Funderingar på Special Insug till Rotax-670

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
Swapped
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 5 januari 2014, 23:28

Funderingar på Special Insug till Rotax-670

Inlägg av Swapped »

Har en Rotax 670 nerpulad i ett IQ 440 -06 Chassie.

Lösningen för att få upp förgasarna är i hemmasmält plats och gummi och är sånär på att skaka sönder så jag håller på tillverka ett nytt i alu.

Figur nr1 Liknar det som sitter där nu fast kommer bli i alu, känns som en rejäl flaskhals dock.

Figur nr2 Är det jag sitter och klurar på om det kommer fungera bättre.

Några idéer eller andra lösningar?

Krävs en ganska drastisk böj direkt efter slidskivan för att det inte ska ta i chassiet.

Figur 1: http://imgur.com/TS4UQ5B

Figur 2: http://imgur.com/Hv5RKDL
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Funderingar på Insug

Inlägg av Stoft »

Finns en tråd om en RV motor i ett R-Evo chassie på det gamla forumet,
Länk: http://lynx.forum24.se/lynx-about1138-0-asc-0.html

Tråden är inte avslutad med skotern är klar och vad jag vet så körs den.
Han hade tyvärr inte tid att uppdatera något mer. :bad:

Dessa vinklade och kortare slidhus ger mer plats,
kanske du skall kolla på vinklade insugsgummin ifrån 95 & 96 års Mach-1 som det även står i tråden om.
2stroke skrev:Crank Shop "RAKT" slidhus.

Bild

Crank Shop "VINKLAT" 15 grader slidhus.

Bild
2stroke kan nog komma med mer bättre tips!
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Funderingar på Insug

Inlägg av 2stroke »

:tumme: HURRA att någon håller på med en Rotax-670 :tumme:

Ur strömmnings synvinkel är alltid rundrör med mjuka böjar att föredra ( Bild 2 )
före skarpa kanter osv ( Bild 1 )

Finns ju färdiga RV-hus med 15-graders anslutning.
...om det nu kan hjälpa dig.

Finns ju även extra korta RV-hus för applikationer där plats brist råder
..Hur ser det ut i din maskin ?

Jag förmodar att det som ställer till det för dig är placeringen utav sekundär variator axeln i IQ-R chassit
Eller ??
Motorn i sig kan ju placeras i vilken vinkel som helst men dina förgasare bör placeras så vågrätt som möjligt.


Tumregler:
* Insugsrörets längd skall hållas så kort som möjligt om man vill uppnå så hög toppeffekt som möjligt.
* Längre insugnings rör ger bättre bottenvrid/botteneffekt.
* På en tvåtaktare vill man gärna ha insugs rören förhållande vis kort då man vill ha så stark vevhussignal som möjligt för att kunna bestycka in förgasarna lättare.


:kort: :kort: :kort: Fota bilder och lägg ut här i tråden på hur det ser ut i dag i skotern !



EDIT:
Står en del i tråden som Stoft länkade till.


.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Swapped
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 5 januari 2014, 23:28

Re: Funderingar på Special Insug till Rotax-670

Inlägg av Swapped »

Tack för infon! :thumbsup:

Ska berätta lite mer om det här bygget:
Det är alltså en vanlig Rotax-670 ( Ej "X" / "H.O." ) motor nerhoppad i ett Polaris IQ-R chassie. :rock:

Allt är en kompromiss under huven just nu känns det som ;)
Har lyckats behålla orginal primärvariator TRA, vilket e bra då jag sysslat med dessa i x antal år.
Sekundären är en TEAM-roller vilket är den lättaste att få till i mitt tycke.

Utrymmet för att tippa motorn frammåt är i princip 1cm,
men blev tvungen att backa bak den för att inte utblåset skulle bli ett skatbo,
det är redan modifierat till så bra det kan bli för att komma över klacken framtill. :rock:

Flytta upp motorn är ett alternativ men då blir det problem med variatorerna,
har kanske 2-3 cm jag kan flytta den uppåt :think:

2-3 cm räcker inte för att frigöra plats för förgasarna,
som nu är det sista problemet innan jag är nöjd med maskinen.

Det är precis som du säger 2-stroke, insuget i slidskivan stirrar rakt in i en 90-graders vägg vid sekundäraxeln, men det 45grader vinklade insuget går precis förbi och har funkat bra i 100mil men det blir mycket vikt för lite plast och gummi att hålla upp så det har börjat spricka en aning.

Platsen bakom förgasarna i sin tur är minimalt för MAG förgasaren vilket gjort att luftfiltret ligger mosat emot väggen i princip, på PTO gasaren är det hyffsat med utrymme.

Mitt slidhus är kortat så mycket som jag vågade, har inga mm mått där.

