X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av superpalten »

Styvare fjäder i sekundären eller lägre vinkel på helixen löser så att den inte tappar orken i djupsnön. Men kan sänka prestandan på andra underlag.

En fjäder kostar ett par hundra kronor så är en snabb och billig lösning.
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av danielRE »

Har kommit fram till att de inte är bara i snö den går dåligt.. går dåligt efter led ibland också! Lite dåligt gassvar vissa ggr och ibland varvar den till ca 7900 sen tar de nån sekund innan den hoppar över 8000. Någon som har något förslag på vad som ställer till de? Dåligt bränsle, rave ventiler, insugsgummin?
ola96
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 januari 2014, 20:54
Skoter: Lynx Rave Re 600 e-tec 09

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av ola96 »

Hade ungefär samma fel på min RE-600 E-Tec ( 2009 )
Lämnade in den till verkstarn och dom bytte bränslepump på den!
Nu går den som den ska iaf, kan ju vara den.
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av danielRE »

Inte kört så mycke senaste tiden därav att tråden blivit lite död.. Men iaf skotern går kanonbra så länge den har lite belastning, typ om man åker lite nerför efter en fin led eller dylikt eller väg. Då varvar den ut direkt, men senom de blir lite uppför eller om de blir mer snö går den segare och orkar inte varva mer än 7-7500 vissa ggr. Kan dock gå bättre om man går ner i hastighet till typ 20-30km/h och pumpar gasen lite o sen trycker fullt. Den känns klart starkare då oftast! Insugen är de inge fel på och hur jag än ställer på primären så blir de ingen skillnad.. På 1 och 2 beter den sej lika och på 3 övervarvar den nästan. Och remmen har jag provat ställt i olika höjd utan framgång. Så de känns som att de borde vara någe annat. Den har gått mycke bättre förr! :( Är ingen höjdarmekaniker heller som synd är!
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av Stoft »

Kan vara värt att kontrollera sekundärens rullar och fjäder.
Har du linjerat/kontrollerat motorn? Tänkte på tidigare inlägg där du skrev att primären var helt svart på insidan.
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av danielRE »

Stoft skrev:Kan vara värt att kontrollera sekundärens rullar och fjäder.
Har du linjerat/kontrollerat motorn? Tänkte på tidigare inlägg där du skrev att primären var helt svart på insidan.
Ja kanske måste göra de. Då måste man riva isär den antar jag? De va "DrDryyls" som hade svart primär, inte jag :) min ser prima ut. Har inte slitit någe rem alls under tiden jag haft den! Så de verkar va bra iaf
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av Lynxfun »

danielRE skrev:. Kan dock gå bättre om man går ner i hastighet till typ 20-30km/h och pumpar gasen lite o sen trycker fullt. Den känns klart starkare då oftast! I
Den har gått mycke bättre förr!
Alltså, när du laddar lite från lowrange så får du den att växla/varva ut under en kortare period ?

Rengöring och service variatorer så du har ett nolläge att utgå ifrån!
Lämpligt att också byta en mer än 1 säsong gammal primärfjäder, eventuellt till en med 30-50 N högre sluttryck för att få växling hela vägen till toppvarv.
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av danielRE »

Lynxfun skrev:
danielRE skrev:. Kan dock gå bättre om man går ner i hastighet till typ 20-30km/h och pumpar gasen lite o sen trycker fullt. Den känns klart starkare då oftast! I
Den har gått mycke bättre förr!
Alltså, när du laddar lite från lowrange så får du den att växla/varva ut under en kortare period ?

Rengöring och service variatorer så du har ett nolläge att utgå ifrån!
Lämpligt att också byta en mer än 1 säsong gammal primärfjäder, eventuellt till en med 30-50 N högre sluttryck för att få växling hela vägen till toppvarv.
Ja så kan man säga.. om man åker precis över tillslagsvarv och lite över de , då brukar den växla på bra ganska ofta iaf. Ibland kurkar den och går ner i varv och ibland drar den upp till 8000+. Men oftast sjunker varvet lite även även då.. ja jag gissar att de kan va dags att renovera o serva variatorer. Skotern har ju gått över 500 mil så de finns ju risk att de är slitet!
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av Lynxfun »

danielRE skrev: Ja jag gissar att de kan va dags att renovera o serva variatorer. Skotern har ju gått över 500 mil så de finns ju risk att de är slitet!
Definitivt ja, köp ett TRA renoveringskit http://www.stenmarksmaskin.se/tra-37-re ... c-589.aspx samt variatoravdragarbult http://www.stenmarksmaskin.se/skoterdel ... 590-1.aspxoch lägg några timmar, du har igen det då variatorerna ska vara din bäste vän.

Dessutom får du tidigare nämnda nolläge att utgå ifrån om du funderar på kitt av något slag framöver, har du inget nolläge så blir det som med hundvalpen och svansen och mycket tid i onödan.
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av danielRE »

Okej då ska jag försöka fixa de! Är som sagt inte nå speciellt kul att köra nu så man måste ju börja någonstans! :) tack för hjälpen så länge!
Skriv svar