X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 23 april 2012, 19:41
- Skoter: X-trim 600 e-tec, Rmk 700 166", Supertrak
X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Då har vi köpt en skoter till frun, en X-trim 600 E-Tec 2009.
Den har gått dryga 600 mil och eftersom jag vill ligga i framkant och serva/leta fel innan
det blir problem så beslöt jag mig för att plocka isär den och kika lite.
Har läst att bränslefiltret i tanken skulle kunna ställa till motorhaverier om det blir tätt
så planen är att se över nämnda filter.
Tyckte att Lynxen var lätt att plocka isär, som ett vuxenlego till en början.
Men att få lös dynan verkar tammef.. vara hopplöst vilket retar mig till bristningsgränsen, borde ju vara skitenkelt (kanske är det också)! Har varit på de tre insektsskruvarna i framkant på dynan men de sitter något jävulskt. Verkar som om skallarna ger sig före de släpper och jag undrar om de ska kunna lossas. Har försökt leta efter andra möjligheter att hitta fästpunkter/lösningar men det känns som jag bara sliter sönder dynan. Att ta ut filtret/pumpen med tanken kvar verkar rätt så invecklat också om det ens går.
Ett annat irriterande problem är att det försvunnit ca 3 dl kylarvätska och det syns att det sprutat ut lite vid slangarna runt startmotorn. Men nu när den står stilla är det snustorrt. Har dragit åt det enda klamret som är justerbart vid vattenpumpen och hoppas att det räcker. Undrar om ngn har något förslag/erfarenhet kring detta.
Blir väl till att starta upp och testa framöver och se om det börjar läka då!
Sist men inte minst undrar jag om ngn tagit isär och rengjort avgasventilerna. Har varit och tittat på dem men fegar ur lite då jag inte gillar att chansskruva, (framförallt skulle frun strypa ut mig om jag lyckades tabba mig;)!.
De såg en aningen lurigare ut än mina VES som RMK:n har.
Det blev mycket det här!
Hoppas ni kan hjälpa med råd och dåd,
annars så skruvar jag bara ihop och siktar in mig på 1000 milaservicen
Mvh
Den har gått dryga 600 mil och eftersom jag vill ligga i framkant och serva/leta fel innan
det blir problem så beslöt jag mig för att plocka isär den och kika lite.
Har läst att bränslefiltret i tanken skulle kunna ställa till motorhaverier om det blir tätt
så planen är att se över nämnda filter.
Tyckte att Lynxen var lätt att plocka isär, som ett vuxenlego till en början.
Men att få lös dynan verkar tammef.. vara hopplöst vilket retar mig till bristningsgränsen, borde ju vara skitenkelt (kanske är det också)! Har varit på de tre insektsskruvarna i framkant på dynan men de sitter något jävulskt. Verkar som om skallarna ger sig före de släpper och jag undrar om de ska kunna lossas. Har försökt leta efter andra möjligheter att hitta fästpunkter/lösningar men det känns som jag bara sliter sönder dynan. Att ta ut filtret/pumpen med tanken kvar verkar rätt så invecklat också om det ens går.
Ett annat irriterande problem är att det försvunnit ca 3 dl kylarvätska och det syns att det sprutat ut lite vid slangarna runt startmotorn. Men nu när den står stilla är det snustorrt. Har dragit åt det enda klamret som är justerbart vid vattenpumpen och hoppas att det räcker. Undrar om ngn har något förslag/erfarenhet kring detta.
Blir väl till att starta upp och testa framöver och se om det börjar läka då!
Sist men inte minst undrar jag om ngn tagit isär och rengjort avgasventilerna. Har varit och tittat på dem men fegar ur lite då jag inte gillar att chansskruva, (framförallt skulle frun strypa ut mig om jag lyckades tabba mig;)!.
De såg en aningen lurigare ut än mina VES som RMK:n har.
Det blev mycket det här!
Hoppas ni kan hjälpa med råd och dåd,
annars så skruvar jag bara ihop och siktar in mig på 1000 milaservicen
Mvh
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
dynan brukar ju sitta fast längst bak med 2 bultar från tunneln och upp =)
vet inte om pumpen ser likadan ut som på min -08 men den var då inte så svår att ta isär. ta det lite lungt när du sa öpna pumpen för att komma åt filtret men annars är det lugnt =)
vet inte om pumpen ser likadan ut som på min -08 men den var då inte så svår att ta isär. ta det lite lungt när du sa öpna pumpen för att komma åt filtret men annars är det lugnt =)
this is what i living for!!
