Sida 6 av 20

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 28 februari 2014, 16:20
av Gerka
Jag har isrivare på min 600 men de smörjer väl mest slideskenorna. Skall man ha bra kylning trots töföre, måste det till en kylare längst bak i skarven mellan tunnel och stänklapp. Åk bredvid skotern och titta eller kör några hundra meter, stanna och titta var snösprutet sitter, man behöver inte vara raketforskare för att räkna ut var kylaren borde sitta.

Polaris fick samma problem på SKS maskinerna -99, man tog bla bort kylarna i fotstegen och flyttade upp dom i tunneln, dessutom lade man dit en 32 mm matta på den skandinaviska marknaden, det gick bra på de korta maskinerna men de förlängda gick varma. Jag blev själv delaktig i projektet att testa fram en extra kylare längst bak.
På -00 maskinerna blev denna kylare standard här på SKS en, jag hade en sån 700a i 6 år och drog både kälke och pulka med den och den gick aldrig varm.
Nu tror jag inte att BRP är lika lyhörda som den svenska Polaris agenten var, jag har fått uppfattningen att BRP hellre sopar problemen under mattan istället för att lyssna på kunderna. :bad:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 1 mars 2014, 00:04
av Lynxfun
Helt rätt, isrivare är i första hand endast ett komplement under särskilda förhållanden/körning.

Däremot skulle jag personligen inte tveka att testa olika varianter av fix för att ha en maskin som gör att att köra med i de flesta normala förhållanden med och utan last/kälke.
-Längre stänka modell racing, bara att vika upp och haka fast när man kör lössnö.
-Högflödestermostat
-Dubb
-Kapa ned varannan mittenkamm 10 mm
-Vinkla upp flippen (mjukare sättning på tallriksfjädrarna).

Dvs allt som kan tänkas för att öka mängden snökristalller in i tunneln för kylning.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 1 mars 2014, 09:55
av Mrboll
Jag har haft problem med varmgång på min Commander 800 men jag monterade isrivare i boggien samt en stänklapp från en adventure 1200 dvs en stänklapp som är lite längre än orginal. Det enda negativa jag ser med det är att backegenskaperna blir lite sämre. Men med den längre stänklappen provkörde jag en kälke gjord för 12 personer från Abisko upp till Abiskojaure 12 km. Utan isrivare nedfällda låg tempen på stadiga 6 pinnar och med nedfällda isrivare på vägen tillbaka låg den på 4 pinnar. Ägaren till kälken har även han en Commander 800 och han körde bredvid utan kälke med orginal stänkskygg och utan rivare. Hans skoter gick varm 7 gånger på samma sträcka. Så det får bli min lösning tills vidare. Har fått ihop 250 mil och jag är riktigt nöjd med maskinen. Har ett snitt på 1,6 liter milen.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 1 mars 2014, 23:41
av ved
Lynxfun skrev:Helt rätt, isrivare är i första hand endast ett komplement under särskilda förhållanden/körning.

Däremot skulle jag personligen inte tveka att testa olika varianter av fix för att ha en maskin som gör att att köra med i de flesta normala förhållanden med och utan last/kälke.
-Längre stänka modell racing, bara att vika upp och haka fast när man kör lössnö.
-Högflödestermostat
-Dubb
-Kapa ned varannan mittenkamm 10 mm
-Vinkla upp flippen (mjukare sättning på tallriksfjädrarna).

Dvs allt som kan tänkas för att öka mängden snökristalller in i tunneln för kylning.
Bra förslag önskar jag va lika bra som du på skruvning. Men drar mig för större ingrepp själv. Längre stänklapp får jag av ÅF, Kommer som rekommendation BRP.
Högflödestermostat kan man be /begära att de provar med det?
Angående dubb Intressant men hur påverkars livslängden på mattan? sen hur får man in de så att de sitter? Kan man göra det själv?
Jag ser att kammarna i mitten har v skärningar dvs typ jack på 10 mm.

