Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) Oldschool mountain...

Inlägg av RannerKing »

Grymt jobbat! Kommer bli fin när den är klar!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) Oldschool mountain...

Inlägg av 2stroke »

Westinmx

Nu är jag inte riktigt säker på hur långt du hunnit med motorn...
...men om du inte hunnit börja ta ner toppen så rekommenderar
jag dig att skaffa den tjockaste cylinderfotspackningen som finns till 583'an
( :think: har för mig det finns 3 olika tjocklekar :think: )
och sedan på nytt bestämma dig för hur mycket klämspalt du skall ha !
Enligt mig så bör du kunna ha 1,5 mm klämspalt längst ute precis vid kolvkanten.

Använd tändstift och tändhattar UTAN Resistor !
samt justera ner elektrod avståndet på stiftet till 0,45-0,50 mm
Ett mycket bra standard stift till "RV" motorerna är DENSO stift.

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

2stroke skrev:Westinmx

Nu är jag inte riktigt säker på hur långt du hunnit med motorn...
...men om du inte hunnit börja ta ner toppen så rekommenderar
jag dig att skaffa den tjockaste cylinderfotspackningen som finns till 583'an
( :think: har för mig det finns 3 olika tjocklekar :think: )
och sedan på nytt bestämma dig för hur mycket klämspalt du skall ha !
Enligt mig så bör du kunna ha 1,5 mm klämspalt längst ute precis vid kolvkanten.

Använd tändstift och tändhattar UTAN Resistor !
samt justera ner elektrod avståndet på stiftet till 0,45-0,50 mm
Ett mycket bra standard stift till "RV" motorerna är DENSO stift.
Ska kika ang packningarna, annars får jag skära till skims beroende på tjocklek.
Hur blir det med toppen då tro?
Så det inte blir någon dökant vid cylinderväggen när man planar lite mera.
Tänkte så det inte orsakar tråkiga spikningar osv.

Har klämt ihop stiften till 0.45 redan utan resistor såklart har jag för mig
annars har de hamnat där helt på villovägar ;)
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) Oldschool mountain...

Inlägg av Stoft »

En fråga bara, hur brett har du mellan stagen på fotstegen?
Är det inte risk att du fastnar med foten till exempel om du skulle ramla av?
Trist om du skulle vrida sönder knän och fotleder tänker jag.
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Stoft skrev:Hur brett har du mellan stagen på fotstegen ?
Är det inte risk att du fastnar med foten till exempel om du skulle ramla av ?
Trist om du skulle vrida sönder knän och fotleder tänker jag.
Det finns risker med allt här i världen ;)
84mm mellan tvärgående rör.
Åker i snowboardboots så tror de blir svårt ändå att klämma ner dom där emellan.
Men det återstå att se till i vinter, annars bygger jag bara ett par nya såklart :D
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

En fråga till er skotererfarna,
räcker det med att man har boggiehjul mellan skenorna inkl på vändaxeln eller bör man ha hjul på utsidan av skenorna också?
Åker mest pudersnö såklart.
Har funderingar på att flytta bak de 2 hjulen som sitter på utsidan en bit efter böjen på skenorna
och sätta dom ungefär där knäleden sitter nu eller nånting,
måste ju sitta ett till par där emellan.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Rotax-583 , Cylinderfotspackningar...

Inlägg av 2stroke »

Westinmx skrev:
2stroke skrev:Westinmx

Nu är jag inte riktigt säker på hur långt du hunnit med motorn...
...men om du inte hunnit börja ta ner toppen så rekommenderar
jag dig att skaffa den tjockaste cylinderfotspackningen som finns till 583'an
( :think: har för mig det finns 3 olika tjocklekar :think: )
och sedan på nytt bestämma dig för hur mycket klämspalt du vill ha !
Enligt mig så bör du kunna ha 1,5 mm klämspalt längst ute precis vid kolvkanten
Ska kika ang packningarna, annars får jag skära till skims beroende på tjocklek.
Hur blir det med toppen då tro?
Så det inte blir någon dökant vid cylinderväggen när man planar lite mera.
Tänkte så det inte orsakar tråkiga spikningar osv.
:) Så dåligt är inte mitt minne...
...Kollade i lite papper jag har hemma och hittade följande cylinderfotspackningar till 583'an:
BRP # 420 931 185 ---> 0.3 mm ( Standard )
BRP # 420 931 181 ---> 0.5 mm
BRP # 420 931 189 ---> 1.0 mm


Ta och mät din gamla befintliga cylinderfotspackning med micrometer för att verifiera
vilken packning du har sedan innan !

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Rotax-583 , Cylinderfotspackningar...

Inlägg av Westinmx »

2stroke skrev: :) Så dåligt är inte mitt minne...
...Kollade i lite papper jag har hemma och hittade följande cylinderfotspackningar till 583'an:
BRP # 420 931 185 ---> 0.3 mm ( Standard )
BRP # 420 931 181 ---> 0.5 mm
BRP # 420 931 189 ---> 1.0 mm


Ta och mät din gamla befintliga cylinderfotspackning med micrometer för att verifiera
vilken packning du har sedan innan !

:lovelynx:
Ska mäta packningen idag!
Tänkte att jag köper ett ark med packningsmaterial och skär ut dom själv.
Ska jag köpa 1mm då?
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

cyllefotspackningen som satt i verkar vara en 0.3mm, mätte där packningen inte varit "klämd" samt att den var lite fuktig av olja, troligen svält lite då ja fick den till 0.35mm.
Ska köpa packningsmaterial imorgon och skära ut en i 1mm.


Bild

Go'natt!
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rotax-583 , Cylinderfotspackningar...

Inlägg av 2stroke »

Westinmx skrev:Ska mäta packningen idag!
Tänkte att jag köper ett ark med packningsmaterial och skär ut dom själv.
Ska jag köpa 1mm då ?
Jaa :tumme:
Westinmx skrev:Cyllefotspackningen som satt i verkar vara en 0.3mm,
mätte där packningen inte varit "klämd" samt att den var lite fuktig av olja,
troligen svält lite då ja fick den till 0.35mm.
Ska köpa packningsmaterial imorgon och skära ut en i 1mm.
1. Börja med att mäta vinkeln på orginal squishband --> Skriv upp !
2. Sedan tar du ner toppen 0,7 mm. ( 0,3 mm - 1,0 mm = 0,7 mm )
3. Efter det är klart måste du även göra i ordning själva squishbandet.
Jag skulle inte gå under 1,5 mm klämmspalt längst ut vid kolvkanten.
Vill du vara safe så tar du 1,6 mm klämmspalt.
( :ninja: Och givetvis mäter du klämmspalten rakt över kolvbulten ! :ninja: )
Svarva/fräs nu ut ett "nytt" squishband med hjälp av vilket mått du vill ha på
din klämspalt och vinkeln på orginal squishband.
Mao. följ bara orginalets vinkel på själva squishbandet.
--> :fy: VAR MYCKET NOGGRANN ! :fy:

Resultat:
Nu har du fått 0,7 mm portade cyllindrar och ett topplock
med lite lite mindre förbränningsrum = högre komp.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar