Sida 2 av 3

Postat: 28 december 2012, 02:27
av DW...
TIPS:
Jag tipsar återigen om denna helsyntet 2-T olja.
10-liters dunkar finns att få tag på hos välsorterade oljegrossister, från ca 600:- och uppåt.
Känner flera som kört på den här oljan i tävlings och racingsammanhang.
Otroligt prisvärd och en mycket bra olja, säljs för c:a 160kr/litern på macken....
Bild

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Postat: 29 december 2012, 22:41
av älvhöjdingen
Håller med om att racingway 2-t är en kanonolja som är förhållandevis billig!

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Postat: 29 december 2012, 23:03
av oskaar
Så ingen har hört eller kört nått med Motorex helsyntet ?
Men eftersom det är helsynetet så borde den vara i klass med tex XPS, .....Eller ?
Fick ett bra pris på den, ca 53kr/liter

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Postat: 29 december 2012, 23:24
av superpalten
oskaar skrev:Så ingen har hört eller kört nått med Motorex helsyntet? Men eftersom det är helsynetet så borde den vara i klass med tex XPS?? Fick ett bra pris på den, ca 53kr/liter
Om du läser på dunken DW länkade så står det: ISO EGD, JASO FC, API TC

Jämför med din olja vilka standarder den har.

Edit: Skrev fel användare :D

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Postat: 30 december 2012, 00:20
av oskaar
Får inte fram någon bild i hans inlägg..

Iallafall så står det JASO FD, ISO-L-EGD, API TC på min flaska, någon som kan "översätta" hur den står sig mot andra oljor? För jag hittade ingen liknande text på XPSdunken..

Edit:
Hittade lite info ang standarder som kanske är användbara :)

ISO-L-EGB
Same requirements as JASO FB + test for piston cleanliness.
ISO-L-EGC
Same requirements as JASO FC + test for piston cleanliness.
ISO-L-EGD
Same requirements as JASO FD + test for piston cleanliness + detergent effect.

ISO-L-EGD:2-taktsoljor med utmärkt rengöringsförmåga och högre prestanda vid höga temperaturer.

API TC (ISO-L-ETC): Motorer som kan utsättas för skador på grund av tidig tändning och där oljan måste fungera vid mycket höga temperaturer utan att kolvringarna fastnar. Oljans prestanda är tillräcklig för smörjning även av motorcyklar, snöskotrar och motorsågar med hög effekt.


JASO FA
Original spec established regulating lubricity, detergency, initial torque, exhaust smoke and exhaust system blocking.
JASO FB
Increased lubricity, detergency, exhaust smoke and exhaust system blocking requirements over FA.
JASO FC
Lubricity and initial torque requirements same as FB, however far higher detergency, exhaust smoke and exhaust system blocking requirements over FB.
JASO "FC" is equivalent to Global "GC," Europe's medium quality 2-cycle oil.
JASO FD
Same as FC with far higher detergency requirement.
JASO "FD" is equivalent to Global "GD," Europe's Highest quality 2-cycle oil. This classification was added December 2004.

Alltså har oljan de högsta standarderna?

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Postat: 30 december 2012, 01:49
av superpalten
Här är ett test som tidningen snöskoter har gjort 2004. http://www.q8.se/okq8_2/smo/pdf/OIL.pdf

När jag inte använder XPS oljan så brukar jag använda http://www.texacobaltic.eu/en/products/ ... 2t-sx.html Som också fick bäst i test i testet ovan. Har samma spec. som Oskaars olja.

Bara att köra på oljan du har köpt (Oskaar.)

Det är väldigt lustigt att dom kanske 10 senaste åren det har blivit sån oljehysteri. Tidigare tog många den första flaskan dom fick tag i på macken, gäller både bil, snöskoter, motocross, var väldigt lite prat om vilken olja kör du på. (Min erfarenhet i alla fall.)

Idag är det en hel vetenskap att välja olja och i många fall så räcker en halvsyntetisk olja gott och väl. Men man vill ju ändå vara helt säker att man gjort allt för att motorn inte ska haverera och köper en helsyntetisk olja. Helsyntet har ju dock andra fördelar dock som mindre avlagringar och mer lättflytlig i minusgrader, vilket är att tänka på om man kallstartar sin bil ofta.

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Postat: 5 januari 2013, 16:48
av superpalten
Stenmark marknadsför nu en olja som godkänd för E-tec motorer.

http://www.stenmarksmaskin.se/payback-s ... c-931.aspx

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Postat: 5 januari 2013, 17:56
av tomba
superpalten skrev:Stenmark marknadsför nu en olja som godkänd för E-tec motorer.

http://www.stenmarksmaskin.se/payback-s ... c-931.aspx
Det ser ut att vara Teboil som tappat upp den och satt en annan klisterlapp på! https://www.toknet.fi/moottorioljyt/teb ... 0352545/dp

Re: Fakta om Oljor. Vem gör olja? Behöver du helsyntet?

Postat: 5 januari 2013, 19:52
av superpalten
tomba skrev:
superpalten skrev:Stenmark marknadsför nu en olja som godkänd för E-tec motorer.

http://www.stenmarksmaskin.se/payback-s ... c-931.aspx
Det ser ut att vara Teboil som tappat upp den och satt en annan klisterlapp på! https://www.toknet.fi/moottorioljyt/teb ... 0352545/dp
Jepp, såg det, samma dunkar som teboil använder, kör på deras olja till bilen. Men hoppas inte det är samma olja för den är oroväckande billig Teboil helsyntet. Ca 200kr 4L

Re:

Postat: 27 augusti 2013, 21:55
av oskaar
DW... skrev:TIPS:
Jag tipsar återigen om denna helsyntet 2-T olja.
10-liters dunkar finns att få tag på hos välsorterade oljegrossister, från ca 600:- och uppåt.
Känner flera som kört på den här oljan i tävlings och racingsammanhang.
Otroligt prisvärd och en mycket bra olja, säljs för c:a 160kr/litern på macken....
Bild
Någon som vet var man kan köpa 10L dunkar? Har hört med Skelleftebränslen och några lokala grossister men dom säljer numera bara 1L och 4L...

Q8as RS extreme fanns däremot att köpa i 20L dunk för 1500kr men vad jag har hört så sotar den mycket på avgasportarna.