Sida 4 av 20

Kokning Commander 800 2014

Postat: 25 februari 2014, 12:52
av chramt
Har nyss köpte en Commander-800 ( 2014 ) och har kört 11 mil och den har kokat 13 ggr.
En gång efter ca 13 minuters sakta körning på hårt spår med 1 cm nysnö på.
Alla element är varma så cirkulation verkar jag ha.
Den är inlämnad nu men dom står fortfarande frågande på verkstan till varför.
Nån annan som vet om nån haft problem med just denna modell ?

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 25 februari 2014, 17:18
av Lynxfun
Inga officiella bulletiner ännu, problem verkar finnas på mindre antal maskiner medans flertalet fungerar utan problem t o m med sladd bakom

Som nämnts tidigare i tråden

Är varmgången konstaterad fysiskt dvs brännheta kylare, expansionskärl och mätarna i topp eller enbart efter mätarna?

Testat att lufta systemet?

Test med en digital köttermometer mot expansionskärl samt främre och bakre kylare vore intressant!

Uppslaget/teorin om störningar från andra elektriska komponenter är intressant!
Inte några problem (inte någon rymdteknik direkt) att avskärma CTS kabeln och se om man får andra värden/staplar på mätaren/digitala siffror.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 25 februari 2014, 21:37
av ved
Har själv en Commander-800 som jag kört 16 mil med och har samma problem med varmgång.
Bara glömma att köra i skogen och tråkla sig fram då man måste köra lite försiktigt för att välja väg.
Det ska till en hyfsad led där det går att hålla 70 knyck då funkar kylningen.
Helt otänkbart att dra en sladd.

Intressant att maskinen funkar för en del så problemet borde gå att lösa.
Har följt denna tråden med stort intresse för att se om någon hittar lösningen till problemet.
Man vill helst inte ha skotern på verkstan resten av säsongen.

Problem med Varmgång... ?

Postat: 25 februari 2014, 22:26
av 2stroke
:hacker: För att reda ut detta problem...

Är det en upplevd varmgång via instrument panelen ??
Eller är det en konstaterad varmgång via att man ser att motorn kokar och att man
som ägare därför fysiskt har mätt temperaturen på kylarvätskan ??

Jag har mycket svårt att tänka mig att motorn i Commander-800 E-Tec skulle
behöva uppnå varmare kylvattentemp än andra BRP produkter med samma motor !!
..kanske något något högre pga av ökad totalvikt och motstånd,
men inte mer än att kylsystemet med lätthet skulle ta hand om det utan problem.

Därför tror jag att felet ligger i något annat än att själva kylsystemet skulle vara "Under dimensionerat".
Detta styrks utav att inte alla maskiner tycks vara drabbade.


:lovelynx:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 25 februari 2014, 23:09
av quvist
Har fått ihop 80 mil på min Commander-800 i varierande förhållande
och fått lampan att tändas en gång med vilja.
För det är bara att krypköra efter en led en stund så sticker tempen iväg.
Provat lägga snö på pakethållaren o då håller sig tempen på rätt ställe tills snön är borta sen ökar den igen
Så nog funkar kylsystemet för det blir då inge snö kvar på pakethållaren då man kör i pudersnö väldigt avtinat o fint

Skulle kunna tänka mig att matttyp/mönster mindre drivhjul = större avstånd till kylare mindre stänkskydd har inverkan på kylegenskaperna.

Har hört att 600 med samma matta också har problem med kylningen
dvs den har också lätt för att gå varm.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 25 februari 2014, 23:44
av Lynxfun
Man kan inte låta bli att undra vad som är den gemensamma nämnaren för de maskiner som har problem,
kylvätskemängden är ju ungefär densamma som på t ex Gade 800 Etec dvs runt 6,5 l.

Vilka egenskaper har glykolen?
BRP lär ha bytt till i år och det ska finnas skillnader på billig/dyr glykol avseende värmeabsorbtionsegenskaper, kavitationsbalans osv (vet att bla Merzedes standardglykol ska vara riktigt bra i moderna alumotorer)

Frystemp?
Är det blandat mer än 50/50 kan detta påverka negativt!