Lynx Re 800 -09 (nu)
polaris vertical escape 800 -04 vatten maskin (såld)
lynx rave 600 sdi -08 (såld)
lynx enduro 600 -01 (såld)
Lynx Re 800 -09 (nu)
polaris vertical escape 800 -04 vatten maskin (såld)
lynx rave 600 sdi -08 (såld)
lynx enduro 600 -01 (såld)
- superpalten
- LynxTalk Member
- Inlägg: 280
- Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
- Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Lycka till.Rsveden skrev:a
Annars så skruvar jag bara ihop och siktar in mig på 1000 milaservicen
Mvh
Nä men skämt å sido.
Jag tog mig 270mil innan tätningen bakom svänghjulet åkte ut och ras som följd.
Ska du upp till 1000mil så bör man kolla tätningen.
Din ÅF kan se om filtret är bytt, det är garantiärende, om du vill slippa öppna allt för att se. Och ang. läckage så byter en del till vanliga slangklammer.
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Dynan tar du lös genom att sätta dig tungt på ena sidan och sedan dra i nedre kanten på dynan och så att säga "kränga" den öven en kant, därbakom har du sedan en skruv att lossa, samma sak på bägge sidor, sedan är det inga problem att haka av dynan och sedan klä av mer tills du kommer åt filtret.
Enklast är att med digikamera dokumentera step by step så blir det enklare att få ihop, har tyvärr bilderna från detta på en 2010 smalbandare på en kraschad dator men har du skruvat lite förr är det inga problem!
3-D Rave likadant, lite mer delar och ett par fjädrar i varje ventil men inga problem med lite tålamod, bra ljus, en magnet tillgänglig för att plocka tappade delar samt givetvis plocka bort kröken så kommer du åt bättre.
Några bilder nedan så ser du det okända, bara meccano som du ser, samma som tidigare, fota lite efterhand om minnet behöver hjälp, rengöring är på samma sätt som tidigare
Torxnyckel/hylsa är bra för att komma åt på rätt sätt, # 35 om jag minns rätt
Enklast är att med digikamera dokumentera step by step så blir det enklare att få ihop, har tyvärr bilderna från detta på en 2010 smalbandare på en kraschad dator men har du skruvat lite förr är det inga problem!
3-D Rave likadant, lite mer delar och ett par fjädrar i varje ventil men inga problem med lite tålamod, bra ljus, en magnet tillgänglig för att plocka tappade delar samt givetvis plocka bort kröken så kommer du åt bättre.
Några bilder nedan så ser du det okända, bara meccano som du ser, samma som tidigare, fota lite efterhand om minnet behöver hjälp, rengöring är på samma sätt som tidigare
Torxnyckel/hylsa är bra för att komma åt på rätt sätt, # 35 om jag minns rätt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Såhär lossar du dynan/dynöverdraget för att komma åt skruvarna, snodde en bild från 13s line up och gjorde ett par pilar där du tar ett rejält tumtag och drar nedåt i samband med någon tyngre som sitter ned dynan på samma sida
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 23 april 2012, 19:41
- Skoter: X-trim 600 e-tec, Rmk 700 166", Supertrak
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Men vad glad jag blir!
Hade inte så stora förhoppningar om råd o dåd så här efter säsongen men det verkar vara bra drag i detta forum!!
Men med mina 100kg knäståendes på dynan vilt tryckande/dragande på anvisad plats ger inget resultat!
Ska lura upp frun på dynan ikväll o se,
hon blir nog glad då jag hänvisar till att någon tyngre ska sitta där = Glöm Fredagsmys!
Mvh
Hade inte så stora förhoppningar om råd o dåd så här efter säsongen men det verkar vara bra drag i detta forum!!
Men med mina 100kg knäståendes på dynan vilt tryckande/dragande på anvisad plats ger inget resultat!
Ska lura upp frun på dynan ikväll o se,
hon blir nog glad då jag hänvisar till att någon tyngre ska sitta där = Glöm Fredagsmys!
