Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Allt om Lynx bredbandare.
ac_anka
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 mars 2011, 08:56
Skoter: Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av ac_anka »

Alltså tillslaget på 2500.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

ac_anka skrev:Alltså tillslaget på 2500.
Det hänger på vad du har i primären och då måste man öppna och kontrollera om du upplever det som ett bekymmer.
Det kan ju finnas en liten risk/möjlighet att de vid löpande bandet monterat fel fjäder eller kanske Xtrim 600 etecs lättare viktpinnar (16 gram istället för Solid 18,8 gram).
Hursom, vill du testa annat så öppna primären och prova, en sak du kan göra direkt för att känna skillnaden är att ställa om till clicker 2 eller t o m 1 , okej du varvar inte ut fullt men vem behöver det egentligen, det du kommer att känna är en mer direktkontakt mellan hur maskinen uppträder och gastummen samt troligen inget behov av att starta på 1:an med kälke bakom
Sedan går det att trixa hur mycket som helst med olika rampsättning, fjädrar och vikter.

Titta på den här som är ett bra sätt att greppa principen och delarna i primären inklusive clickerssättning http://melmaq.inc.se/ och klicka på TRA RAMP Function i vänstra listen

:tumme: :tumme:
Förtjänstfullt gjord av Melmaq här från forumet, vi väntar :kaffe: alla på uppföljningen med QRS:n samt givetvis hur QRS och TRA arbetar tillsammans när man stoppar in olika ramper, fjädrar och kammar, en flaska whiskey eller två vore det värt om han offrade tiden, yuoo Melmaq, yo hear?
perdiesel
LynxTalk Member
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 mars 2011, 17:50
Skoter: skidoo expedition 600sdi-09

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av perdiesel »

har en -09 expedition 600sdi som jag köpte ny ifjol.den första remen for på 40mil(197) fick då ny rem på reklamation,samtidigt så skyllde man på att justerskruvarna på sekundären var lös, rem nummer 2 en 383 höll 58 mil in med skotern hos åf och då byttes rörliga skivan på sekundären vilken sades vara skev,gick inte att justera rätt, har nu kört 42 mil med en 197,ganska hårda mil och hittils så har den hllt,inga trådar eller damm så vi får se..däremot så verkar sekundären växla ut för fort vid 110 på hård led så tappar skotern ork om man gasar fullt.samma om man axar fullt upp till ca 140 då orkar inte skotern,verkar som att den inte får bränsle men tror det är för klen fjäder i sekundären
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

Sitter originaluppsätttningen för 09 i maskinen och vilken clicker kör du på?
Sekundär 157-303 Svart
Helix 42 grader

Primär 100-170
18,8 gr solid pin
ramp 600

Du får bättre funktion om du byter till grön sekundärfjäder dvs 180-303 men vill du att den växlar ännu mer rätt så börja i primären och sätt en fjäder med högre sluttryck.
Inga problem med en 100-260 eller ännu högre , finns upp till 320 i sluttryck.
I Malmfälten kör de med 130-350 med gott resultat än så länge dock har jag själv inte prövat en med så högt sluttryck ännu.

Kommer säkert en recension om hur 130-350 fungerar över säsongens olika underlag och framförallt på det rätt hårda underlag som börjar vara denna månad.
Pelleh
LynxTalk Member
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 februari 2011, 10:07
Skoter: Summit 600 e-tec 2015

Re: Commander 2011 etec äter rem

Inlägg av Pelleh »

[/quote]
Dock, äter maskinen rem så ska det åtgärdas först sätt ÅF på att noga kontrollera/justera linjeringen samt kontrollera/justera förspänningen då en hel del 11:or har levererats med för hög förspänning, börja med att sänka förspänningen på sekundärfjädern med ca 2 kg och testa, det ska ge mindre remslitage och varmgång, ev kanske sänka lite till beroende på just din körcykel med/utan pulka.

