TRA-III Variator setup när det går tungt... ?
-
kappten nemo
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
TRA-III Variator setup när det går tungt... ?
Hur ska man få till setupen i variatorn när det går tungt utanför leden ?
Hårdare fjäder ?
Tyngre vikter ?
Ska man ha brantare ramper för att få den rappare i starten ?
Någon speciell helix för backshift ?
Hur ska man egentligen gå till väga i denna djungel ?
Den växlar ju bra i bland men när man kommer upp på "högsta" växeln så orkar den inte riktigt utanför leden.
Jag vet att det i princip inte går att få den att gå bra både på och utanför leden med samma setup.
Hårdare fjäder ?
Tyngre vikter ?
Ska man ha brantare ramper för att få den rappare i starten ?
Någon speciell helix för backshift ?
Hur ska man egentligen gå till väga i denna djungel ?
Den växlar ju bra i bland men när man kommer upp på "högsta" växeln så orkar den inte riktigt utanför leden.
Jag vet att det i princip inte går att få den att gå bra både på och utanför leden med samma setup.
Har man inte kört fast så har man fegat!
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: TRA-III Variator setup när det går tungt... ?
Har du ställbara pinnar? Om inte så köp sådana, då kan du laborera mycket. Vilket läge står ramperna i? Vilken drevning har du?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
-
kappten nemo
- LynxTalk Member
Har ställbara pinnar men om jag tar bort vikt så över varvar den på hårt spår. Har 43/21 drevning ramperna står i läge tre.
-
kappten nemo
- LynxTalk Member
om man har en stark fjäder i då behöver man tyngre vikter eller??
- RannerKing
- Crew Member

Frågan är ju hur du ska gå till väga...? Jag har ett Cudney kitt i min skoter men trots att det fungerar jäkla bra
så har jag också "problem" att få skotern att varva ut helt i lössnö. På led är det inga problem. Jag ska i alla fall
dreva ner lite till och sen ställa om ramperna om det behövs. Det är ju i lössnö som skotern ska växla perfekt.
På led är det ju skitsamma om man tappar lite, där behövs ju inte maximal effekt för att man ska ta sig fram...
så har jag också "problem" att få skotern att varva ut helt i lössnö. På led är det inga problem. Jag ska i alla fall
dreva ner lite till och sen ställa om ramperna om det behövs. Det är ju i lössnö som skotern ska växla perfekt.
På led är det ju skitsamma om man tappar lite, där behövs ju inte maximal effekt för att man ska ta sig fram...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
-
kappten nemo
- LynxTalk Member
Är det bättre att ha så låga vikter som möjligt när man ska köra ospårat??
- RannerKing
- Crew Member

Det är ju inte bara vikterna som ska vara bra, inte heller fjädrarna. Allt ska ju funka tillsammans och vissa
kombinationer är ju garanterat sämre än andra... Det bästa du kan göra är att testa själv, eller helt enkelt
börja med att kopiera någon annans setup som fungerar bra. Dock så skiljer ju effekten och kurvan sig en del
från motor till motor.
Hur mycket RPM tappar du när det går tungt i lössnö igentligen?
kombinationer är ju garanterat sämre än andra... Det bästa du kan göra är att testa själv, eller helt enkelt
börja med att kopiera någon annans setup som fungerar bra. Dock så skiljer ju effekten och kurvan sig en del
från motor till motor.
Hur mycket RPM tappar du när det går tungt i lössnö igentligen?
// Mattias
- Meanis
- LynxTalk Member
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Hårdare primärfjäder och sen köper du ställbara vikter för att finjustera varven det är väl det billigaste du kan börja med att prova, det är bäst att sträva till att ligga på C#3-4
alla clickersen beter ju sig olika iom att rampen höjs eller sänks.
Ska du hållas på effektpeaksvarven i lössnön så kommer du ju att övervarva lite på hårt underlag men det kan du ju reglera med tummen.
Vad har du för matta och drevning?
Sen måste man ju serva och putsa variatorerna med jämna mellanrum,
hur många mil har du på skotern, variatorfjädrarn ska väl helst bytas efter ca 400 mil.
alla clickersen beter ju sig olika iom att rampen höjs eller sänks.
Ska du hållas på effektpeaksvarven i lössnön så kommer du ju att övervarva lite på hårt underlag men det kan du ju reglera med tummen.
Vad har du för matta och drevning?
Sen måste man ju serva och putsa variatorerna med jämna mellanrum,
hur många mil har du på skotern, variatorfjädrarn ska väl helst bytas efter ca 400 mil.
-
kappten nemo
- LynxTalk Member
Tappar väll kanske 500rpm när det tar emot och sedan orkar den alldrig riktigt upp till 7900igen. Har en halv sleten 44mm matta och 21/43 drevning skotern har väll gått 280mil. jo jag fundrar ju på att justera vikterna så den över varvar på hårt spår och går bra vid sidan av men som sagt det är väll bara att prova sig fram först med de grejer man har.
- kotte_parva
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Boondocker -11
Justerade in variatorn till 8100rpm i 20 graders kyla o puderpump (clicker 1) , dagen efter är det +2 och då varvar den 7700 i kramsnön vilket resluterade i att jag fick "klicka" upp till trean igen för önskat varvtal.
har 800 e-tec
19/45
51mm matta
Till helgen åker det justerbara viktpinnar på samt diverse annan bestyckning av primären .
har 800 e-tec
19/45
51mm matta
Till helgen åker det justerbara viktpinnar på samt diverse annan bestyckning av primären .
Vart passar den första pusselbiten???