland, endast vid start med mycket tungt lass med 600 HO/SDI/ETEC .

Naturligtvis krävs vettig variatorsetup men för min del kan Lynx gärna plocka bort växellådan numer.

Men, det är bara vad jag tycker och tänker baserat på min ringa erfarenhet, Rotaxpållarna mår bäst över 5500 rpm, så även kylarvätskeflödet troligen men 60-70 kanske många upplever gå for fort ??

Ja, det har kostat en del, 3-4 boggieben Nila lastkälke och pulka, en stretchad widetrack som inte ville lossna ur stöpet på Pieske, nåväl främre bumper var förstärkt på den så koppla och dra, tweakad vart den.
Och naturligtvis en del svetsade RCG boggies innan man lärde sig var trianglarna skulle sitta.

Perssonbåt lärde sig också, sista gången jag ringde för att fylla på boggieben till hyllan så skickade de extraförstärkta dubbeltub i grövre material (ca +2,5 kg ), det var 2006 eller 2007 och jag har inte behövt ringa dem sedan dess.

Du är helt rätt ute, vatten smörjer inte slidesen och Hornavan Arjeplog-Jäkkvik kostar ett par granningekängor en kall april morgon med stenhård skare och isrivarna kördes bort runt Karats ett antal mil Ö :blush:


Jag säger fortfarande SAG is one key factor!

Jag är fortfarande nyfiken på samspelet i kylvätskesystemet mellan flöden <> kavitation <> rpm <> densitet <> additiver <> termostathus <> bypass <> främre/bakre kylare <> kylkanaler i motorn <> extrakylare <> fläkt .

Dvs varför trivs kylvätskeflödet bäst 5500-7000 rpm, linjärt eller progressivt?

Som sagt, precis som jag säger till pojken på 9, det finns alltid något nytt att lära och det fastnar bäst om man testar själv utifrån ett rimligt startläge dvs man kan alltid lära av andras ....... så gör inte som jag gör utan som jag säger.... :fakta:
lyneks
Rookie Member
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 januari 2014, 09:00
Skoter: Commander 800

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av lyneks »

Så här skriver man om Commander 800 i LYNX TIMES SPRING 2014
(del av texten på sidan 26)

Den tvåväxlade växellådan och frontmonterade kylaren gör den motorstarka Commander till en riktig allroundskoter som inte är främmande ens för långsam körning i svår terräng. Lågväxeln garanterar kraft och dragförmåga i alla situationer, och det effektiva kylsystemet som bestås av den frontmonterade kylaren ser till att motortemperaturen är optimal till och med på hård skare framåt vårkanten.

Min Commander 800 klarar INTE av att hålla vad jag anser en "optimal" motortemp. under de körförhållanden som beskrivs ovan.
Vad jag tycker är märkligt är att det finns maskiner som kan "dra led" utan problem och andra inte.
Då borde man kunna hitta skillnaden mellan dessa maskiner och se till så att ALLA kan sladda leder, krypköra, köra på skare o.s.v.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Inlägg av Lynxfun »

lyneks skrev:Så här skriver man om Commander 800 i LYNX TIMES SPRING 2014
(del av texten på sidan 26)

Den tvåväxlade växellådan och frontmonterade kylaren gör den motorstarka Commander till en riktig allroundskoter som inte är främmande ens för långsam körning i svår terräng. Lågväxeln garanterar kraft och dragförmåga i alla situationer, och det effektiva kylsystemet som bestås av den frontmonterade kylaren ser till att motortemperaturen är optimal till och med på hård skare framåt vårkanten.

Min Commander 800 klarar INTE av att hålla vad jag anser en "optimal" motortemp. under de körförhållanden som beskrivs ovan.
Vad jag tycker är märkligt är att det finns maskiner som kan "dra led" utan problem och andra inte.
Då borde man kunna hitta skillnaden mellan dessa maskiner och se till så att ALLA kan sladda leder, krypköra, köra på skare o.s.v.

Xu chassiet är från början specat för 600 SDI med en kylvätskemängd på 4,5 l.

Tittar man på XP/XM chassina med 800 ETEC så bär de 5,5-6,6 liter , den senare siffran är för Renegade trail blaster som har bra performance vid hård körning på led med 4 staplar utan fläkt ...

Alltså, det behövs ett högre flöde i XU chassiet, enda funktionella lösningen är någon av de eftermarknadstermostater nämnda i tråden från Trygstadt, Engine Tech mm, de har ca 30 % högre flöde vilket behövs.

Dock är de bara "första hjälpen " tills vi får ett nytt chassie! .

Intill dess så skulle jag begära att Rovaniemi mappar om maskinen (800 ) med mer bränsle på mid range samt kommer ut med anvisningar för att skapa en "delayed" signal från CTS.

Varför?
Kompensera för temperaturskillnaden mellan CTS placering på toppen och den verkliga temperaturen i cylinderväggarna för att undvika att ECU backar tändningen för tidigt.

Voila!, LynxTalk.se ser alltid möjligheter istället för problem eller hur?


Ett annat alternativ vore att undersöka möjligheten att "ympa" in en tunnelkylare från en Renegade i XU chassiet.

Projekt för LynxTalk R&D kanske?

Jag ser med tillförsikt fram mot 2016!


Ps, vi kunder tvingar fram maskiner för fort eller om man så vill säga tillverkarna ger efter för oss för snabbt, detta har alltid varit så de senaste 30 åren där man som kund med jämna mellanrum fått hitta på de mest konstiga lösningar för att hantera symbiosen mellan motor/chassie/boggie på ett adekvat sätt .
Kom ihåg den luftkylda TNT 640 med studsboggie..... gick som ett studsande spjut och tillotsonen kan man fortfarande hantera i sömnen samtidigt som man byter tändstift för 7 gången samma dag.
Kul var det .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar