mackE - BD 800 3700 ( 2014 ) Fixar lite...

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Ort: Örnsköldsvik

mackE - BD 800 3700 ( 2014 ) Fixar lite...

Inlägg av mackE »

Då snön fortfarande lyser med sin frånvaro så får man hitta på något annat att fördriva tiden med då det inte går att köra.

Något projekt kanske inte det här är, möjligtvis ett miniprojekt, men tänkte ändå posta lite bilder på vad jag tänkt göra.

Bild
Skotern äntligen hemma i garaget. Jag fick byta till BD-dynan, om det var smart eller inte får väl tiden utvisa, men jag brukar sällan sitta när jag kör så fördelarna med den korta dynan borde överväga.
Redan i våras så beställde jag skotern med röda skidor, vad tanken är med det får ni se senare. ;)

Bild
Smidigt då man enkelt kan lyfta av överdelen med huv, lyse och luftburk för att komma åt i motorutrymmet.

Bild
Undre Grip N Rip förstärkningar monterade, dessa är lätta att montera och känns riktigt stadiga jämfört med Lynx RS-förstärkning i tunnplåt.

Bild
Dom övre förstärkningarna är lite mer pyssel att få dit. Här var en nit i vägen lite så var tvungen att ha kvar originalbrickan i mellan vilket resulterade att skruven som håller övre A-armen bara precis nådde till låsningen i muttern (använd loctite).

Bild
Det är trångt att borra men med en borrvinkelchuck så går det att komma åt.

Bild
På högra sidan så passade det bra men på vänstra så verkar dom ha flyttat på niten som man mäter ut hålet ifrån så där missade det med 7 mm. Tur att jag borrade med en liten borr först.

Bild
Då var alla förstärkningarna äntligen på plats. :)

Bild
Då var det dags för bukplåten, behövs en hjälpande "hand" då man är ensam.
Hur kan man kalla plast för plåt förresten?

Bild
Mektips. Då jag behöver bägge händerna för att nita så trär jag på en liten kabelgenomföring av gummi på niten som håller brickan på plats.

Bild
Ett filter för att inte fylla buken med snö monterades också.

Bild
Dags att sätta tillbaka avgassystemet igen, det går lätt med mitt hemgjorda specialverktyg.

Bild
Verktyget var ursprungligen en slanghållare till en brandsläckare har jag för mig.



Update 23-12-13


Bild
Upptäckte när jag tog bort luftburken att insugsgummit inte satt rätt, det var likadant på min förra skoter men den var ju begagnad när jag köpte den.

Bild
Dagen har ägnats mest åt eldragning, jag ville ha ström till hjälmljuset upp till styret som ska styras av helljuset.
Till 12v uttag i handskfacket och till GPS vill jag ha konstant ström, även när motorn är avstängd.
Ett par säkringar och ett relä så ska det funka som jag vill.

Bild
Kablarna till GPS, 12v uttag och reläets helljusstyrning får en kontakt bakom instrumenteringen.

Bild
Förra vintern så testade jag att klämma sönder kabelstammen med styrhöjaren så det är bättre att åtgärda innan det händer igen.
Var tvungen att demontera knapparna på styret då den nedre kontakten var för stor för att få genom hålet i styrhöjaren.

Bild
Sådär, nu är det ingen risk för avklippta kablar om man styper i något olämpligt.

Bild
Kabeldragning till uttagen och GPS, den sistnämnda har en egen 2A säkring.

Bild
Varför två uttag kanske ni undrade?
Tänkte att det kunde vara smidigt med USB om man ska ladda något. :)

Bild
Med det förhöjda handskfacket så passar det bra med en gubbruta också (samma som på Rave och Summit).
OBS! I Lynx tillbehörskatalog har denna ruta fel artikelnummer, rätt nummer är 517304921.

Bild
Dessa Quick clickers behöll jag från förra skotern, väldigt praktiska.

Bild
Avslutade kvällen med att montera väskan på variatorskyddet.

Bild
Passar perfekt, bra att kunna få med sig några extra grejer i bland.



Update 24-12-13


Bild
Plockade ur boggien i dag.

Bild
Dom omtalade nitarna som sticker in i tunneln och tar i mattan, skotern har inte gått många meter men ändå finns det gummirester bakom niten.

Bild
Fram med borrmaskinen. Hade kommit överens men min åf att jag lika gärna kunde fixa detta själv i stället.

Bild
Var tvungen att modifiera popnittången lite för att kunna använda nitarna jag fått.

Bild
Så ska det se ut.

Bild
Upptäckte att ena genomslagsgummit var lite trasigt, ska meddela åf vid första servicen.

Bild
Av någon okänd anledning var slidesen längre än boggieskenan så jag kapade bort en bit.

Bild
Råkade visst glömma att montera dom yttre vändhjulen när jag satte tillbaka boggien. ;)



Update 25-12-13


Efter att dagens julbestyr var klara så passade det bra med att tvätta av skotern lite.

Bild
Var noga med att rengöra även under dekalerna. ;)

Bild
Nu är det rent.

Bild
Några av dekalerna fick en ny plats i garaget. :)

Bild
Jag hade fått en tidig julklapp för ett tag sedan, undrar vad det kan vara?

Bild
Vad spännande, någon som är nyfiken?



Update 26-12-13


Bild
Dekalkitet kom på två ark som var flera meter långa så jag delade upp dom i några mindre ark för att kunna hantera dom.

Bild
Vart ska man börja? Tyckte det här såg ut som ett lämpligt ställe så det var bara att sätta igång.

Bild
Då dekalkitet inte är anpassat för bukskydd så fick jag modifiera lite för att få det att passa.

Bild
Hålen för bultskallarna var inte skurna ända igenom så man fick använda kniven ibland.

Bild
Mallade upp och skar ut för chassinumret i tunneldekalen så farbror blå blir nöjd.

Bild
108 st dekaler senare så var det äntligen klart.
Det sitter visst en bekant figur på huven och spanar. ;)

Bild
Självklart så ska det vara rött, vitt och svart på en Lynx. :)

Bild
Lite gråfärg fick också vara med.

Bild
Ska ta bättre bilder utomhus senare när det finns snö.



Update 29-12-13


Bild
Då har man äntligen fått testa skotern, är grymt nöjd över hur bra den går i snön :)

Bild
Det var inget superväder men ett par minuter tittade solen fram så man kunde ta ett par bilder.

Bild
Jag är riktigt nöjd med resultatet :)

Bild
GPS monterad, fotot tagit som man ser den när man står på skotern.
När man sitter så skymmer burkremmen, men om man lutar sig lite framåt så att man når att trycka på den så syns den bra.

Bild
Garmin Monterra med Friluftskartan Pro v3.
Jag ska köpa till Kartmans skoterledskarta också så slipper man köra vilse. :)



Update 26-01-14


Härom veckan så var det kallt och blåsigt på fjället och jag kände att handtagsskydd skulle vara bra för att behålla känseln i fingrarna.

Bild
Köpte ett par Rox Flex-Tec då dom påstås ska kunna hålla att rulla med vilket inte vanliga plastskydd brukar göra.

Bild
Skydden är i textilmaterial och sitter över flexibel plast. Som bonus så slipper man att kvistar trycker på stoppknappen också.
Tanken är att bara använda dom när det är svinkallt eller man ska på långturer då dom är väldigt enkla att ta bort och sätta tillbaka, lossa en insex och ett kardborreband så är dom lös.

Har kört med dom en helg nu och är nöjd än så länge. :)



Update 28-11-14


Ny skotersäsong på gång så det är dags att fixa lite med skotern så den är redo för snön :)

Bild
Jag tyckte det var lite besvärligt att luta skotern mot en träbock när man ska göra något med den så byggde jag ett smidigt sidostöd av en aluminiumaxel och en fot till en krycka.

Bild
Då jag inte var helt nöjd med fotstegen så blev det till att ta fram sticksågen och kapa bort skiten ;)

Bild
Nu blev det bättre, ingen risk att det samlas så mycket snö i alla fall :)

Bild
Kan ju kanske vara bra att ha någonting att stå på ändå så ett par Skinz Airfames Bret Rasmussen Design borde funka, dom är smalare än original för bättre framkomlighet i djup snö.

Bild
Skinz gör ju naturligtvis inget till Lynx men Ski-doo är nära nog. Bakre infästningen mot tunneln passar naturligtvis inte då då Lynx har ett veck precis där, dessutom har jag den förstärkta lyftbågen för dragkrok så då passar det extra dåligt.

Bild
Operation omvinkling inledd för att flytta upp bakre fästet.

Bild
Fick hjälp av Jonny på westbergsmaskinrep med svetsningen då jag varken har grejer eller kunskap att svetsa aluminium själv.

