Sida 11 av 20

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 10 april 2014, 12:31
av 2stroke
Beppoe skrev:Jag fick höra att det inte är några ändringar på 2015 pga för få reklamationer.
Tydligen bara 8 st i Sverige.
:think: Detta stämmer knappast !

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 10 april 2014, 14:01
av Lynxfun
2stroke skrev:
Beppoe skrev:Jag fick höra att det inte är några ändringar på 2015 pga för få reklamationer.
Tydligen bara 8 st i Sverige.
:think: Detta stämmer knappast !
Det är skillnad på antalet registrerade reklamationer i ÅF interna system och antalet pågående anpassningar med stänkor, isrivare och det senaste ändringspaketet med kaviatationsbefrämjande slangar/slangdragning.

Dessutom kör många utan större problem, börjar det gå varmt (på mätaren) så löser en sväng ut i lössnö saken, sedan är det bara åka vidare, företrädesvis över mer 5500 rpm än under.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 11 april 2014, 23:44
av ved
De flesta inklusive mig biter ihop och hoppas på lösningar av värme problemen. Så reklamationerna kan nog bli betydligt fler om inte lösningen kommer.
Undrar om det finns statistik över pågående anpassningar?

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 12 april 2014, 02:33
av RannerKing
Utan större kunskap på detta chassie måste jag bara flika in...

Min fasters man köpte en Commander 800 i höstas och har till i alla fall förra veckan kört utan några problem med kylningen. Personligen har jag haft problem med att få kylning till min BD när jag varit med familjen.

Åter till Commandern.
Timmerdragning? -Nej, han sålde aldrig sin 5900 från 1995.
Ledkörning med familjen -Nej, frun tar skidor (på fötterna) & barnen är stora.
Högt tempo på led och full gas över myrar? -Mest troligt.
Ålderskris? -Garanterat... ;)

Om frun tar skidorna på fötterna före eller efter Commander 800- inköpet förtäljer ej historien.
Att Lynx kommer ut och säger att Comm. 800 är en familjerarbetslekskoter är troligt fel.
Men kom igen, bredbandare, 800cc, LC Twin 2-takt. Ingen kan ju tro att det bara är en råstark timmerdragare som ska ersätta Rotax 503:an eller 377:an.

Troligen är det likt Ski-doo Tundra Xtreme, den kräver ett par år för att hitta rätt målgrupp.
Det är en mångsysslare... Men inte utan racedjävul.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 15 april 2014, 14:39
av Beppoe
Jag har nu kört 140 mil med maskinen och måste faktiskt erkänna att åtgärden med att förlänga stänkan fungerar.Med fullastad nila och stenhård före uppför fjällsluttningar och blankis på sjöar så ligger tempen på max 70 grader men då har jag även isrivare i boggien samt borttaget snöfilter i fronten.Bränsleförbrukningen är förvånadsvärt låg,ligger mellan 1,4-1,7 liter/mil ledkörning med kälke.
Jag undrar om uppdateringarna som nämndes är rykten eller?

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 15 april 2014, 16:25
av Lynxfun
Beppoe skrev:Jag undrar om uppdateringarna som nämndes är rykten eller?
Flera av varandra oberoende Lynxhandlare och i olika län har sagt samma sak och det är rekommendationer från Rovaniemi.

Kortsiktigt fungerar den längre stänkan , gärna tillsammans med rivare om förutsättningar/fart är sådana.
Jag antar att de undersäker flödet i nuvarande kylsystem, OM det t ex är att en krök på en slang på fel ställe ger kavitationsförluster med original termostatshus så kommer det säkert en justering av detta.

Har skrivit det förr och nu återigen, för bästa flöde med originalgrejor (t-hus mm) behöver man ligga över 5500-5700 rpm, jag antar att flödet inte är proportionellt efter varvtal utan är högre över dessa varv, dessutom kan det säkert variera beroende på mätplats i systemet.



Behöver man sedan mer kylning för specifik körning så finns det då nämnda högflödestermostater med ca 30 % högre flöde, de fungerar utmärkt och kostar ca 200 USD hem i brevlådan.

Sedan kan man också sätta ett motstånd på CTS likt "plug n play" som funnits på eftermarknaden i flera år eller sätta ett eget motstånd.
Bara 5-10 graders sänkning av signalen från CTS ger ett betydligt större utrymme innan maskinen backar tändningen, dessutom kokar den först vid 105-110 C .
Ovanstående nämnda tillbehör finns hos Tim Lessard på Grip N Rip http://www.gripnripracing.com/index.php?cPath=4_52

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 21 april 2014, 12:03
av Inkko
Vad tror ni om minska flödet i systemet som det ryktas om att är en åtgärd...

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 21 april 2014, 12:10
av Inkko
Var det 17-18 ohm på motståndet har läst det nånstans...

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 21 april 2014, 12:40
av Lynxfun
En som inte vill namnges här tillverkade ett par!

Sett värden på P&P på DT någonstans men inte kontrollerat validiteten själv

Här är tabell för CTS 600 ETEC, den bör vara kompatibel mot 800 ETEC men värdena bör kontrolleras före, frysen och vattenvärmaren samt en bra termometer behövs för att få 3-4 riktvärden !
CTS_ATS Resistance.jpg

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 21 april 2014, 12:51
av Inkko
Tack för tabellen...