Hej!
Jag har lite problem med skotern.
Lynx Rave RS 600 ( 2015 )
Det är min första skoter så jag är helt nybörjare.
Problemet lyder så här:
Den går rätt dåligt på tomgång och har en tendens att dö när man precis har fått igång den,
om man inte håller koll på varven.
Efter ett tag när den går stabilt på tomgången kan den dö vid gaspådrag.
Man måste som "jobba" upp den i varv genom att pumpa på gasen.
När man väl kommit iväg så går den bra, tills man saktar ner eller stannar.
Då dör den eller så går den ner så lågt i varv att den knappt orkar dra runt.
Efter kanske 15 sek av kämpande så börjar den låta som vanligt igen och man kan försöka gasa iväg.
Killen som hade den innan mig hade ställt in den på våråkning i Riksgränsen.
Alltså runt 800 möh. Just nu bor jag på ca 400 meter över havet (Mellan Riksgränsen och Kiruna). Kan det vara orsaken?
Han sa något om byta munstycken i förgasarna.
En liten grej till... den böjar dra iväg vid ungefär 6000 rpm och då sticker den verkligen, jag gillar det men flickvännen gör inte det. Kan man ändra något så att den börja rulla vid lägre varv och kanske lite mindre våldsamt? Är ju medveten om vad det är för skoter jag köpt, men vill bara kolla
Tack på förhand och gott nytt år!
(Tack till admin som flyttade till rätt ställe... sorry )
Rave RS 600 ( 2015 ) Dör vid gaspådrag... ?
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Rave RS 600 E-Tec ( 2015 ) Dör vid gaspådrag... ?
Hej!
Har du choke eller primer på skotern?
Blir det skillnad i fall du ger lite extra bränsle med det när den håller på och dö?
Kolla igenom förgasarna, rengör och skriv upp vad det sitter för munstycken i annars är det svårt att ge tips över nätet.
Tillslagsvarvet sänker du enklast genom att byta primärfjäder, nu vet inte jag om din maskin är original i variatorerna men om så är fallet så hade jag testat BRP #415 019 500, "Svart 185/410" istället för originalfjädern som har 265/405 i tryck. Den fjädern köper du hos din ÅF.
Du kan eventuellt få lite övervarv med denna fjäder men då får du justera det genom att clicka ner ett steg.
Har du choke eller primer på skotern?
Blir det skillnad i fall du ger lite extra bränsle med det när den håller på och dö?
Kolla igenom förgasarna, rengör och skriv upp vad det sitter för munstycken i annars är det svårt att ge tips över nätet.
Tillslagsvarvet sänker du enklast genom att byta primärfjäder, nu vet inte jag om din maskin är original i variatorerna men om så är fallet så hade jag testat BRP #415 019 500, "Svart 185/410" istället för originalfjädern som har 265/405 i tryck. Den fjädern köper du hos din ÅF.
Du kan eventuellt få lite övervarv med denna fjäder men då får du justera det genom att clicka ner ett steg.
Re: Rave RS 600 E-Tec ( 2015 ) Dör vid gaspådrag... ?
Jo det finns en primer. Jo, det hjälper att ge lite mer bensin när den håller på att dö. Testade nyss. Då räddas den från att dö. Jag ska utbilda mig lite i förgasare och sen ska jag kolla igenom den och munstyckena.Stoft skrev:Hej!
Har du choke eller primer på skotern?
Blir det skillnad i fall du ger lite extra bränsle med det när den håller på och dö?
Kolla igenom förgasarna, rengör och skriv upp vad det sitter för munstycken i annars är det svårt att ge tips över nätet.
Tillslagsvarvet sänker du enklast genom att byta primärfjäder, nu vet inte jag om din maskin är original i variatorerna men om så är fallet så hade jag testat BRP #415 019 500, "Svart 185/410" istället för originalfjädern som har 265/405 i tryck. Den fjädern köper du hos din ÅF.
Du kan eventuellt få lite övervarv med denna fjäder men då får du justera det genom att klicka ner ett steg.
Angående bytet av primärfjädern och eventuella övervarv, att klicka ner ett steg, vad betyder det? Är det också munstyckena i förgasaren eller kan man klicka ner något i variatoerna?
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Rave RS 600 E-Tec ( 2015 ) Dör vid gaspådrag... ?
