Tillslaget styrs framförallt av vilket starttryck fjädern i primären producerar , bilden nedan visar originalsetup, iofs för Doo men det är samma för Lynx.
XU Expedition 600 ETEC 2011.jpg
Slarvar de vid hopmonteringen på fabrik så kan starttrycket för sekundärvariatorn vara alldeles för lågt om förspänningen på fjädern inte är rätt (vilket ett antal maskiner hos min ÅF visat genom i stort sett 0 i förspänning).
Följden är att sekundären (QRS) växlar på för tidigt, kombinerat med clicker 4 eller 5 så blir det multipeleffekt åt fel håll med precis den nedsatta funktion du beskriver.
Känns som troligt att din förspänning behöver justeras, sätt den runt 7 kg så får du ett startläge att utgå ifrån.
Clickern anser jag att du bör sätta på 2 eller t o m 1 för att testa vilken skillnad du får med justering uppåt, normalt bruksläge försöker jag själv hålla på 2 eller 3 för att kunna klicka upp då körningen medger det, t ex på extrema lättföre med skare o lite puder som smörjer.
Se dock till att inte övervarva när du provar, Etecn gillar inte att knacka i taket utan håll maxvarv fullt utväxlad på 7900-8000 så finns marginal när det går lätt.
Justering av förspänning samt clicker=gratis--dvs börja med det innan man gör något onödigt
Gör även en koll att lagring/bussning på rörliga skivan i sekundären är ok samt att axeln den arbetar mot inte har några skador som kan orsaka kärvning. Enklast är att spänna upp maximalt med verktyget och okulärbesikta i god belysning samtidigt som du snurrar i friläge, kolla även att rullarna som jobbar mot helixen är ok och löper friktionsfritt.
OBS ingenting ska smörjas!
Bifogar ett par bilder på hur det inte ska se ut nedan
13 Bussning rörliga skivan slut.jpg
12 Axelslitage bussning kass.jpg
Nästa steg är att byta fjädern i primären, original sitter en 100-170 (#414 993 000)men det är inte helt fel med en 100-320 (#414 678 400) eller en 130-320 (#414 817 800) för att så att säga känna maskinen i gastummen.
Vidare så kan du byta ramper men då börjar det kosta en aning, har du ett bra förhållande med din ÅF så borde du få låna och testa både primärfjäder och ramper inom ramen för personlig anpassning som BRP kallar det.
Generellt tappar fjädrarna i både primär och sekundär ca 20-25 % av sin spänning under det första året så sekundären kan behöva justeras och primären bytas, billigast är att beställa från Nordamerika , kostar ca 30 USD för en fjäder och samma för en uppsättning ramper, priset hos en BRP ÅF här eller en trimfirma är betydligt högre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.