Sida 8 av 20

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 7 mars 2014, 00:20
av Inkko
Pratade med Mulle nyss i Dalarna,
han körde Commander 800 å drog leder med den,
inga problem med att den gick varm.
Den var i standard utförande.
Kan det vara en viss serie eller...

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 7 mars 2014, 02:25
av Lynxfun
Inkko skrev:Pratade med Mulle nyss i Dalarna,
han körde Commander 800 å drog leder med den,
inga problem med att den gick varm.
Den var i standard utförande.
Kan det vara en viss serie eller...
Micke Tarander på Sledtrax säger samma sak, vi får se mer när långtestet publiceras

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 10 mars 2014, 09:06
av Mrboll
Nu har jag vart upp till Rautaspremiären med min Commander-800.
Det blev en hemfärd utan några kåpor alls på skotern och ca 1 km mellan stoppen som bestod av att fylla hela boggien med snö.
4 mil sen lämnade jag kälken och körde hem tom.
Blev för övrigt omkörd av Boondocker-800 3900 med lika stora kälkar som körde utan problem.
Skotern åker in till åf idag

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 10 mars 2014, 11:46
av Lynxfun
Mrboll skrev:Nu har jag vart upp till Rautaspremiären med min Commander-800.
Det blev en hemfärd utan några kåpor alls på skotern och ca 1 km mellan stoppen som bestod av att fylla hela boggien med snö.
4 mil sen lämnade jag kälken och körde hem tom.
Blev för övrigt omkörd av Boondocker-800 3900 med lika stora kälkar som körde utan problem.
Skotern åker in till åf idag
Du hade för lite fisk lastat i packlådan,
för mycket socialt umgänge runt hålen ger inte de 40 nödvändiga kilona. :lol:

Ja, det var ett skämt som jag hoppas du kan ta, är själv den förste att framhålla återhållsamhet med de byten man tar med sig från fjällvärlden.

Till allvaret, nog är det själva f..... att stå bredvid leden och skämmas för en ny maskin.

Har funderat en del på gemensamma och icke gemensamma nämnare för att mer precist komma med någon eller några vettiga slutsatser!

-Chassiet är densamma som XU Commander 600 SDI/ETEC sedan 2009
-Motorn är densamma som XTRIM/XP/XM 800 ETEC sedan 2011(eller kom 800 2010 ?)
-Kylsystemet är densamma sedan 2009 med extra front kylare+fläkt vid extrem belastning.
-Boggien är densamma dvs PPS 5900 A
-Stänkan original är densamma.

Vad som är svårt att definiera såhär på ett forum är de olika körförhållanden för olika ägare när problemet med överhettning uppstår.
Samma sak hur respektive brukare kör, knappast som Lynx Kamikaze testpilots sedan några år gjort med Commander 800 ETEC.

En del upplever att 70 kph är för fort, andra att det går för långsamt medans en del lastar packlådan med nödvändig basutrustning om 30 kg , kör och är glada i alla lägen då de med lätthet hakar på kompisens Boondocker 800 ETEC trots last och kälke.

Samma sak har vi ingen som helst aning om boggiesetup på olika maskiner dvs vilken setup har ÅF ställt in vid leverans och/eller vilken setup har den seriöse ägaren testat fram för att passa den egna körstilen vilket också bör vara justeringar vid olika körförhållanden med/utan last/kälke.

Vad skiljer då 600 ETEC gentemot 800 ETEC i XU chassiet mer konkret i det vi konsumenter vet (mappning low/mid/high range får vi ju tyvärr inte veta ?

Återstår ett par saker vi vet!
-Variatorsetupen är olika för att passa karaktärsskillnaden mellan 600/800 ETEC.

-XU XTRIM Commander 800 ETEC har vassare dämpare iom KYB 36 fram och KYB 36/46 i boogien.

Nu är det några som redan snappar vart jag är på väg, eller hur?

Utav de brukare som har upplevda problem, vad har ni själva gjort med maskinen vad gäller boggiesetup och inställningar?

Har noterat att flera Commander 800 ETEC jag sett och tillfälligt provkört har en alldeles för hård bogggiesetup både på fjädrar och dämpare hi/lo comp vilket gör att maskinen ligger för högt med bakänden.
Dessutom med PPS så får man ett flyt i de flesta lägen med bibehållen (för hög) höjd på bakänden.

En möjlig slutsats, ej validerad mer än i tanken, däremot känt problem för de som monterat hårdare dämpare än nödvändigt på smalbandade 800 ETEC XTRIM/GADE (sett mot körstil/bruksområde ) är helt enkelt att maskinen ej har korrekt boggiesetup för att klara nödvändig kylning och intransport av snökristaller in i tunneln.

