REX-II/XM ( 2014 ) Problem med vändaxeln... ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 9 maj 2013, 15:25
- Skoter: Boondocker 3900DS, 800 , 2016
REX-II/XM ( 2014 ) Problem med vändaxeln... ?
Det disskuteras nu flitigt på ett annat svenskt skoterforum om problemet med att skruvarna som håller vändaxeln släpper.
Tydligen är det samma problem på både Ski-Doo Summit och Freeride också.
Kollar man på forum på andra sidan pölen så verkar problemet ligga i att plastdistanserna som är runt axeln på insidan av skenorna har dålig precision.
Dessa kan vara lite för långa och då nyper inte axeln emot den bricka som är på utsidan vilket tydligen då leder till att skruven släpper.
Lösningen som flera gjort "over there" är tydligen att sätta en tunn bricka (shims) mot axeln så den kan nypa mot brickan på utsidan.
Någon här som vet om BRP vet om detta och om det är på gång någon fix eller om man skall försöka fixa det själv?
Tydligen funkade det bättre på 2013 maskinerna så frågan är vad som öndrats?
Är det bara leverantör på plastbussningarna så dom blivit sämre
Vet att OFT Racing har en ny axel som löser detta
Tydligen är det samma problem på både Ski-Doo Summit och Freeride också.
Kollar man på forum på andra sidan pölen så verkar problemet ligga i att plastdistanserna som är runt axeln på insidan av skenorna har dålig precision.
Dessa kan vara lite för långa och då nyper inte axeln emot den bricka som är på utsidan vilket tydligen då leder till att skruven släpper.
Lösningen som flera gjort "over there" är tydligen att sätta en tunn bricka (shims) mot axeln så den kan nypa mot brickan på utsidan.
Någon här som vet om BRP vet om detta och om det är på gång någon fix eller om man skall försöka fixa det själv?
Tydligen funkade det bättre på 2013 maskinerna så frågan är vad som öndrats?
Är det bara leverantör på plastbussningarna så dom blivit sämre
Vet att OFT Racing har en ny axel som löser detta
Re: Problem med vändaxeln på Boondocker (2014) och XM
På kort sikt är det nog snabbast med egen lösning, officiella åtgärder tar av naturliga skäl tid mht "worldwide administration"
Har du prylarna på arbetsbänken så får du gärna skjuta en bild eller 2 från BDn, nedan några lånade bilder från DT, utelämnar diskussionen men i all enkelhet, att momentdra mot "plast" fungerar sällan.
I all enkelhet, momentdragningen tightar när du drar fast ena sidan men när man sedan drar på andra sidan tightar den inte mot gods utan mot materialet som ger efter och sidoförskjutningarna bryter sönder komponenter.
Iofs med ögat på det och dra den ofta funkar ju också ett tag, till slut drar man mot hållbart gods.
Enklaste kontrollen är som visas med svetstången, när bulten är dragen så skall fyrkansblocket inte gå att rubba!
Har du prylarna på arbetsbänken så får du gärna skjuta en bild eller 2 från BDn, nedan några lånade bilder från DT, utelämnar diskussionen men i all enkelhet, att momentdra mot "plast" fungerar sällan.
I all enkelhet, momentdragningen tightar när du drar fast ena sidan men när man sedan drar på andra sidan tightar den inte mot gods utan mot materialet som ger efter och sidoförskjutningarna bryter sönder komponenter.
Iofs med ögat på det och dra den ofta funkar ju också ett tag, till slut drar man mot hållbart gods.
Enklaste kontrollen är som visas med svetstången, när bulten är dragen så skall fyrkansblocket inte gå att rubba!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 9 maj 2013, 15:25
- Skoter: Boondocker 3900DS, 800 , 2016
Re: Problem med vändaxeln på Boondocker (2014) och XM
Ja för tanken är väl att det block som sitter på utsidan av skenorna skall gå emot axeln på båda sidorna?
Re: Problem med vändaxeln på Boondocker (2014) och XM
Ja, så skulle jag då vilja ha det så det är stumt!Chris skrev:Ja för tanken är väl att det block som sitter på utsidan av skenorna skall gå emot axeln på båda sidorna?
