X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Den kompisen är ju med ibland för de flesta, poppar upp i spegeln när man rakar sig på morgnarna också , måste vara densamme som börjar med att kasta instruktionen för IKEA möbeln för att uppfinna 13 sätt att montera en garderob, det är ju tillverkaren som glömt att skicka med borr, trälim och skruv i tillräcklig omfattning
Som du noterat så har "överfallet" som dynöverdraget är krängt över en rätt rå kant, lite polering mår den gott av, enklast för återkrängning är att värma dynöverdraget lite (sol/mikro(careful)) samt att stryka lite paraffinolja på alukanten, då går det lättare att justera bort rynkorna när skinnet är påkrängt igen
Som du noterat så har "överfallet" som dynöverdraget är krängt över en rätt rå kant, lite polering mår den gott av, enklast för återkrängning är att värma dynöverdraget lite (sol/mikro(careful)) samt att stryka lite paraffinolja på alukanten, då går det lättare att justera bort rynkorna när skinnet är påkrängt igen
- superpalten
- LynxTalk Member
- Inlägg: 280
- Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
- Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Lynxfun skrev:
Är det en seriös ÅF så ska historiken finnas registrerad mot fabrik, dessutom bör det finnas historik från när den varit uppkopplad mot BUDS.
Precis, ÅF skulle kolla när min är på rep nu om alla service meddelanden är utförda.
Vilka saker skulle åtgärdas -09. Filtret och?
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Tror det mesta eller allt finns här http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 6&start=10superpalten skrev:Lynxfun skrev:
Är det en seriös ÅF så ska historiken finnas registrerad mot fabrik, dessutom bör det finnas historik från när den varit uppkopplad mot BUDS.
Precis, ÅF skulle kolla när min är på rep nu om alla service meddelanden är utförda.
Vilka saker skulle åtgärdas -09. Filtret och?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 23 april 2012, 19:41
- Skoter: X-trim 600 e-tec, Rmk 700 166", Supertrak
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Sådär!!! Då har jag pillat isär bränslepumpen och konstaterat att det var ganska klokt att kolla upp filtret. Var ganska skitigt med både smått o lite större skräp i/på! Har pratat med grabbarna i Tärnaby (Stenmarks maskin). Notera att de är ej Åf till min maskin, med tanke på det som nämnts innan! De rekommenderar att man byter filtret lite nu och då samt att man tillsätter ngn bränslestabilisator under sommaren. Filtret kostar 286kr+moms!
Vidare så har jag bytt ut de flesta klammren på kylslingan mot rostfria slangklammer mod justerbara med skruv! Inte helt enkelt då en del sitter besvärligt till. Har okulärbesiktat veven/variatorsida samt tändningssida efter fettrester eller annat som skulle påvisa en läckande packbox/dåligt lager men det såg bra ut. Vet inte om det i över huvud taget brukar läcka innan det blir ras men nu är det gjort i alla fall. Har bestämt att jag inte ska öppna o renovera motorn före 1000 mil då många uthyrningse-tecar gått så pass innan de renoverar i förebyggande syfte. Men det kan det snabbt bli ändring på;)
En annan fundering: ryckstarten lyser med sin frånvaro men det verkar bara som om själva magnapullens innandöme saknas, syns som om det är förberett för ryckstart. Kanske ngt att skaffa då man skulle bli rätt så bitter om batteriet la av.
Mvh
Vidare så har jag bytt ut de flesta klammren på kylslingan mot rostfria slangklammer mod justerbara med skruv! Inte helt enkelt då en del sitter besvärligt till. Har okulärbesiktat veven/variatorsida samt tändningssida efter fettrester eller annat som skulle påvisa en läckande packbox/dåligt lager men det såg bra ut. Vet inte om det i över huvud taget brukar läcka innan det blir ras men nu är det gjort i alla fall. Har bestämt att jag inte ska öppna o renovera motorn före 1000 mil då många uthyrningse-tecar gått så pass innan de renoverar i förebyggande syfte. Men det kan det snabbt bli ändring på;)
En annan fundering: ryckstarten lyser med sin frånvaro men det verkar bara som om själva magnapullens innandöme saknas, syns som om det är förberett för ryckstart. Kanske ngt att skaffa då man skulle bli rätt så bitter om batteriet la av.
Mvh
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Manuell start kan du beställa som tillbehör till din maskin.
Min bror hade en likadan maskin som du i 2 år. Under den tiden hade han aldrig några problem med elstarten
eller batteri. Trots att den stod parkerad 7-8 månader och stod ute i -40grader under vintern.
Och som vanligt finns ju nödsnöret OM elstarten skulle ge upp....
Min bror hade en likadan maskin som du i 2 år. Under den tiden hade han aldrig några problem med elstarten
eller batteri. Trots att den stod parkerad 7-8 månader och stod ute i -40grader under vintern.
Och som vanligt finns ju nödsnöret OM elstarten skulle ge upp....
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
BRP tar ju totala fantasipriser för satsen med manuell start, har du sommaren på dig så kan du söka efter manuell start från 600 SDI, 600 Etec eller 800 PTEK vilken passar på maskinen.