Alltså, är det någon med problem som seriöst testat olika setuper på boggiedämparna och noterat märkbara skillnader?

KYB:arna är ju hyfsade dämpare i de flesta förhållanden och tål stryk betydligt mer än HPG 36 så ingen fara att mjuka upp fjäder och låta dämparen jobba sig varm och behaglig .


Alltså
Jag skulle släppa fjädrarna helt på mjukaste läget samt sätta hi/lo comp på lägsta, notera skillnad på svansföring med föraren på (jag räknar då på välväxt karl på 100 kg med utrustning påtagen +30 kg i lådan ).


Sedan skulle jag ut och testa och dra slutsatser .............!

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 10 mars 2014, 14:26
av 2stroke
Mrboll skrev:Jag har haft problem med varmgång på min Commander-800
men jag monterade isrivare i boggien samt en stänklapp från en Adventure-1200
dvs en stänklapp som är lite längre än orginal.


Det enda negativa jag ser med det är att backegenskaperna blir lite sämre.
Men med den längre stänklappen provkörde jag en kälke gjord för 12 personer från Abisko upp till Abiskojaure 12 km. Utan isrivare nedfällda låg tempen på stadiga 6 pinnar och med nedfällda isrivare på vägen tillbaka låg den på 4 pinnar.
Ägaren till kälken har även han en Commander-800 och han körde bredvid utan kälke med orginal stänkskygg och utan rivare.
Hans skoter gick varm 7 gånger på samma sträcka.
Så det får bli min lösning tills vidare.
Har fått ihop 250 mil och jag är riktigt nöjd med maskinen.
Mrboll skrev:Nu har jag vart upp till Rautaspremiären med min Commander-800.
Det blev en hemfärd utan några kåpor alls på skotern och ca 1 km mellan stoppen som bestod av att fylla hela boggien med snö.
4 mil sen lämnade jag kälken och körde hem tom.
Blev för övrigt omkörd av Boondocker-800 3900 med lika stora kälkar som körde utan problem.
Skotern åker in till åf idag
Du har alltså redan gjort diverse modifieringar för att komma tillrätta med problemet och ändå har du tydliga problem !!!
Dessutom har du ju kört 250+ Mil !!!
så du bör ha en väldigt klar bild utav hur din maskin fungerar och beter sig !!

Detta följes noga !! :hacker:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 10 mars 2014, 16:17
av josen
Glad jeg kjører 1200 4-tec, tenner bare annenhver gang i forhold til totakt, men har dobbelt så stor radiator...

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 10 mars 2014, 16:37
av Lynxfun
josen skrev:Glad jeg kjører 1200 4-tec, tenner bare annenhver gang i forhold til totakt, men har dobbelt så stor radiator...
Men skidorna i luften, skidorna i luften :)

:peta: Status på mod anbefalls i din tråd ?

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 10 mars 2014, 17:29
av Gerka
Det är klart han med boondocker klarade sig från varmgång,han har ju kylare både på över och undersida dvs dubbelt så stor yta som på xu chassiet. Commandern har ju samma kylare som sitter Rangern trots att commandern är mycket större och tyngre.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 10 mars 2014, 17:34
av Lynxfun
Gerka skrev:Det är klart han med boondocker klarade sig från varmgång,han har ju kylare både på över och undersida dvs dubbelt så stor yta som på xu chassiet. Commandern har ju samma kylare som sitter Rangern trots att commandern är mycket större och tyngre.
Något år på nacken men valid info, har tyvärr inte kollat exakt vad XU chassiet rymmer men generellt kryper kylarvätskemängden uppåt efterhand mindre bränsle går in till förbränning, XM ligger på annan och högre bränslemappning för att spara vikt där det är möjligt.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 10 mars 2014, 19:54
av Doo
Hur kan dedär stämma?
Summit har ju längre kylare och borde därmed ha mer kylvätska.
Alla Freeride 137 och renegade 600 och 800 har lika kylare så skillnaden där är mellan 600 och 800 motorblock. mer kylvätska i 800R. Även frontkylaren är lika på summit.

Jag har själv testat commander 800, när det verkligen var stenhårt och jag körde riktig smygkörning, alltså mycket långsammare än vad som är brukligt så började tempen stiga.
Smådutta på gasen två gånger räckte för att få ner från 7-6staplar, sen vek jag av och drog på full ett par sekunder och då gick den ner till 4 staplar.