Blir intressant se om det räcker....

Allt om Radien chassiet. (2018->
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Blir intressant se om det räcker....

Inlägg av simon »

http://www.brplynx.com/content/dam/lynx ... b_1708.pdf

Edit: Annan boggie verkar jag få också mot för hur det var tänkt från början. Gör ingenting, då passar RS-dämperiet jag har på väggen rakt in =)
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Blir intressant se om det räcker....

Inlägg av SS440-80 »

Som jag läser det, så får jag på min RE-3700 före vintern nya motorfästen och ny sekundärvariator + variatorskydd...
Men är det fortfarande aktuellt med de uppdateringar som kom som bulletin i februari?

På min så har de bara drevat ned, men inte bytt helix.
Vet inte om jag vill ha helixen bytt, det har nämnts att skotern blir tamare med bulletinhelixen...??
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Blir intressant se om det räcker....

Inlägg av DrMussla »

SS440-80 skrev:Som jag läser det, så får jag på min RE-3700 före vintern nya motorfästen och ny sekundärvariator + variatorskydd...
Men är det fortfarande aktuellt med de uppdateringar som kom som bulletin i februari?

På min så har de bara drevat ned, men inte bytt helix.
Vet inte om jag vill ha helixen bytt, det har nämnts att skotern blir tamare med bulletinhelixen...??
Nej det där får du inte på din -18 däremot får du uppdaterade motorfästen och lite små jox.
Inte ny skiva och variatorskydd.
Detta är uppdateringen de gjort på -19:s maskiner.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Blir intressant se om det räcker....

Inlägg av simon »

Lynx har alltså inte gjort om vänster sidokåpa som Doo gjort för att släppa in kalluft till hålet i variatorskyddet/sekundären? Hur bra blir det tro?
ogrfre01
LynxTalk Member
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 oktober 2017, 10:24

Re: Blir intressant se om det räcker....

Inlägg av ogrfre01 »

Är övertygad att stooooora delar av de tidigare problemen kommer försvinna när motorn sitter fast hårdare/stummare med styvare motorfästen.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Blir intressant se om det räcker....

Inlägg av simon »

Har läst en hel del på di engelskspråkiga forumen och consensus är att på dessa dessa maskiner duger det inte att ställa in/linjera motorvariatorn och sekundären obelastat. Så Grip'N Rip har tagit fram ett verktyg som kan simulera fullt spett då man mäter. Ser för ingenjörsögat riktigt fiffigt ut. Tyvärr kostar verktyget över/kring fyra papp innan det är betalt, fraktat och tullat/momsat etc..... =(
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Blir intressant se om det räcker....

Inlägg av simon »

Vet inte om det varit ute länge men nu är i alla fall reservdelsböckerna ute på BRPs sida. Vad jag kan se så har dom inte gjort om vänster sidokåpa något för att släppa in luft till sekundären som Doo gjort. Hade i det längsta hoppats att dom skulle ha gjort ett sent tillägg på Lynxarna.

Andra frågor till er som vet. Har sen mitt förra besök i BRP-världen kvar variatoravdragaren för E-tec 800/TRA, passar den nya variatorn också?

Finns det något bra ställe att få ut 12V för att driva GPSen? Har inte elstart och vill ha ständig + då motorn är igång. På 800an gick det ju inte plocka ut strömmen där det var tänkt för då slocknade GPSen då motorn gick ner på tomgång men det gick ju ta ut strömmen från säkringshållaren vid kedjehuset istället. (fast dom kanske har slutat koppla bort handtagsvärmare och tillbehörsmatning på tomgång nu, eller?)
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Blir intressant se om det räcker....

Inlägg av DrMussla »

simon skrev:Vet inte om det varit ute länge men nu är i alla fall reservdelsböckerna ute på BRPs sida. Vad jag kan se så har dom inte gjort om vänster sidokåpa något för att släppa in luft till sekundären som Doo gjort. Hade i det längsta hoppats att dom skulle ha gjort ett sent tillägg på Lynxarna.

Andra frågor till er som vet. Har sen mitt förra besök i BRP-världen kvar variatoravdragaren för E-tec 800/TRA, passar den nya variatorn också?

Finns det något bra ställe att få ut 12V för att driva GPSen? Har inte elstart och vill ha ständig + då motorn är igång. På 800an gick det ju inte plocka ut strömmen där det var tänkt för då slocknade GPSen då motorn gick ner på tomgång men det gick ju ta ut strömmen från säkringshållaren vid kedjehuset istället. (fast dom kanske har slutat koppla bort handtagsvärmare och tillbehörsmatning på tomgång nu, eller?)
Vi provade sätta i rs kudde på mag sidan och det förlängde rem livslängden mkt.

Nej tra avdragaren passar ej, du kan sätta i ett 12v uttag i handskfacket.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Blir intressant se om det räcker....

Inlägg av simon »

DrMussla skrev:
Nej tra avdragaren passar ej, du kan sätta i ett 12v uttag i handskfacket.
Ok, och det uttaget har permanent + då motorn går?
Antar att det då finns ett lämpligt kontaktstycke i närheten där det uttaget ska kopplas in? ..... som jag kan koppla in GPSen direkt i.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Blir intressant se om det räcker....

Inlägg av simon »

Hade gärna haft ett av dessa verktyg. Priset på verktyget säger jag inte mycket om, men med dagens dollarkurs och all frakt, tull och moms som sen ska på så blir det i saftigaste laget.......

https://www.youtube.com/watch?v=ZFd8btzO0ro&t=0s

Ingen som ska över dit och kan ta med ett i väskan hem? =)

Hade i och för sig inte varit några som helst problem att göra ett själv men man vet ju inte hur hårt man ska förspänna. (om man inte genar och antar att kraften är motorns vridmoment delat på hävarmen/radien på primärvariatorn....)
Skriv svar