Det som händer med för mjuk sättning i primären och för hård förspänning i sekundären är att variatorerna arbetar "mot varandra istället för med varandra" dvs det blir fel när primären vill växla ut för tidigt och sekundären för sent, koppla på ECM:s 8000 beräkningar per sekund och förarens impulser via tummen så kostar det någonstans på ett eller annat sätt, en rem , även 383 ska hålla 300-400 mil om man nu inte "dummar sig" i blötsnö eller stöp men egna misstag är lätta att erkänna och bära.[/quote]


Lånar också tråden lite då det är något jag inte förstår? Jag har en GT1200 -10 som jag har pajat två remmar på. Den första en 383 och den andra en 391 som gick sönder vid aktiv körning (lek) på en myr. Vid kontakt med ÅF rekomenderade han mig att öka förspänningen på sekundären? Har dock inte gjort detta än, men enligt ditt inlägg lynxfun så är det fel?

Jag bör alltså rikta in mig på att byta fjäder i primären istället, till en med högra sluttryck. :S
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander 2011 etec äter rem

Inlägg av Lynxfun »

Pelleh skrev: Lånar också tråden lite då det är något jag inte förstår? Jag har en GT1200 -10 som jag har pajat två remmar på. Den första en 383 och den andra en 391 som gick sönder vid aktiv körning (lek) på en myr. Vid kontakt med ÅF rekomenderade han mig att öka förspänningen på sekundären? Har dock inte gjort detta än, men enligt ditt inlägg lynxfun så är det fel?

Jag bör alltså rikta in mig på att byta fjäder i primären istället, till en med högra sluttryck. :S
Måste ärlig säga att jag bara kört 1200 över en helg i februarisnö och rejält kallt, dessutom en demo så någon skruvning var inte aktuell, dock min uppfattning förutom att de extra kilona märks var att det finns kraft att köra med i 1200 i ett brett register.

När du kör som en karl ska dvs aktivt utan raggardyna (kan inte låta bli Niak) , vilken av variatorerna blir varmast vid en 3 sekunders handkontroll?
Min gissning är primären med så lågt sluttryck, är dessutom förspänningen fel så blir det som ying och yang dvs motarbete och det går ännu varnmare i primären iom det vrid som finns från ca 6300-7800 rpm.

Originalsetupen med 70-200 #414 015 200 fjäder i primären, 18,8 g solid steel pins känns väldigt mycket ledpysåka med "Farbror Frej", hur 617 ramperna stöttar eller hindrar vete tusan dock då jag inte har en aning hur de ser ut, dock brukar ramperna inte vara helt fel från BRP Finland.

Hursomhelst skulle jag gå upp i sluttryck mot 260 eller 290 (finns med 70 i starttryck) om jag skulle köra aktivt , och låta resten vara i primären, orörda (tror MCExpress gör en annan kona som håller bättre) brukar inte TRA gilla långvarigt bruk av viktning en bit över 20 gr.
Är du en som gillar mer aktiva starter och funktion kontra vridmomentet under typ boondocking så tar du en fjäder med högre starttryck typ 100-260 eller 290 så ligger du mer rätt i accelerationsfasen upp ur snödyket .

Sekundären skulle jag börja med att kolla att det är fabriksspec på inställningen, den beiga fjädern #417 127 242 eller 417 127 151 starttryck 58-sluttryck 98) ska vara förspänd med 7,9 kg på 10:a, 11:orna ska det vara 7,5 kg men det har funnit en hel del exemplar från löpande bandet som haft uppemot eller mer än 10 kg förspänning!

Kör du dessutom aktivt både med och utan pulka skulle säkert originalhelixen på 44/40 kunna bytas mot en 47/40 eller47/44 för det orkar säkert motorn med även utan turbo.

Tror att du inte ska köra på 391 remmen utan ta 377 istället för aktiv körning under våra förhållanden, vi kör ju aldrig på vad NA anser vara hög höjd.
Nu är ju en fjäder samt en Helix åt hvete för dyra att köpa i Sverige så ska du ha maskinen kvar går det ju att beställa inför nästa säsong, Helix 100-110 USD och en primärfjäder ca 30 USD, härhemma blir det ju minst 2,5 ggr dyrare.
Pelleh
LynxTalk Member
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 februari 2011, 10:07
Skoter: Summit 600 e-tec 2015

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Pelleh »

Tack för ett mycket bra och informativt svar.
Jag siktar in på att byta fjäder i primären till högre slutttryck men jag gillar låga tillslagsvarv så behåller jag starttrycket (70). Sekundären får jag också gå i genom för att kontrollera att allt står rätt till.

