Sida 25 av 27

Re: Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 15 november 2012, 00:15
av 2stroke
Westinmx skrev:Har läst tidigare om att det skall vara svårare att bestycka osv med outlet'n på magen.
Stämmer bra det !

...Men de erfarenheter/teorier osv som finns angående detta grundar ju sig på att 2-T motorn inte är Turbo matad.

:think: Borde dock inte alls ha samma betydelse då man Turbo matar en 2-Taktare.

Re: Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 15 november 2012, 00:23
av RannerKing
Möjligen kan det spela roll.
Men kör man med förgasare och turbo har man den bestyckningen att hålla reda på med trycksättning osv,
så då bör outlet placeringen inte spela lika stor roll...

Hur mycket hästar hade du tänkt få ur motorn ?

Eller är det en "övningskörning" får att se om du får ihop det ?

Re: Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 15 november 2012, 08:14
av Westinmx
Testar först med outlet'n i änden.
Tror som sagt att det går :)
Vad gäller effekt så är det ökning som gäller ;)
Mest som en "kul grej".
Men teoretiskt är det väl ca 95% effektökning på 1bar, så på ett halv kanske 120-130 hk ?
Det där kan ju någon annan få filura ut ;)

Re: Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 15 november 2012, 14:01
av RannerKing
Ja, vid ett totaltryck på 2bar ska du få ut dubbla effekten. (Grundeffekt x 2)

Så på 0.5-0.6bar bör du kunna kräma ur 150hk, men då ska ju allt lira rätt. Så 130hk kan nog vara en korrekt uppskattad effekt.

Ska motorn bromsas när du är klar?

Det är bara att du får allt att fungera på denna, så kan du ta steget fullt ut och bygga på en 800cc sedan :)

Nåväl. Detta kommer följas med stort intresse!

Re: Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 15 november 2012, 19:51
av Westinmx
Skulle vara roligt med en bromsning, men det är ju som med allt annat, en kostnadsfråga.
Finns det pengar skulle det vara roligt att ha dom där galopperande på papper såklart ;)

:think: Funderar på placeringen av lambdan...
Direkt efter Revkonan eller mellan turbo och ljuddämpare ?
Håller de inte längre om de sitter längre bak eller är det så pass hårfin skillnad ?

583 goes TURBO...

Postat: 15 november 2012, 20:53
av 2stroke
Förr om åren såldes det ju färdiga TURBO kit till 583 och 670 borta i USA/Canada,
avsedda för S-2000 chassit.
Så här skrev man då:

Ski-Doo MXZ-670 TURBO

Pound for pound, cc for cc, it's hard to beat Rotax's rotary valve engines when it comes to turbocharging.
And their 669cc twin are no exception.
Stock, they're rated at ~122 hp @ 7800-7900 rpm.
With an turbo system operating at a modest 6 psi boost, the Ski-Doo 670 MXZ can deliver a very impressive 174.1 hp @ 7900 rpm.
However, running on race gas and at 11 psi boost, the 670 can churn out a whopping 205.4 hp at the same 7900 rpm

Re: Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 15 november 2012, 23:35
av Westinmx
Imponerande!


Vad är det för bibel du sitter på 2stroke? :D

Har inte hänt så mycket idag, var till skroten en sväng och kikade efter någon smidig intercooler.

Downpipe och ljuddämpare ska bara svetsas klart och målas.

Bild

Bild

583 goes TURBO...

Postat: 15 november 2012, 23:51
av 2stroke
Westinmx skrev: ..."kikar efter nån smidig intercooler"...
Hoppa över den !
Då du kör detta bygge som mera Try and Error och under tight budget så kan du med gott samvete hoppa över intercoolern.
Då skotern går i kall vinterluft så gör inte intercoolern sån ofantlig skillnad.
Samt mycket enklare och billigare instalation utan den.
( Annat är det på grejer som skall ge max effekt under sommar temperaturer. )
Se istället till så att du bygger en redig insugs snabel som kommer upp genom huven och kör med ett äkta mesh tyg
( Ungefär som Yamaha 4-T med MC-Xpress snurra ).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

:think: Jag kom på att tidningen Snowmobile för ett par år sedan hade ett litet repotage
om en kille som körde snöcupen i dragracing med en TURBO matad Lynx Cobra Enduro :)
Jag minns dock inte om det var en 583 eller 670 som bas.
Kanske värt att kolla upp detta för att höra lite tips och trix av honom...
...jag menar "Varför uppfinna hjulet 2 gånger"


:lovelynx:

Re: 583 goes TURBO...

Postat: 16 november 2012, 00:01
av Westinmx
2stroke skrev:
Westinmx skrev: ..."kikar efter nån smidig intercooler"...
Hoppa över den !
1. Då du kör detta bygge som mera Try and Error och under tight budget så kan du med gott samvete hoppa över intercoolern.
Då skotern går i kall vinterluft så gör inte intercoolern sån ofantlig skillnad.
Samt mycket enklare och billigare instalation utan den.
( Annat är det på grejer som skall ge max effekt under sommar temperaturer. )
Se istället till så att du bygger en redig insugs snabel som kommer upp genom huven och kör med ett äkta mesh tyg
( Ungefär som Yamaha 4-T med MC-Xpress snurra ).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

2. :think: Jag kom på att tidningen Snowmobile för ett par år sedan hade ett litet repotage
om en kille som körde snöcupen i dragracing med en TURBO matad Lynx Cobra Enduro :)
Jag minns dock inte om det var en 583 eller 670 som bas.
Kanske värt att kolla upp detta för att höra lite tips och trix av honom...
...jag menar "Varför uppfinna hjulet 2 gånger"
1. Ändå vill jag ha en intercooler, fräsigt ju!

Dock ingen sugsnabel genom huven!
Det blir ett filter direkt på turbon med mesh typ halva buksidan och en värmeplåt mellan filter och pipa såklart.
Tänk dig en fin vårdag med 10 plusgrader och solsken, då kan det vara fint med en IC ;)

2.
FRÄSIGT!
Kan vara något att få lite inspiration av även om det är stor skillnad på drag och latj maskin.

Re: Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Postat: 21 november 2012, 19:44
av Westinmx
Söker ett topplock till 582,583,643 och även en oljepump eller åtminstånde plastdrevet till denna motorfamilj,
Intercooler är på ingång så fort det det rullar in lite kulor..
Håller på grejar med pipan för tillfället.