Adventure-550 ( 2008 ) Bättre lössnöegenskaper.. ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Braxen
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 februari 2011, 14:55
Skoter: Lynx Adventure 550 -08
Ort: Västerbotten

Adventure-550 ( 2008 ) Bättre lössnöegenskaper.. ?

Inlägg av Braxen »

Skogsanpassning av Adventure 550.

Kör mest ospårat/lössnö i skog och tycker Adventure 550LX är väl högt utväxlad.
Övrigt nöjd med stabil maskin! Har beställt neddrevning från 19 till 17 kugg.
Ngn som har erfarenhet av likande problem och har andra förslag för att förbättra framkomligheten?
Vilka drevkombinationer går använda?
Vilken kamhöjd går montera?
Klarar 550 motorn förlängning till 404 cm matta effektmässigt, eller krävs ännu mera neddrevning ?

Vad anväder "Proffsanvändarna"/samerna för maskiner och hur modifieras dessa ?

Tacksam för ideer !
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Bättre lössnöegenskaper för Adventure 550.

Inlägg av RannerKing »

En Adventure med allt lull lull är ju lite fel modell för att köra i skogen med... :Happy:

Beroende på kamhöjd så klarar 550in 4 meters matta.
En 32mm är inga problem om man drevar rätt.

Lapparna använder ofta Summit 550 (REV-chassie) och Ranger 550, Ranger V800 och liknande...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Adventure-550 ( 2008 ) Bättre lössnöegenskaper... ?

Inlägg av 2stroke »

Braxen

Vill du göra en snögångare utav rang utav den maskinen så måste du banta den på vikt
och öka bärigheten på maskinen överlag.
I princip så kan man säga att du kan ta en titt på Ski-Doo REV Summit 550 ( 2007 )
för att ungefär se receptet du måste använda dig utav.
Detta då dessa maskiner R-Evo & REV är kraftigt släkt med varandra !

* Bort med elstarten + batteri.
* Bort med pakethållaren.
* Bort med backspeglar.
* ...kort sagt, Bort med alla bekvämligheter som väger !
* Vändaxel med bara 2 vändhjul.
* Montera Enkeldyna ifrån en RC
* BREDA skidor så att den håller upp nosen i djupsnön ---> Simmons Gen-II eller Gen-III
* 365 <--> 396 cm lång matta med 44 <--> 51 mm kammar.
* Nerdrevning
* No-Slip drivhjul
* Ge den stackars 550'in luft genom att ta upp vent hål i huven --> sparar även vikt. ;)
* AAEN avgassystem & ljuddämpare.
* mm. mm.



VI väntar på ett projekt !! :popcorn: :kort: :popcorn: :kort:



.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Braxen
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 februari 2011, 14:55
Skoter: Lynx Adventure 550 -08
Ort: Västerbotten

Re: Adventure-550 ( 2008 ) Bättre lössnöegenskaper... ?

Inlägg av Braxen »

Vikten är ju ett problem, men ville gärna ha med frugan åxå ibland när den skulle köpas...

Kör idag utan "andra-dynan" i skogen så den vikten lämnas hemma. Backspeglarna ligger kvar i skogen...

För övrigt har jag gigantiska belag, från ST-modellerna, så bäret fram är inget problem. Går dessutom stadigare och vill inte dyka under varje gran. Problemet var bara att jag fick köpa ny släp när skotern blev för bred...

I veckan eldade jag upp primärvariatorn, kom ut plastbitar och "enkronor". Typiskt nog bakom ett berg! (Fick hjälp hem av en Ockelbo 8000!) Har nu beställt 17kuggars drev och hoppas det blir mindre varmt under huven.

Kan annat än neddrevning behövas, eller vara lämpligt?

Vilken kamhöjd klarar 550'n? Såg att 600'n har 38mm, men ryms högre? Och orkar den lille, eller måste man dreva/växla ner ännu mera?

Fortsättning följer... :think:
Braxen
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 februari 2011, 14:55
Skoter: Lynx Adventure 550 -08
Ort: Västerbotten

Re: Adventure-550 ( 2008 ) Bättre lössnöegenskaper... ?

Inlägg av Braxen »

Blev klart bättre med 17kuggars drev istället för 19 (org). Har både ökat framkomligheten och variatorn har inte fått samma höga temperatur.

Minus dock för att den varvar högre om man kör fortare efter led, vilket torde öka förbrukningen av de dyra dropparna. Dock litet problem då jag nästan jämt snirklar runt ospårat i skogen...

Lyckat för mej helt enkelt! :thumbsup:
Rocky
LynxTalk Member
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mars 2014, 20:43
Skoter: X Trim

Re: Adventure-550 ( 2008 ) Bättre lössnöegenskaper... ?

Inlägg av Rocky »

Byta skoter är nog det bästa.
Mr_Smurf
LynxTalk Member
Inlägg: 85
Blev medlem: 6 mars 2011, 20:20

Re: Adventure-550 ( 2008 ) Bättre lössnöegenskaper... ?

Inlägg av Mr_Smurf »

Rocky skrev:Byta skoter är nog det bästa.
Den är inte helt tokig i lössnön, helt jämförbar med xtrim 550.

Att den har en RCG boggie är ju ingen nackdel utanför leden men elstarten och extradynan gör den 25 kilo tyngre än x-trimen men plockar man av extradynan så är den ju bara 15 kilo tyngre.

Lite synd dock att den har IBC variator (som för övrigt även sitter på xtrim 550 av samma årgång) en TRA III hade varit att föredra.
Skriv svar