Det jag behöver är att få förgasarna så långt fram som möjligt för att luftfiltren ska få mer plats, alla mm är välkommen, och ta mig förbi sekundär axeln.

Min plan är att kapa ner aluminiumplåten som sitter orginal utanpå slidhuset till 5mm, löda fast det insugsrör jag nu bestämmer mig för, och löda igen hålet för oljepumpen, byta ut mina vm40 mot tm40 som jag har liggandes (smalare förgasare, kanske bättre också? :think: )

Kapad aluminiumplåt: -2cm
Nytt insugsrör: -1, -0.5cm, beroende på lösning,
TM40 ist för VM40: -3cm

Så totalt borde jag kunna skapa 6cm mer utrymme för luftfiltrena och få ett bättre insug.

Frågan är bara formen på insuget :think: Vinklat eller böjt..

Bilder kommer när jag åker ut till skotern nästa gång och förhoppningsvis kan börja montera nya insuget!

______________________

Skotern går som ett skollat troll just nu, drar som en hel häst upp till 7k rpm, sen vill den inte mer, oavsett variator setup. Så jag tror det vinklade insuget som sitter på nu stryper maskineriet +att trottlarna inte går ända upp så det finns att hämta där. Men somsagt en lösning är på g :rock:
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: Funderingar på Special Insug till Rotax-670

Inlägg av bcool »

Kan man inte modifiera "klacken framtill" för att få bättre plats för avgas, och därigenom kunna vinkla fram motorn mer?

Foton?
Swapped
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 5 januari 2014, 23:28

Re: Funderingar på Special Insug till Rotax-670

Inlägg av Swapped »

Nu har jag varit bort till skotern några dagar! Det gick som det gick kan man säga :P

Bild på Ratet:

Bild
Risig och ful, men det ska det bli ändring på! :thumbsup:

Skotern gick trögt hela dagen, testade lite olika variator setups men ingen lycka.
Sen började den vibrera och sen blev det såhär:
Bild

Det här var det som vibrerade :lol:
Bild

Förgasaren hade lossnat och låg mot sekundär axeln :bad:

Toppen fått sig en törn
Bild

Här ska snyggas upp lite
Bild

Favorit verktygen :rock:
Bild

Grenrör, Vad gör bulorna där?
Bild

Kommer det här svänghjulet fungera igen? Fråga inte vad som hänt :blush:
Bild
Bild

Finn 2 fel :fakta:
Bild
Bild

Portat in i gänghålet :cussing:

Insuget, kommer bli korta insugsgummin den här gången å flex slang till filtren och ett skydd över
sekundär axeln den här gången.
Bild

Gjorde en lite snabb tvätt av motordelarna och under huven, Ska göras riktigt nästa gång jag far ut (hade ingen avfettning).
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Nya planer med skotern:

Borra förgasare (Klart)
Kapa grenrör 1.4cm (Klart)
Ta av folieringen från tunneln
Nya vändhjul (Ligger å väntar på att monteras)
Nått extra boggiehjul där framme kanske :peta:
Tillverka 1mm cylinderfots shims i alu
Plana toppen, hade 2mm klämspalt nu :bad: (Orginal?)
Fylla igen hålen i vevhuset med JB Weld och kapa bultarna 1cm å porta mer :rock:
Porta och putsa cylindrarna :rock:
Dra om elen en aning snyggare.
Dekalkit
Nytt styre
Avgastempmätare
Större tank

Allmän tillsnyggning av hela maskinen.

Mål, ska se ut som nästan ny under huven :tumme:

Måste jag göra något åt förbränningsrummen om jag planar 1.2mm? Kommer inte bli någon kant kvar runt själva skålen så att säga.


EDIT: Kommer låtabli att shimsa cylindrarna, porttiderna är redan ganska hög 200/130. Perfekt till 7800-8000rpm. Kör ju med en iq RR pipa också som är för runt 8000rpm så porttiderna ger jag fan i. :fakta:

Ingen som har en 670 pipa till övers? :think: Ska testa räkna på både en orginal och rr pipan för att se om jag måste byta pipa.

EDIT 2:

Börjar ta sig :tumme:
Bild

Match portat mot vevhuset och öppnat upp lite, 7 timmars arbete. Satan va det tar tid.
Men bra blir det :thumbsup:
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Funderingar på Special Insug till Rotax-670

Inlägg av Stoft »

Uppdatera gärna eftersom du gör något, och film vill vi ju ha! :tumme:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Swapped
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 5 januari 2014, 23:28

Re: Funderingar på Special Insug till Rotax-670

Inlägg av Swapped »

Portning av vevhus påbörjad, mycket kvar ;)
Bild

Börjat kapa slidhustjolahejsan
Bild

Kommer bli kapat å slipat så tunnt som möjligt sen blir det kapade förgasare med Insugsgummin till en HD. Kommer bli grymt kort :)


Allt för nu!
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Kul projekt !!!