Med lite tur kan det dyka upp på någon skoterskrot eller liknande, annars kostar grejorna ca hälften i NA
420 892 615 150 USD
420 852 532 15 USD Personligen vill jag påstå att nödförfarandet räcker långt under förutsättning att man håller batteriet fräscht, har själv inte rört manuell start på maskiner sedan mitten på 90-talet (förutom veteranarna) och inte haft några problem med start, dock under -35 är det värt att vrida primären några varv för hand men det hade man fått göra med manuell start i alla fall
Med lite tur kan det dyka upp på någon skoterskrot eller liknande, annars kostar grejorna ca hälften i NA
420 892 615 150 USD
420 852 532 15 USD Personligen vill jag påstå att nödförfarandet räcker långt under förutsättning att man håller batteriet fräscht, har själv inte rört manuell start på maskiner sedan mitten på 90-talet (förutom veteranarna) och inte haft några problem med start, dock under -35 är det värt att vrida primären några varv för hand men det hade man fått göra med manuell start i alla fall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 23 april 2012, 19:41
- Skoter: X-trim 600 e-tec, Rmk 700 166", Supertrak
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Då var bränslefiltret bytt! Det nya filtret (årsmod 2010- ) var 3-4 ggr större för kännedom! Nu har jag skruvat ut raven och avgasgiljotinerna var rätt så geggiga och en hel del fastbränd skit på dem. Var faktiskt halvsvårt att få ut dem då skiten bromsade ordentligt. Fick jucka en hel del innan de slapp. Har lagt delarna i ett dieselbad nu och om allt går enligt planen så sitter de på plats ikväll! Har fotat lite och tänkte lägga ut lite bilder framöver!
Mvh André
Mvh André
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Perfekt,
Jo de var ju tvungna att byta filtret till större då en del fick stopp i filtret redan efter några veckors körning 08/09.
Annars upplever jag RAVE ventilerna oerhört rena jämfört med SDI'n tidigare som man fick rengöra rejält var 50:e mil,
E-Rave har knappt mer än lite fastbränt längst fram på läppen efter 100 mil.
Hört att de är ännu renare från de som kör helsyntet i 600 E-Tec.
Jo de var ju tvungna att byta filtret till större då en del fick stopp i filtret redan efter några veckors körning 08/09.
Annars upplever jag RAVE ventilerna oerhört rena jämfört med SDI'n tidigare som man fick rengöra rejält var 50:e mil,
E-Rave har knappt mer än lite fastbränt längst fram på läppen efter 100 mil.
Hört att de är ännu renare från de som kör helsyntet i 600 E-Tec.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 23 april 2012, 19:41
- Skoter: X-trim 600 e-tec, Rmk 700 166", Supertrak
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Med tanke på att RAVE giljotinerna inte var rengjorda på dryga 600 mil så var det väll inte så mycket skit på dem.
Det var som du skrev en del (1-2mm) fastbränt skit längs fram på giljotinerna samt lite avlagring mellan dem och även lite på giljotinens utsida/baksida.
Däremot så var det inte så himla lätt att få tillbaka RAVE ventilerna i motorn.
...Trotts en sista smörjelse med BRP:s olja och ett antal Ave Maria så kärvade det en hel del innan de var på platts. Den ena raven fastnade halvvägs och efter mkt juckande slapp raven vid ett utdragningsförsök och fjädrar samt de cylinderformade delarna flög all världens väg. Fjädrarna är magnetiska och var tämligen lätta att få fram med en magnet.
Men de cylinderformade delarna är INTE magnetiska.
Tog en stund att lokalisera den ena innan den anträffades mitt under motorn!!
Mvh
Det var som du skrev en del (1-2mm) fastbränt skit längs fram på giljotinerna samt lite avlagring mellan dem och även lite på giljotinens utsida/baksida.
Däremot så var det inte så himla lätt att få tillbaka RAVE ventilerna i motorn.
...Trotts en sista smörjelse med BRP:s olja och ett antal Ave Maria så kärvade det en hel del innan de var på platts. Den ena raven fastnade halvvägs och efter mkt juckande slapp raven vid ett utdragningsförsök och fjädrar samt de cylinderformade delarna flög all världens väg. Fjädrarna är magnetiska och var tämligen lätta att få fram med en magnet.
Men de cylinderformade delarna är INTE magnetiska.
Tog en stund att lokalisera den ena innan den anträffades mitt under motorn!!
Mvh
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
"I feel again myself when that happens"
Oftast precis när det var på väg att glida in Brukar höja ena sidan av maskinen 10-15 cm (en vedklabb under ena skidan) före olika åtgärder , sparar tid vid eftersök då det mesta som kan rulla rullar just nedåt.
Går faktiskt lättare att återmontera när man rengjort "kanalerna" lite försiktigt med en mjuk borste då det samlas en lite segt "gock" en bit in, själv köra jag med en borste för kaliber 20 i de runda samt en för någon grövre kulkaliber i de ovala, bara fukta dem lätt med en allsidig vapenolja med mild rengörande effekt, dra dem fram och tillbaka några varv, torka av borstarna , vänta 5 min och kör samma sak igen.
Dock är det viktigt att borstarna är av hög kvalitet så de inte släpper ludd.
Oftast precis när det var på väg att glida in Brukar höja ena sidan av maskinen 10-15 cm (en vedklabb under ena skidan) före olika åtgärder , sparar tid vid eftersök då det mesta som kan rulla rullar just nedåt.
Går faktiskt lättare att återmontera när man rengjort "kanalerna" lite försiktigt med en mjuk borste då det samlas en lite segt "gock" en bit in, själv köra jag med en borste för kaliber 20 i de runda samt en för någon grövre kulkaliber i de ovala, bara fukta dem lätt med en allsidig vapenolja med mild rengörande effekt, dra dem fram och tillbaka några varv, torka av borstarna , vänta 5 min och kör samma sak igen.
Dock är det viktigt att borstarna är av hög kvalitet så de inte släpper ludd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.