E-Tec 600/800 , Mappa om... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Bubblan
LynxTalk Member
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 februari 2011, 22:13
Skoter: Re-x 800 2010

Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?

Inlägg av Bubblan »

Vad tar han för att mappa en E-Tec motor ?
Nilas
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:34
Skoter: rave 800 12

Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?

Inlägg av Nilas »

Och vad händer med förbrukningen?
re600ho
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 mars 2012, 16:45
Skoter: lynx boondocker

Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?

Inlägg av re600ho »

Ingen som vet pris för mätningen och skillnaden i förbrukningen ?? :think:
nike3
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 mars 2011, 23:35
Skoter: 800 E-tec

Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?

Inlägg av nike3 »

Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?

Inlägg av RannerKing »

Jag vill se en dynomätning på detta. Han skriver om att han har olika mätverktyg för effekt, hastighet m.m
Varför använder han den inte och gör lite reklam för sig...?

Jag sätter fortfarande hellre pengarna på variatorfix. Där finns mest hästar att hämta.

Om det Christopher skrev tidigare stämmer, tycker jag att dom varvtalen passeras rätt fort redan original. Bättre att se till att motorn håller sig där maximal effekt finns oavsett hur tungt före det är. Sen är det ju kul att ha kvar garantin på skotern. Det han skriver borde ju även visa sig på en dyno, så varför visar han ingen sån kurva på sin hemsida...?
ChristopherBrink skrev:Han säger att 800 etecen är strypt mellan varvtalen 3500 - 6500 ungefär, för det finns någon avgas bestämelse här i europa eller nått sånt.
så om man mappar om den så ska man få en mycket piggare motor ända från början till 8000rpm då!
Läs även det här och trådarna dom "Quotar" från...

http://www.dootalk.com/forums/topic/515 ... -products/
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
diablo racing
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mars 2011, 09:03
Skoter: ski-doo Renegade BC 800 e-tec

Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?

Inlägg av diablo racing »

Jag vet inte vad Mulle har för program som gör att han kan komma in i e-tecn.

Jag har jobbar själv på detta, men E-Tec'ns system är svårt att komma åt.
Det vi vet är att det finns olika mapp och tänd kurvor mellan modellerna.
ski-doos XRS och förmodligen alla e-tec Lynx har samma "sea level" prog som har en klenare tändning än ski-doos summit och Freeride modeller.
En XRS med "summit prog" med 2 grader mer tändning gav nästan den effekt som ski-doo har påståt ---> 162hk! och detta med ett betydligt bredare mellan reg.
Detta betyder att den gick med +4 grader mer tändning mot vad som är org för en XRS.
Att köra in summit prog går bra, men det heter att man måste sätta in den extra avgastemp givaren som dessa har.

Vad som är lite besynnerligt är att en XRS med 44 kam matta och samma utväxling och v-kit som en Gade får stryk hela vägen!
Har Renegaden ett annat prog? det är frågan.
Gaden känns starkare. -12 XRS är till och med sämmre än -11an i prestanda.
Det har jag själv sett och flera har sagt samma sak.

Detta är för modligen orsaken till varför Lynx x-trim inte rår på en Gade.
Och även varför denna modell med 59mm kam mattan har det tungt mot en summit 146" med samma v-kit!

Jag tror att BRP har medvetet hållit igen på typ XRSen för att det är en maskin som jänkarna gärna "lake räjsar" med.
Däremot så är summiten progad för hög höjd (över 2000m+) och har därför en mer aggressiv tändnings mapp.

Så frågan är?
har Alla Lynx modeller samma mapp som XRSen (det tror jag)!
Har den det, så är den helt enkelt klenare genom hela registret
och framför allt i låg och mellan reg mot en summit & Freeride.

Sen så är ju e-tecen mappad för att klara de hårda utsläpps kraven.
Att den ska gå fett köper jag inte, snarare tvärtom.
Den har en inte mer utrymme än effekt upp till 165+ hk (uti från de 149-152 som dom bromsar).
För att den ska svara på ex portning och big cc kit så krävs ett extra sprut.
En Singel pipa, ev reeds och en 2 graders tändkil går fint.
Ett 860 kit utan extra sprut funkar INTE, och def inte nå 180hk som en del påstår.
Ett 860cc kit med extra sprut ger 175+ och är lika skott säkert som org.

Christian Bergdahl 070-3477834
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?