Inlägg av 2stroke »

Swapped skrev:1. Flytta upp motorn är ett alternativ men då blir det problem med variatorerna,
har kanske 2-3 cm jag kan flytta den uppåt :think:

2-3 cm räcker inte för att frigöra plats för förgasarna,
som nu är det sista problemet innan jag är nöjd med maskinen.

Det är precis som du säger 2-stroke,
insuget i slidskivan stirrar rakt in i en 90-graders vägg vid sekundäraxeln,
men det 45 grader vinklade insuget går precis förbi och har funkat bra i 100 mil men det blir mycket vikt för lite plast och gummi att hålla upp så det har börjat spricka en aning.

Platsen bakom förgasarna i sin tur är minimalt för MAG förgasaren vilket gjort att luftfiltret i princip ligger mosat emot väggen.

2. Mitt slidhus är kortat så mycket som jag vågade, har inga mm mått där.

3. Det jag behöver är att få förgasarna så långt fram som möjligt för att luftfiltren ska få mer plats, alla mm är välkommen, och ta mig förbi sekundär axeln.

4. Min plan är att kapa ner aluminiumplåten som sitter orginal utanpå slidhuset till 5mm,
löda fast det insugsrör jag nu bestämmer mig för, och löda igen hålet för oljepumpen,
byta ut mina VM-40 mot TM-40 förgasare
(smalare förgasare, kanske bättre också ? :think: )

Kapad aluminiumplåt: -2cm
Nytt insugsrör: -1, -0.5cm, beroende på lösning,
TM40 ist för VM40: -3cm

Så totalt borde jag kunna skapa ~6 cm mer utrymme för luftfiltrena och därmed få ett bättre insug.
:think: Hmmmm.....

1. Inga problem att flytta motorn åt något håll så länge du bibehåller C-C avståndet mellan variatorerna för en förut bestämd remlängd.

2. Undvik att korta slidhuset alltför mycket,
Det är bara av godo att korta slidhus upp till en viss längd, sedan blir det istället av ondo.

3. Utan att ha sett din instalation i detalj/närbild så kom jag osökt att tänka på en helt annan lösning för att skapa plats för dina förgasare/insug osv
Instalationen som jag sett några andra göra är...
nämligen att använda Arctic Cat's Diamond Drive Gen-I
vilket helt eliminerar sekundäraxeln & kedjehus.
Dessutom så minskar du total vikten samt roterande massa samt ökar effektiviteten i drivsystemet.
Jag har sett några REV'ar med detta system.
....Något för dig att fundera på kanske :think:

4. På en slidmatad motor fungerar VM typen av förgasare mycket bra.
Men jagar du de sista mm i plats så är det ju en annan sak.
Att däremot plocka bort oljepump osv är ju helt OK.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Funderingar på Special Insug till Rotax-670

Inlägg av 2stroke »

Swapped skrev:Portat in i gänghålet för cylinderbultarna. :cussing:

Borra förgasare (Klart)
Kapa grenrör 1.4cm (Klart)
Fylla igen hålen i vevhuset med JB Weld och kapa bultarna 1 cm å porta mer :rock:
Porta och putsa cylindrarna :rock:
Plana toppen, hade 2 mm klämspalt nu :bad: (Orginal?)
Måste jag göra något åt förbränningsrummen om jag planar 1.2 mm ?
Kommer inte bli någon kant kvar runt själva skålen så att säga.

Kör idag med en Polaris IQ 600 RR pipa.
Ingen som har en 670 pipa till övers ? :think:
Ska testa räkna på både en orginal och RR pipan för att se om jag måste byta pipa.

Match portat mot vevhuset och öppnat upp lite,
7 timmars arbete.
Satan va det tar tid.
Men bra blir det :thumbsup:
RV motorerna mår bra av att ersätta orginal cyliderbultar med 12.9 pinnskruvar som fästs med RÖD Loctite.
Sedan så drar man fast cyllarna med flänsmuttrar, håller för vad som helst.
Fördelen är också att man kan porta med pinnskruvarna på plats och man får minimal försvagning.

Att porta vevhus är inte lätt.... lite lite för mycket så är vevhuset värdelöst.
Det gäller att inte göra vevhuset för stort i volym.

Vad är du ute efter med din motor ??
Maximal effekt eller brett register eller vad ??

Den förmodligen bästa avgaspipan till det trånga IQ-R chassi är förmodligen en orginal pipa ifrån en Rave-670 BigPipe.
Den pipan är anpassad för det mycket trånga Lynx G-Type chassit.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar