Variator tråd

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
Lifeabuser
LynxTalk Member
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 oktober 2011, 16:36
Skoter: Lynx Enduro 600 sp -02

Re: Variator tråd

Inlägg av Lifeabuser »

diablo racing skrev:
diablo racing skrev:
Lifeabuser skrev:Är själv inte så insatt i hur en variators beståndsdelar och vad skillnaden är på de olika, så just nu är det här överkurs för mig. Däremot en mycket bra artikel och jag förstår innebörden i det du skriver.
Har en Enduro 600 -02 som jag nu drevat ner 2 kugg, främst för att (som jag åtminstone trodde) göra den starkare och trevligare att köra. Det du skriver är att jag skulle kunna få samma effekt genom att byta till en mjukare fjäder i sekundären? Vad händer om jag nu i dagsläget skulle byta fjäder i sekundär/primär. Vilka effekter kan jag få. Vill ha mycket bottendrag och är inte i behov av att kunna köra fort. Så länge det skottar på ordentligt när jag vill.
Att dreva ner din maskin 2 kugg är bra. Korta skotrar har som regel högre utväxling. Att sätta en mjukare fjäder på just Din skoter är absolut inte säkert den bästa lösningen! QRS sekundären på de nyare ski-doo och Lynxarna är en specielt sak. Den gillar mer vinkel(högre grader) alt mjukare fjäder för att fungera utan att hålla för hårt i remmen så att det blir ett slir i Primären.

Hpv 27 eller Hpv roller som sitter på din maskin är inte lika elak. De 2 kugg som du har gått ner med hjälper till för att på ett sätt göra din sekundär lite "hårdare"(svårare att öppna) för primären. Vill du ha en lite sportigare känsla på din maskin så kan man gå på lite i start tryck på primär fjädern. Detta höjer tillslagsvarvet ca 100rpm/10lb fjäder tryck, ex: från 160 till 200, ökar tillslaget med ca 300-400 rpm. Det som händer när man gör detta är att även växlingen i primären blir lite långsammare(går med lite högre varv) upp mot 50%. Noter bart är att även start trycket kan ge lite högre växlings varv på full gas (högre fart) även om slut trycket är det samma på fjädern. Detta är mer noterbart på en motor med mindre vrid moment i låg och mellan registret. Annledningen till detta är det att motorn kommer upp till "rätt" varv lite fortare där den ger effekt.

Ge mig gärna en förklaring hur du tycker att din maskin går. Varvig, lite trög! beskriv en känsala bara.
Förlåt, du har inte hpv 27, du har formula sekundär på din maskin. Men den fungerar bra.
Tack för utförligt svar!
Skotern är ny för mig och har inte kört något än.
Återkommer när jag kört en del.
Nu har ju faktiskt snön kommit!
//Erik
073-0517151
Användarens profilbild
fresken
LynxTalk Member
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 oktober 2011, 15:45
Skoter: Lynx re 440/800 -05
Ort: Nynäshamn/stockholm

Re: Variator tråd

Inlägg av fresken »

Har en Lynx re 440/800 med 440 team variatorer och 440 drevning! skulle vilja minska tillslagsvarvet då det ligger på ungefär 5500rmp.. nån som vet vilken fjäder jag ska köpa samt annat som kanske behövs?

mvh/andreas
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

Re: Variator tråd

Inlägg av superpalten »

fresken skrev:Har en Lynx re 440/800 med 440 team variatorer och 440 drevning! skulle vilja minska tillslagsvarvet då det ligger på ungefär 5500rmp.. nån som vet vilken fjäder jag ska köpa samt annat som kanske behövs?

mvh/andreas
För inslagsvarvet så måste du öppna och se vad du har för fjäder i nu och sen köpa en med lägre starttryck men samma sluttryck.
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Användarens profilbild
fresken
LynxTalk Member
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 oktober 2011, 15:45
Skoter: Lynx re 440/800 -05
Ort: Nynäshamn/stockholm

Re: Variator tråd

Inlägg av fresken »

okey, men tänkte att de kanske är nån som vet vad det sitter för fjäder i en original 440 team
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Variator tråd

Inlägg av 2stroke »

fresken skrev:okey, men tänkte att de kanske är nån som vet vad det sitter för fjäder i en original 440 team
Det är primärvariatorn ( TRA i ditt fall ) som till allra största delen styr tillslagsvarvet
vilket gör att du måste plocka isär den och utläsa vilken primärfjäder du har.

...detta speciellt då du har en sån hära HPD maskin så kan det ju typ sitta
vad som helst i primären.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
fresken
LynxTalk Member
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 oktober 2011, 15:45
Skoter: Lynx re 440/800 -05
Ort: Nynäshamn/stockholm

Re: Variator tråd

Inlägg av fresken »

2stroke skrev:
fresken skrev:okey, men tänkte att de kanske är nån som vet vad det sitter för fjäder i en original 440 team
Det är primärvariatorn ( TRA i ditt fall ) som till allra största delen styr tillslagsvarvet
vilket gör att du måste plocka isär den och utläsa vilken primärfjäder du har.

...detta speciellt då du har en sån hära HPD maskin så kan det ju typ sitta
vad som helst i primären.
okeey, Tack 2stroke för dina exakta svar å ditt tålamod med oss mindre kunniga :)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Variator tråd

Inlägg av 2stroke »

fresken skrev:Tack 2stroke för dina exakta svar å ditt tålamod med oss mindre kunniga :)
När du ändå tar isär primären så kolla även upp resten som sitter inne i TRA'n...
* Vilka ramper sitter i ?
* Vad väger respektive viktpinne ?

Allt sammantaget styr tillslagsvarvet samt hur skotern beter sig/växlar.

Det är även utav godo att även göra samma sak med sekundären
för att få den kompletta bilden utav din maskin.

Vad har du för olika drev i kedjehuset ?
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
fresken
LynxTalk Member
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 oktober 2011, 15:45
Skoter: Lynx re 440/800 -05
Ort: Nynäshamn/stockholm

Re: Variator tråd

Inlägg av fresken »

okeey får göra det när jag kommer hem från kalix, är uppe å kör nu! :)

det sitter 440 drevning vilket ska vara 21/45
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Variator tråd

Inlägg av Stoft »

Om jag inte har tappat bort huvudet helt idag så kör jag detta i min 440/800,

Drevning: 24/45
Ramper: 415
Vikter: 17,5g
Primärfjäder: 230/320
Helix: Rak 44 med svart/lila fjäder
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Adrenalinejunky
Rookie Member
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 september 2011, 22:56

Re: Variator tråd

Inlägg av Adrenalinejunky »

Christian, har du använt SPS3s ramperna? Har stoppat i en 800r i RS -08. Sitter dom i. Har inte rört någonting varken i primär eller sekundär. Dock är ramperna lite "tryckta" och även rullar/bussningar är lite slitna. Funderar om jag skall handla nya eller prova något annat. Behöver en lite kraftigare/(ny) sekundär fjäder ivf.
Skriv svar