X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av danielRE »

Tjena!

Behöver lite tips för vad man kan göra åt skotern. Ibland man åker ut i snö så blir de som att den dör och tappar varv, låter väldigt ansträngd så man mår dåligt själv nästan.. Men vissa ggr går de lite bättre o den kan varva på riktigt. Detta har märkts extra väl nu när de börjar bli riktigt bra med snö. Sitter 59mm matta på den nu, har inte kollat drevningen men de ska kollas på fredagen då jag tänkt serva den. Vad bör man har för drevning när man har den mattan? Och vad kan man göra annars för att de ska bli bättre?

Tack på förhand!

// Daniel
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av RannerKing »

Antagligen är variatorkalibreringen helt fel och drevningen för hög för den mattan. Original sitter ju en betydligt mer lättdriven matta med 38mm kammar.

Testa med 20 alt. 21/45 drevning som sitter på Boondockern. Original bör du ha 23/45.
Angående variatorerna föreslår jag att du ska kolla efter variatorkitt anpassad för Ski-doo Summit med PowerTEK motorn. Dynamo Joe, Cudney racing, KNR (diablo) m.m. bör kunna hjälpa dig.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av danielRE »

RannerKing skrev:Antagligen är variatorkalibreringen helt fel och drevningen för hög för den mattan. Original sitter ju en betydligt mer lättdriven matta med 38mm kammar.

Testa med 20 alt. 21/45 drevning som sitter på Boondockern. Original bör du ha 23/45.
Angående variatorerna föreslår jag att du ska kolla efter variatorkitt anpassad för Ski-doo Summit med PowerTEK motorn. Dynamo Joe, Cudney racing, KNR (diablo) m.m. bör kunna hjälpa dig.
Jo precis, antagligen så är de nog så! Enligt ÅF som jag köpte den hos så skulle den va drevad men ska kolla exakt vad som sitter på fredag som sagt. Annars är ju variatorkitt klart intressant då jag mest vill åka pudersnö. Efter led går den rätt bra iaf tycker jag! Den står på nummer "1" på primären nu. Man brukar väl ha den på "3" i normala fall? Så något behöver väl ändras för att bli optimalt antar jag!
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av RannerKing »

Ja, det är bäst att ha variatorerna justare så du kan köra på 3:an i normala fall.

Då har du utrymme att justera både upp och ner om det skulle krävas någon gång.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
DrDryyls
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 oktober 2012, 20:48
Skoter: Xtrim SC 600 e-tec (2017)

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av DrDryyls »

Jag var i fjällen i helgen som var och har samma problem med att xtrim 800an inte orkar i djupsnön. Har original mattan på 38 mm samt att jag klickade upp primären till fem från tre som jag kör på i Övik. I uppförsbackarna i skogen låg jag oftast på 7500-7800rpm. Knäckte en rem då den fransade sig på sidan närmast motorn. Primären var helt gummibelagd på den inre skivan.
Några tips på vart man börjar? Schimsa ut sekundär? Nya fjädrar?
Värt att nämna att jag servade primären i december, var dock lite dumsnål o köpte ingen ny fjäder till primären.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av RannerKing »

Åtminstone X-trim 2009 & 2010 har en boggie som absolut inte gillar lössnö.

Ni borde båda ha märkt att ni inte får upp farten riktigt i lössnö även när ni kör på plan mark...?

Jag måste återigen säga att ett variatorkitt är en bra investering. Du får allt du behöver för mindre pengar än att köpa lösa delar och det fungerar oftast bra direkt. Väljer ni amerikanska tillverkare blir priset riktigt bra.Se till att få veta vad det är för fjädrar och vilken tillverkare. Det underlättar vid ett eventuellt fjäderbyte sedan.

DrDryyls: Kolla linjeringen och schimsa därefter.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av danielRE »

Kollade drevningen imorse..
Sitter 21/45 nu på den.
Så börjar väl luta lite åt variatorkitt nu!
Verkar lite skumt dock för den typ dör av när man vickar upp den på en skida i snön ibland verkar de som..
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av danielRE »

Kan de va känsligt vid avgasutblåset? Tänkte om de spelar roll.. kom att tänka på de nu!
DrDryyls
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 oktober 2012, 20:48
Skoter: Xtrim SC 600 e-tec (2017)

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av DrDryyls »

Skriv gärna här vilka åtgärder du gör så jag kan få lite tips på va jag kan hitta på.
danielRE
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 december 2011, 21:20
Skoter: Lynx X-Trim 800 -10

Re: X-Trim 800 ( 2010 ) Tappar ork i djupsnö... ?

Inlägg av danielRE »

De gör jag absolut!
Skriv svar