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 26 februari 2014, 00:07
av ved
I mitt fall så är det varningslampan och summern och displayen som varnar för överhettning då staplarna är i topp,
Känns väldigt stressande just när allt börjar varna.
Rent fysiskt hur varm motorn är vet jag inte man litar ju på instrumentpanelen.
Ska försöka få till en egen mätning av tempen för att utesluta att displayen är missvisande.
Funkar det att tejpa en typ kött termometer mot expansionskärlet eller finns det bättre lösningar?
Lite konstigt för att vid hårdare körning verkar staplarna ligga helt normalt 4-5 staplar.
Jaja blir spännande att lista ut vad som är galet.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 26 februari 2014, 00:36
av 2stroke
ved skrev:I mitt fall så är det varningslampan och summern och displayen som varnar för överhettning då staplarna är i topp,
Känns väldigt stressande just när allt börjar varna.
Rent fysiskt hur varm motorn är vet jag inte man litar ju på instrumentpanelen.
Ska försöka få till en egen mätning av tempen för att utesluta att displayen är missvisande.
Funkar det att tejpa en typ kött termometer mot expansionskärlet eller finns det bättre lösningar?
Lite konstigt för att vid hårdare körning verkar staplarna ligga helt normalt 4-5 staplar.
Jaja blir spännande att lista ut vad som är galet.
:think:

1. Det kan ju vara så enkelt att det är en dålig "batch" tempgivare som är boven i dramat.
( Inget ovanligt alls inom vissa bilmärken tex.
Vilket får till följd alla möjliga allvarliga och mindre allvarliga problem och spökfel )
...hur som så är det viktiga att ta reda på den faktiska kylvätske tempen och inte lita på mätaren !
Detta för att bekräfta att ett Fel verkligen föreligger eller inte.


Tips !
Resistans mät era tempgivare vid olika temperaturer och jämför era resultat här i tråden !
Ex vis:
* Kall motor i rumstemperatur ( garage ) = ??? Ohm
* 1 stapel på instrumentet = ??? Ohm
* 2 staplar på instrumentet = ??? Ohm
* 3 staplar på instrumentet = ??? Ohm
* 4 staplar på instrumentet = ??? Ohm
* 5 staplar på instrumentet = ??? Ohm

Inte så 100 %'igt vetenskapligt men i alla fall ett hyffsat bra sätt för att se ett mönster bland era maskiner !


2. Prova att spärra "Bypas" ledningen för att på detta sätt tvinga allt kylvatten via kylarna.
jämför sedan temparna på instrumentet på samma körd sträcka.

:hacker: :hacker:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 26 februari 2014, 01:29
av Byberget
Vid vilken yttertemp uppstår problemen?
Min 800 blir varm vid låga farter över 0°C.
Är det minusgrader ute verkar den tåla vad som helst.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 26 februari 2014, 08:39
av Lynxfun
ved skrev:Rent fysiskt hur varm motorn är vet jag inte man litar ju på instrumentpanelen.

Funkar det att tejpa en typ kött termometer mot expansionskärlet eller finns det bättre lösningar?

Lite konstigt för att vid hårdare körning verkar staplarna ligga helt normalt 4-5 staplar.
Mätarna är enligt min åsikt inte pålitliga om de inte är kontrollerade och justerade på varje maskin och detta dokumenterats.

Alltid spännande att gå till botten med olika beteenden, generellt verkar 2014 maskiner överlag gå 1-1,5 stapel varmare än 2012/2013 maskiner.

Ja, en digital köttermometer typ "Clas i Sjön" för 79:- fungerar tillräckligt bra om man inte har tillgång till någon form av IR termometer, sett att Clas har sådana också för runt 300 skr.

Digital med sladd så går det att tejpa givaren på lämplig plats och dra sladden utanför där man tejpar termometern.

Om man ohm mäter CTS så behöver man aktuella motstånd för 2014, de har ÅF tillgång till och ska kunna ge en kopia,
sedan är det bara mäta i 10 graders steg från -20 C till +100 C

Postat denna tidigare i tråden, här finns värden för CTS från 2010 ,
själva principen med högt motstånd vid låga temperaturer och sedan lägre motstånd ju varmare det är desamma idag.
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=2875