Inlägg av RannerKing »

MAO bör väl ÅF lika gärna kunna fixa detta.
Dom måste väl ha programvaran för de olika modellerna.
Ska gå och höra med min ÅF vad han vet om det här.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?

Inlägg av superpalten »

Enligt min ÅF så kan man inte se vilken mappning som används = Ingen garantipåverkan.
Men man bör väl inte ändra mappningen hos samma ÅF som man har köpt skotern hos...

Det finns dynotest för 600 E-Tec med och utan mappning:
http://www.m-performance.com/Sidor/etec600.html

Ang. Summit och XRS standardmappning var det väldigt intressant om det verkligen skiljer flera hästar.
Summit 800 har ju Low elevation variatoruppsättning att köpa från BRP.

Men gäller detta även med 600 E-tec motorn ??

Enligt mulles graf så är det en effektökning på ca 8-9 hk.
Vilket bör vara en stor skillnad hur man kalibrerar sitt variatorkit.
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?

Inlägg av RannerKing »

superpalten skrev:Enligt min ÅF så kan man inte se vilken mappning som används = Ingen garantipåverkan.
Intressant!

Men det är ju hos ÅF man ska göra eventuella förändringar.
Är det OK för dom kan dom inte heller säga något vid eventuella reklamationer under garantitid.
Om man nu inte avskriver sig detta...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
diablo racing
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 mars 2011, 09:03
Skoter: ski-doo Renegade BC 800 e-tec

Re: E-Tec 600/800 , Mappa om... ?

Inlägg av diablo racing »

Om vi pratar effekt så visar en motor dyno max effekt på ett visst varvtal alt vad som skrivs i brochyren. Typ 150hk på 8100rpm. Det är i 9 av 10 fall det "folk" tar till sig och pratar om. Kollar vi på P-tec mot E-tec så är det i princip ingen skillnad i topp effekt, men en e-tec känns betydligt starkare, framför allt i tuffa förhållanden. Typ en backe med mycke snö eller sur snö före. Varför? den har mer effekt redan från 3500 rpm och betydligt mer från 6500 rpm. Detta gör att e-tecn känns och presterar mer utan att ha nå mer "topp" effekt. I typ drag racing så har detta mindre betydelse för att här kan man optimera växlingen mot "peak rpm". Ute i terängnen så är skillnaden stor med ett brett register. Motorn har betydligt lättare att dra igång variatorerna utan att falla igenom( "varv dipp" tappa varv i vissa lägen) i tuffare förhållanden.

Tittar vi på vad de olika motorerna klarar av i variatorerna så har jag funnit att p-tec motorn är inte i närheten av den belastning som en e-tec drar. Ok säger en del den ska ju varva 150-200 rpm mer! Ja, det stämmer och det borde vara typ 2g mindre pinnvikt alt 20lb hårdare slut tryck på primär fjädern! Men det stämmer inte. Och fram för allt inte i "lössnö" utförande. Här måste man jobba med att ha snällare belastning redan från start för att den ska orka att skicka upp varven igen vid omtag. Detta säger en hel del om användbar effekt.

Ett lysande ex på detta är TURBO "kittade" två takts maskiner. En e-tec 800 med org kompression och lågt laddtryck ger runt 190 hk på 98 oktan. Va lite tycker det flesta! Vi sänker "kompen" och ökar laddtrycket då får vi mer effekt. Det stämmer, på fulla varv. Men den är helt förj... dålig att köra med. Turbo lägg, svår att få igång vid omtag. Men den har ju MER EFFEKT det måste ju bara var så de ska va, tycker de flesta. HK HK HK mer HK det är det som gäller! Med min erfarenhet av detta så är den lösning som att skjuta sig i foten. 20hk mer till igen som helst nytta. Inte ens om backen eller sjön är 500m lång så hinner den i fatt.

Jag kan ju nämna det att en två taktare med turbo är tusen gånger roligare och lättare att köra i lössnö än de fyrtakts alternativen som finns. Ska en fyrtakts Turbo maskin köra i från typ en BRP eller Polaris 800 med turbo över en sjö så vet inte jag vad dom ska hitta på, för sjön är inte nog lång!

Ett litet räkne ex: Yamaha Nytro Turbo 270hk 250kg= 0,92 hk/kg, ski-doo summit 800 e-tec Med Turbo 190hk 210kg=0,90 hk/kg. Nått att tänka på. Men visst, det låter fint 270 hk.
Skriv svar