peltor - GL-3900 med MC motor...

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

peltor - GL-3900 med MC motor...

Inlägg av peltor »

Har köpt en Suzuki DR-600 Dakar av min snälle farbror till ett riktigt bra pris.
Har en Lynx GL-3900 utan motor och tanken är att MC motorn ska placeras i den.
Jag har tänkt sätta drev och kedja mellan sekundäraxeln och motorn.
Sen till växlingen har jag tänkt fixa 2 relän som drar en elmotor som drar växelföraren åt olika håll.
Har tänkt sätta knapparna så att man kommer åt dom med tummen när man trycker in kopplingshandtaget :) funderar hur jag skulle ha drevat mellan motorn och sekundäraxeln för på skotermotorn sitter ju variatorn direkt på axeln å nu blir de ju från utg axel från växellådan på MC motorn vilket har en mycket lägre utväxling tänkte dreva typ 22kugg på motorn å 12 på sekundäraxeln.
Men har tänkt ha dom löstagbara så att ja kan ändra eftersom. Motorn ligger på ca 50 fyrtaktshästar med luftburken bestyckningen och avgassystemet som sitter på nu... :) å vrid har den gott om!.
Någon som har några förslag eller tipps ? :) får hem hojjen på fredag så bygget startar väl då å jag har ju novemberlov hela nästa vecka så drt kommer hända en hel del då om allt går som jag tänkt :)
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

Re: motorcykelmotor i lynx 3900

Inlägg av peltor »

Tvärgjorde ett elschema till växlingen så ni förstår ungefär hur jag har tänkt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: motorcykelmotor i lynx 3900

Inlägg av Westinmx »

Fasen va fräsigt :D

Dock skulle det ju var rätt fräsigt med Fotsteg liknande atv och ha växelpet där.. ;)

Du har fått mig att vilja bygga nu. har en gammal TNT och en 200cc 4t, lär bli slött men gå framåt iaf!
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

Re: motorcykelmotor i lynx 3900

Inlägg av peltor »

Jo de skulle va fränt med växelpet men de är inte så lätt att växla med powerbots... ;) de skulle ju vara fränt me en 200cc i en tnt! Hur många växlar har den? :) har plockat ut motorn nu å nu väntar jag på att cementbilen ska komma så att ja å gubben kan gjuta golvet i varmgaraget! :)
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: motorcykelmotor i lynx 3900

Inlägg av Westinmx »

Den är 5 växlad. portad och planad topp med, hehe. kinamotor.
Skulle vara roligt att bara ha, säkert lagom soppasnål, perfekt att låna ut till mormor när hon vill lämna in keno.

Upp med lite bilder sen så vi kan se vad du har att göra med :D
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

Re: motorcykelmotor i lynx 3900

Inlägg av peltor »

Okej den vår säkert bra! Ska prova med en annan dator å se om den klarar av att föra över bilderna:)
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: motorcykelmotor i lynx 3900

Inlägg av Westinmx »

Ja komigen nu, upp med lite bilder! :D

Blev lite sugen jag med, kika här! :rock:

Bild

Tro det eller ej men huven går att stänga ;)
Försöker få av variatorn från sek. axeln. den har suttit där ett tag känns de som ;)
Elstart och allt man behöver.
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

Re: motorcykelmotor i lynx 3900

Inlägg av peltor »

Det blir i mitten a veckan som gjutningen kommer att ske troligtvis... Det där ser ju riktigt bra ut! :)
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

Re: motorcykelmotor i lynx 3900

Inlägg av peltor »

Har beställt packningssats oljefilter å olja till motorn nu :)
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

Re: motorcykelmotor i lynx 3900

Inlägg av peltor »

Har fått dit motorn nu å provkört litegrann. kan konstatera att det finns vrid i motorn,går att starta på högsta växeln från stillastående utan problem! Dock så ska jag dreva upp den för på högsta växeln går det typ 40-50km/h om man varvar ur den.har bara kopplat ihop elsystemet för att se att de funkar! http://tinypic.com/view.php?pic=28jv3td&s=6 http://tinypic.com/view.php?pic=s6ipvo&s=6 http://tinypic.com/view.php?pic=3531oiu&s=6
Skriv svar