Ska dras med 48 Nm i alla fall så för att "plast ska hålla mot krävs väl komposit som även tål kyla och mekanisk påverkan.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 9 maj 2013, 15:25
- Skoter: Boondocker 3900DS, 800 , 2016
Re: Problem med vändaxeln på Boondocker (2014) och XM
Frågan är vad dom haft för tanke med försäkningen i blocket som är mindre än brickorna och varför 2st brickor? Känns inte så igenomtänkt eller?
HUr blir det om jag svarvar nya bussningar i alu istället för plast då kan man ju dra mot alubussningen istället för plast och då även få en klämkraft mot skenan så inte ställskruvarna behöver ta all kraft från mattan
HUr blir det om jag svarvar nya bussningar i alu istället för plast då kan man ju dra mot alubussningen istället för plast och då även få en klämkraft mot skenan så inte ställskruvarna behöver ta all kraft från mattan
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 9 maj 2013, 15:25
- Skoter: Boondocker 3900DS, 800 , 2016
Re: Problem med vändaxeln på Boondocker (2014) och XM
C&T Motorsport har tydligen tagit fram nya bussningar i aluminium
Re: Problem med vändaxeln på Boondocker (2014) och XM
Chris är ju alltid snabb att leverera
Visst funkar det att du svarvar aluhylsor men jag anar att du kommer både svarva och fräsa då Chris lösning är klockren, är det stumdraget så kan ingenting röra sig åt något håll.
Lite Chris by Chris across the pond
Hur lång är originalbulten?
Ofta sparas både vikt och pengar med en logistisk översyn på bultar hos tillverkarna, det finns ju också nörds som kapar/fräser bort minsta överskott för att spara 23 gr...
En bult som jag själv anser ska vara så lång som möjligt är vändhjulsaxelbulten då detta hinner ge mer förvarning innan den lossnat helt
Visst funkar det att du svarvar aluhylsor men jag anar att du kommer både svarva och fräsa då Chris lösning är klockren, är det stumdraget så kan ingenting röra sig åt något håll.
Lite Chris by Chris across the pond
Hur lång är originalbulten?
Ofta sparas både vikt och pengar med en logistisk översyn på bultar hos tillverkarna, det finns ju också nörds som kapar/fräser bort minsta överskott för att spara 23 gr...
En bult som jag själv anser ska vara så lång som möjligt är vändhjulsaxelbulten då detta hinner ge mer förvarning innan den lossnat helt
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 9 maj 2013, 15:25
- Skoter: Boondocker 3900DS, 800 , 2016
Re: Problem med vändaxeln på Boondocker (2014) och XM
Ja tillverkar jag nya blir det svarvat och fräst för att funka som original.
Originalbulten är ca 34mm lång och gängningen i axel är djupare än det så den kan inte bottna. Jag vet inte om dom försöker få till nån sort "låsning" med försäkningen + dom båda brickorna...tycks ju inte funka iaf.
Iaf verkar det inte ha funntis nån försäkning ifjol + att då användes 1st "konisk" bricka
Originalbulten är ca 34mm lång och gängningen i axel är djupare än det så den kan inte bottna. Jag vet inte om dom försöker få till nån sort "låsning" med försäkningen + dom båda brickorna...tycks ju inte funka iaf.
Iaf verkar det inte ha funntis nån försäkning ifjol + att då användes 1st "konisk" bricka
Re: Problem med vändaxeln på Boondocker (2014) och XM
Anade det mellan raderna!
Att du sedan med boggien på arbetsbänken kan mäta med (minst ) 2 decimaler hur mycket bussning du behöver samt korsmäta så rails och boggie blir EXAKT linjerade fram/bak är inte fel för den noggranne
34 mm med utrymme för längre, då skulle jag montera en längre, i alla fall 50 mm ger dessutom mer greppyta för loctiten
Att du sedan med boggien på arbetsbänken kan mäta med (minst ) 2 decimaler hur mycket bussning du behöver samt korsmäta så rails och boggie blir EXAKT linjerade fram/bak är inte fel för den noggranne
34 mm med utrymme för längre, då skulle jag montera en längre, i alla fall 50 mm ger dessutom mer greppyta för loctiten
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 9 maj 2013, 15:25
- Skoter: Boondocker 3900DS, 800 , 2016
Re: Problem med vändaxeln på Boondocker (2014) och XM
Jag mätte exakt nu och gängningen är 36-37mm djup i axeln, blocket + dom 2 brickorna = 13mm så det blir 49-50mm, så en 45mm lång M10 skulle funka utan risk för att bottna.