RS'en är ingen jättebra lekskoter som bara går och går till skillnad mot för tex en RE 600 E-Tec. RS'en kräver underhåll och justering både efter väderlek och höjd, vart kör du mest och vart har skotern gått tidigare? Är den justerad för att gå i fjällvärlden på högre höjd så kommer den gå för snålt om du kör ute vid kusten = Risk för haveri. Tvärt om i fall den är bestyckad för kusten och ska gå i fjällen, då kommer den gå för fett. Kolla hur dina stift ser ut innan du kör för mycket, vita, ljusbrun = för snålt!jesseplas skrev:Jo det finns en primer. Jo, det hjälper att ge lite mer bensin när den håller på att dö. Testade nyss. Då räddas den från att dö. Jag ska utbilda mig lite i förgasare och sen ska jag kolla igenom den och munstyckena.Stoft skrev:Hej!
Har du choke eller primer på skotern?
Blir det skillnad i fall du ger lite extra bränsle med det när den håller på och dö?
Kolla igenom förgasarna, rengör och skriv upp vad det sitter för munstycken i annars är det svårt att ge tips över nätet.
Tillslagsvarvet sänker du enklast genom att byta primärfjäder, nu vet inte jag om din maskin är original i variatorerna men om så är fallet så hade jag testat BRP #415 019 500, "Svart 185/410" istället för originalfjädern som har 265/405 i tryck. Den fjädern köper du hos din ÅF.
Du kan eventuellt få lite övervarv med denna fjäder men då får du justera det genom att klicka ner ett steg.
Angående bytet av primärfjädern och eventuella övervarv, att klicka ner ett steg, vad betyder det? Är det också munstyckena i förgasaren eller kan man klicka ner något i variatoerna?
På sidan av dina förgasare finns en luftskruv, testa justera denna. Tror det blir UT = Fetare blandning och in magrare. Från fabrik är skruven utskruvad 1,5 varv. Räcker inte den justeringen till så måste du byta "Pilot Jet" munstycket vilket är det mindre av de två munstyckena. Ett tips är att du kollar på lite YouTube klipp för att se hur du justerar och byter munstycken. Sök på Mikuni TMX.
På din primärvariator har du tre skruvar som är numrerade 1-6. Standard är att den är inställd på läge 3. Varvar skotern för mycket så klickar du ner och varvar den för lite så klickar du upp. Varje läge gör cirka 200rpm. Du bör sikta på att ligga runt 8400rpm (+-100rpm) för mest effekt.
Även här finns det mängder med klipp på YouTube hur du plockar isär variatorn och byter fjäder/servar osv.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2322
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Rave RS 600 E-Tec ( 2015 ) Dör vid gaspådrag... ?
jesseplas skrev:Jag har lite problem med skotern.
Lynx Rave RS 600 ( 2015 )
Det är min första skoter så jag är helt nybörjare.
Alla har vi varit nybörjare någon gång, men det finns enklare maskiner att börja sin bana med.
Bra sammanfattning om RS-600 maskinerna.Stoft skrev: RS-600 är ingen jättebra lekskoter som bara går och går
till skillnad mot en RE-600 E-Tec.
RS'en kräver underhåll och justering både efter väderlek och höjd,
vart kör du mest och vart har skotern gått tidigare?
Är den justerad för att gå i fjällvärlden på högre höjd så kommer den gå för snålt om du kör ute vid kusten = Risk för haveri.
Tvärt om i fall den är bestyckad för kusten och ska gå i fjällen, då kommer den gå för fett.
Kolla hur dina stift ser ut innan du kör för mycket, vita, ljusbrun = för snålt!
Detta är ingen nybörjarmaskin om man inte kan motorer och förgasare på sina 10 fingrar.
Som grädde på moset så bör man även vara duktig på variatorer till dessa maskiner.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Rave RS 600 E-Tec ( 2015 ) Dör vid gaspådrag... ?
Efter lite om och men kom vi fram till att den bara gick på en cylinder, skulle ta bort tändstiften och då fastnade en bit tändhatt kvar på tändstiftet så det var glappt som fan där. Tändhatten ska bytas ut på måndag och då ska den förhoppningsvis gå som vanligt. Sen får vi se om några munstycken måste bytas ut för höjdskillnad och vill även eventuellt testa en annan primärfjäder men det beror på hur den går när den går som den ska.
Alla har vi varit nybörjare någon gång, men det finns enklare maskiner att börja sin bana med.
Jag gillar att lära mig och är supertaggad på att lära mig att skruva i såna här motorer, när jag var yngre så höll alla mina vänner på men jag hade aldrig råd men nu har jag chansen Har inget emot lite strul (om det inte blir för dyrt såklart).
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Rave RS 600 ( 2015 ) Dör vid gaspådrag... ?
Kolla stiften innan du kör för mycket i och med att den verkar vara bestyckad för högre höjd.