Vinkla upp flippen vad gör man då?

Många frågor men frågar man inte får man inga svar.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 1 mars 2014, 23:59
av ved
Mrboll skrev:Jag har haft problem med varmgång på min Commander 800 men jag monterade isrivare i boggien samt en stänklapp från en adventure 1200 dvs en stänklapp som är lite längre än orginal. Det enda negativa jag ser med det är att backegenskaperna blir lite sämre. Men med den längre stänklappen provkörde jag en kälke gjord för 12 personer från Abisko upp till Abiskojaure 12 km. Utan isrivare nedfällda låg tempen på stadiga 6 pinnar och med nedfällda isrivare på vägen tillbaka låg den på 4 pinnar. Ägaren till kälken har även han en Commander 800 och han körde bredvid utan kälke med orginal stänkskygg och utan rivare. Hans skoter gick varm 7 gånger på samma sträcka. Så det får bli min lösning tills vidare. Har fått ihop 250 mil och jag är riktigt nöjd med maskinen. Har ett snitt på 1,6 liter milen.
Låter bra! Hoppas att det blir min lösningen på mina problem. Jag ska också få en adventure stänklapp. Angående värmeproblemen efter de åtgärder du gjort kan du köra med kälke vid plusgrader utan att stapplarna stiger över 8?

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 3 mars 2014, 10:55
av Mrboll
ved skrev:
Mrboll skrev:Jag har haft problem med varmgång på min Commander 800 men jag monterade isrivare i boggien samt en stänklapp från en adventure 1200 dvs en stänklapp som är lite längre än orginal. Det enda negativa jag ser med det är att backegenskaperna blir lite sämre. Men med den längre stänklappen provkörde jag en kälke gjord för 12 personer från Abisko upp till Abiskojaure 12 km. Utan isrivare nedfällda låg tempen på stadiga 6 pinnar och med nedfällda isrivare på vägen tillbaka låg den på 4 pinnar. Ägaren till kälken har även han en Commander 800 och han körde bredvid utan kälke med orginal stänkskygg och utan rivare. Hans skoter gick varm 7 gånger på samma sträcka. Så det får bli min lösning tills vidare. Har fått ihop 250 mil och jag är riktigt nöjd med maskinen. Har ett snitt på 1,6 liter milen.
Låter bra! Hoppas att det blir min lösningen på mina problem. Jag ska också få en adventure stänklapp. Angående värmeproblemen efter de åtgärder du gjort kan du köra med kälke vid plusgrader utan att stapplarna stiger över 8?
Vi har haft rätt kallt här uppe i Abisko nu men jag återkommer direkt det blivit lite varmare utomhus. Vi skall åka upp på Rautaspremiären till helgen, då blir det nog att dra dubbla kälkar efter dålig led så vi får se hur det fungerar då.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 3 mars 2014, 15:00
av lyneks
Har en Commander 800 och körde "trixig" skogskörning villket innebär köra sakta (0-10 km/tim)
stanna upp ev. backa för att söka ny väg.
Temp.mätaren steg ganska snabbt från normala 4-streck till max och tände temp.lampan.
Yttre betingelser var +grader, blötsnö men med bra bärighet, sjönk max 10cm så det var
ej någon tung körning.
Vid den typen av körning och yttre förhållanden tror jag inte att isrivare eller långstänka hjälper.
Då är det den fläktstyrda kylaren under huven som skall hålla nere motortempen, vilket den
tydligen inte gör.
Orsak: dålig cirkulation eller för liten kylare?
Skotern med sin starka motor och fina fjädring inbjuder ju till offensiv körning, men det är inte
alltid man kan eller vill köra på det sättet.
Jag anser att en skoter av den här typen ska klara alla typer av körning och snöförhållanden.
Naturligtvis krävs det isrivare vid körning på isigt underlag för att kyla slidesen.
Andra fordon klarar att hålla nere motortempen även en varm sommardag.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 3 mars 2014, 16:10
av Gerka
Vi skoterägare måste vara ett konstigt släkte, vi tycks tåla det mesta. Vi köper nya skotrar som kostar mer än du betalar för en ny 4x4 SUV idag och ändå accepterar vi att de inte klarar av den körning de borde vara byggda för. :bad: Det finns väl ingen som skulle komma på tanken att plocka bort grillen, ta av huven mm på en ny bil för att den skall gå att använda när det är varmt. Commandern marknadsförs ju som en blandning av arbets och nöjesskoter och då skall den banne vara byggd så den klarar det. Det är inget specifikt för 800an, 600an går också varm om du hänger på lite last.
Men det är klart använder man samma kylare som används på "pudermaskinerna" på en maskin som har en tyngre matta och som väger 70 kg mer så blir det fel.
Jag påstår att problemet är ett underdimensionerat och felkonstruerat kylsystem, och inte längden på nån stänklapp.
Körmässigt är dock skotern underbar, det finns ingen smidigare bredbandare på marknaden. :hello:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 3 mars 2014, 16:18
av Mrboll
Gerka skrev:Vi skoterägare måste vara ett konstigt släkte, vi tycks tåla det mesta. Vi köper nya skotrar som kostar mer än du betalar för en ny 4x4 SUV idag och ändå accepterar vi att de inte klarar av den körning de borde vara byggda för. :bad: Det finns väl ingen som skulle komma på tanken att plocka bort grillen, ta av huven mm på en ny bil för att den skall gå att använda när det är varmt. Commandern marknadsförs ju som en blandning av arbets och nöjesskoter och då skall den banne vara byggd så den klarar det. Det är inget specifikt för 800an, 600an går också varm om du hänger på lite last.
Men det är klart använder man samma kylare som används på "pudermaskinerna" på en maskin som har en tyngre matta och som väger 70 kg mer så blir det fel.
Jag påstår att problemet är ett underdimensionerat och felkonstruerat kylsystem, och inte längden på nån stänklapp.
Körmässigt är dock skotern underbar, det finns ingen smidigare bredbandare på marknaden. :hello:
Sant Sant,
borde inte brp göra något åt detta ?
eller är det bara köpa en ny 15 som förhoppningsvis har fått detta åtgärdat?
Vad har ni fått för respons utav era återförsäljare ang varmgång?