Angående remmen så var det ÅF som sa att den var den bästa (tålde värme bäst) men den är alltså gjord för att användas på högre höjder.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

Pelleh skrev:Tack för ett mycket bra och informativt svar.
Jag siktar in på att byta fjäder i primären till högre slutttryck men jag gillar låga tillslagsvarv så behåller jag starttrycket (70). Sekundären får jag också gå i genom för att kontrollera att allt står rätt till.

Angående remmen så var det ÅF som sa att den var den bästa (tålde värme bäst) men den är alltså gjord för att användas på högre höjder.
Jo, jag gillar också att smyga igång, 1200 har ju heller inga bekýmmer med orken på lågvarv utan det gäller att få den att växla på korrekt i förhållande till hur kraften kommer.

Angående värmetestet, enklast är att barhänt lägga handflatan på, i första läget rycker du tillbaka handen automatiskt men om tempen är på acceptabel nivå skall du kunna lägga tillbaka handflatan och hålla kvar i 3 sek, kan du inte det så måste det justeras

Bifogar en sammanställd bild på remmar samt vad de tål i värme (kanske ÅF tjänar bäst på att sålja 391).
Vad gäller 391 är den limmad med något nytt "undermedel" och det ska vara oerhört viktigt att rengöra den med i princip kokande vatten och en scotchbrite trasa, typ de där gröna som river grovt från allt överskott och beläggningar, den skall kännas helt "klibbfri" i rumstemp innan montering, sedan ska de kräva en längre inkörning än normala ca 5 mil, rekommenderas minst 1 tank (+20 mil med 1200:an) innan tuffare belastning.
Hoppas ÅF upplyste om det så du inte brände den i onödan, om han inte gjorde det så borde han kompensera i mitt tycke.

Min personliga uppfattning är att 377 räcker långt då man har behov av en tuffare rem oavsett det gäller vårens vedkörning eller lite skoj, sedan finns det prisvärda Carlisle och Gates också till bättre pris men har inte koll på dem.

Ebay
383 75 USD
377 100-120 USD
391 120-140 USD

BRP har ju sagt att de ska se över priserna på remmar till nästa säsong, får se om de går tillräckligt långt nedåt, de kan ju inte skylla på fraktpriser och moms i alla fall för en 40 fots sjöcontainer med 15 ton remmar kostar inte mycket att flytta över Atlanten utslaget per rem, knappt en krona blir det.
Vilken utveckling egentligen, vi får banne mig börja köra våra nya remmar i diskmaskin, köra in dem enligt konstens alla regler och ta reservremmen till ICA för att vacuumpacka den innan den hamnar i lådan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av niak »

Kom just på en sak !
2011:an har andra motorkuddar än -09-10.
Undrar om de är mjukare och tillåter motorn att röra sig mer än tidigare ? :think:
Bara en tanke !

Å du Lynxfun !
Jag har pratat med Rovaniemi och de lovade att bygga din 12:a med fast monterad passagerardyna (Queen-Latifa bling bling style) samt göra skotern totalt helvit den så kallade "Tippex-edition" mot ett pristillägg på 1000 Euro.
Till detta kommer även en brantare attackvinkel, kinastötdämpare samt igensvetsade variatorer....
Senast redigerad av niak den 11 april 2011, 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

niak skrev:Kom just på en sak ! 2011:an har andra motorkuddar än -09-10.Undrar om de är mjukare och tillåter motorn att röra sig mer än tidigare ? Bara en tanke ! Å du Lynxfun ! Jag har pratat med Rovaniemi och de lovade att bygga din 12:a med fast monterad passagerardyna (Queen-Latifa bling bling style) samt göra skotern totalt helvit den så kallade "Tippex-edition" mot ett pristilläg på 1000 Euro.Till detta kommer även en brantare attackvinkel,kinastötdämpare samt igensvetsade variatorer....
Voj harmitaava taka iskuu :bad: , blir till att riva beställningen direkt, de kanske hittar igen rajdens plastmattebitar att skarva ihop också, nånå, kan ju ha den som kelkka till grabben.

Rent logiskt borde de gjort kuddarna lite hårdare för det är ju den modden många gjort på smalbandarna men vete fn.

Vad gäller kontakterna så spåras det, som lök på laxen har BRP :slå: platta kontaktstift istället för de tillgängliga runda, men de kan finnas i en ort nära dig!?
Skriv svar