Mvh
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 23 april 2012, 19:41
- Skoter: X-trim 600 e-tec, Rmk 700 166", Supertrak
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Jag ringde faktiskt med ÅF o kollade. Boken är stämplad vid 220 mil o förra ägaren lovade att den var servad vid 530 mil. Oklart vad som gjordes då eftersom han inte hade med sig serviceboken då och fick således ingen stämpel. ÅF vedimerade att förra ägaren hade servat den någon gång men vad som gjorts minns han ej och ingen dokumentation fanns. Bränslefilter byts bara på kunds begäran enligt ÅF. I normala fall så har jag inget problem med ovanstående men om det är garantiärende så ...!superpalten skrev:Lycka till.Rsveden skrev:a
Annars så skruvar jag bara ihop och siktar in mig på 1000 milaservicen
Mvh
Nä men skämt å sido.
Jag tog mig 270mil innan tätningen bakom svänghjulet åkte ut och ras som följd.
Ska du upp till 1000mil så bör man kolla tätningen.
Din ÅF kan se om filtret är bytt, det är garantiärende, om du vill slippa öppna allt för att se. Och ang. läckage så byter en del till vanliga slangklammer.
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Krävde 1 100 kg:s på dynan som samtidigt drog nedåt med hjälp av ett grabbatag på runningboards samt ett par rejäla nypor fför att kränga av, samma sak omvänt, ta det som ett förspel dvs mjuka händer men fast grepp så du inte drar sönder skinnet...hrmmm
Bränslefiltret är det lämpligt att byta vartannat år minst även om man alltid nyttjar tratt med sil, dagens bränsle är bara XXX inkl 98 okt.
Filtret # 415 129 451 + några tätningar har du i brevlådan från US/Can för ca 50 USD eller strax under så har du inte bråttom är det värt att kolla nettopris hos ÅF eller beställa från andra sidan, t ex Ronnies
Är det en seriös ÅF så ska historiken finnas registrerad mot fabrik, dessutom bör det finnas historik från när den varit uppkopplad mot BUDS.Rsveden skrev:Jag ringde faktiskt med ÅF o kollade. Boken är stämplad vid 220 mil o förra ägaren lovade att den var servad vid 530 mil. Oklart vad som gjordes då eftersom han inte hade med sig serviceboken då och fick således ingen stämpel. ÅF vedimerade att förra ägaren hade servat den någon gång men vad som gjorts minns han ej och ingen dokumentation fanns. Bränslefilter byts bara på kunds begäran enligt ÅF. I normala fall så har jag inget problem med ovanstående men om det är garantiärende så ...!superpalten skrev:Lycka till.Rsveden skrev:a
Annars så skruvar jag bara ihop och siktar in mig på 1000 milaservicen
Mvh
Nä men skämt å sido.
Jag tog mig 270mil innan tätningen bakom svänghjulet åkte ut och ras som följd.
Ska du upp till 1000mil så bör man kolla tätningen.
Din ÅF kan se om filtret är bytt, det är garantiärende, om du vill slippa öppna allt för att se. Och ang. läckage så byter en del till vanliga slangklammer.
Bränslefiltret är det lämpligt att byta vartannat år minst även om man alltid nyttjar tratt med sil, dagens bränsle är bara XXX inkl 98 okt.
Filtret # 415 129 451 + några tätningar har du i brevlådan från US/Can för ca 50 USD eller strax under så har du inte bråttom är det värt att kolla nettopris hos ÅF eller beställa från andra sidan, t ex Ronnies
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 23 april 2012, 19:41
- Skoter: X-trim 600 e-tec, Rmk 700 166", Supertrak
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Måste citera mig själv då "en kompis" tydligen inte kan läsa instruktioner innantill!!!Rsveden skrev:Men vad glad jag blir!
Hade inte så stora förhoppningar om råd o dåd så här efter säsongen men det verkar vara bra drag i detta forum!!
Men med mina 100kg knäståendes på dynan vilt tryckande/dragande på anvisad plats ger inget resultat!
Ska lura upp frun på dynan ikväll o se,
hon blir nog glad då jag hänvisar till att någon tyngre ska sitta där = Glöm Fredagsmys!
Var ju tämligen enkelt detta då "kompisen" äntligen fattade att det bara var dynÖVERDRAGET som skulle lossas för att komma åt skruvarna.
"Kompisen" som vill vara anonym försökte trycka ned hela skiten (dyna+överdrag)
med fru och allt för att komma åt nämnda skruvar!!!
Trevlig helg på er!
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 244
- Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
- Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
- Ort: Luleå / Niemisel
Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?
Bra att det löste sig för dig, "kompis"!