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 3 mars 2014, 19:33
av lyneks
:thumbsup:
Gerka skrev:Vi skoterägare måste vara ett konstigt släkte, vi tycks tåla det mesta. Vi köper nya skotrar som kostar mer än du betalar för en ny 4x4 SUV idag och ändå accepterar vi att de inte klarar av den körning de borde vara byggda för. :bad: Det finns väl ingen som skulle komma på tanken att plocka bort grillen, ta av huven mm på en ny bil för att den skall gå att använda när det är varmt. Commandern marknadsförs ju som en blandning av arbets och nöjesskoter och då skall den banne vara byggd så den klarar det. Det är inget specifikt för 800an, 600an går också varm om du hänger på lite last.
Men det är klart använder man samma kylare som används på "pudermaskinerna" på en maskin som har en tyngre matta och som väger 70 kg mer så blir det fel.
Jag påstår att problemet är ett underdimensionerat och felkonstruerat kylsystem, och inte längden på nån stänklapp.
Körmässigt är dock skotern underbar, det finns ingen smidigare bredbandare på marknaden. :hello:
Håller helt med Gerka kunde inte säga det bättre själv.

Har inte haft problem med varmgång tidigare för det har varit mest nöjeskörning i öppnare terräng och i högre hastigheter.
Därför har jag inte varit i kontakt med min ÅF efter 50 -mil servicen,
men nämnde då vad som skrivits på olika forum och frågade om någon klagat på varmgång.
Fick ett lite svävande svar att nog var det väl någon som klagat.