Bild
Nu får lyftbågen plats och örat är invinklat så det följer tunneln bockning.

Bild
Då det ändå behövdes ny färg efter svetsningen så fick dom röd pulverlack.
Monterar först med Clecos innan jag nitar fast dom.

Bild
Hörnet på sidokåpan behöver friseras.

Bild
Så där får det bli.

Bild
Som ni ser så valde jag att inte ha kvar den "step over" som satt på fotstegen.

Bild
Alla jag sett hittills har satt skruvdubben i en rad mitt uppe på ytterröret men jag valde att vinkla ut varannan något för att få bättre grepp när man hänger ut åt sidan.

Bild
Så här blev det.

Bild
Passar perfekt, synd på dekalen bara... :Happy:

Bild
Kommer att göra en egen byggtråd om fotstegen med fler detaljbilder på ändringarna som behöver göras.


Update 18-12-14

Lite mer detaljer som man fixat med förra vintern.

Bild
Monterade en liten rostfri ögla på stänkskyddet...

Bild
...så att man kan hänga upp stänkskyddet när man kör i lössnö och har tänkt backa.
Att ta bort stänklappen helt är inget alternativ för mig då det blir en del ledkörning vid kusten också.

Bild
Monterade även en Ctek comfort indicator för att enkelt kunna underhållsladda batteriet.

Bild
Då jag hade en del problem med offsetaxeln och vändhjulen förra vintern så kommer jag den här säsongen att köra med titan raceaxel och 200 mm hjul, hoppas det kommer att fungera bättre :)


Update 02-01-15

Bild
Det blev en smalare framvagn i år också, 36" R.A.S.2. :)
Det följde visserligen med ett par stötdämpare i kittet, men dom hade jag inte tänkt använda så originaldämparna får duga tills dom nya kommer, det skiljer bara 10 mm på längden så dom borde gå bra att använda ett tag.

Blir intressant att känna hur stor skillnad det blir med smalare framvagn.


Update 03-01-15

Det går att ändra spårvidden 42 mm genom att flytta en distans vid varje skida.

Men det krävs en hel del skruvning för att göra det:
- Bort med dom tre muttrarna som håller styrstål och skida.
- Bort med skruven som håller skidfästet.
- Flytta distansen.
- Håll distans och skidgummi på plats och montera skidfästet igen.
- Montera skida och styrstål.

Inte svårt att göra men det tar en stund och alla som testat är nog överens att man undviker att ändra då det är för besvärligt.

För att göra det enklare så tillverkade jag en prototyp på en delbar distans så att man kan ändra spårvidden utan att ta bort skidan.

Bild

Tanken är att tillverka dom i aluminium, kanske ändrar till en M8 skruv i stället för 2 M6 som det är nu för enklare/snabbare handhavande.


Update 19-02-15


Då jag lyckats knäcka bägge skidgummin och behövde byta dom så passade jag på att centrera skidorna också för att se om jag märker någon skillnad.

Bild
Använde Polaris part # 5137847 som kostar 44 kr/st.

Bild
Nya skidgummin och centrerade skidor.

Bild
Måste även bjuda på en bild från Anders Wesslan Westlins Arctic Cat, han har tagit det här med att inte ha skidorna centrerade till det extrema. Vet inte hur många cm det är men det ser galet ut.
Han påstår dock att han inte märker av några negativa egenskaper av att köra så där.


Update 20-02-15


Efter en del leveransproblem så dök äntligen min "asker XM bumper" upp i veckan.

Bild
askers konstruktion har ett fäste på insidan som skruvas i nedre infästningen till A-armarna, vilket gör att man inte enbart lyfter skotern i plastbuken som man gör med originalbågen.
När jag bytte framvagn så passade jag på att byta till längre skruvar då original inte räcker till när man har Grip N Rip förstärkningen i framvagnen och askers fäste, var inte helt lätt att hitta fingängad M10 10.9 i rätt längd som hade någon form av rostskyddsbehandling.

Bild
Mer att lyfta i och skönare grepp för händerna, dessutom sitter bumpern helt stumt i skotern utan att svaja när man sliter i den.
Senast redigerad av mackE den 20 februari 2015, 21:54, redigerad totalt 16 gång.
kramer178racing
LynxTalk Member
Inlägg: 39
Blev medlem: 29 september 2013, 07:29
Skoter: Lynx 600 Rs-2011, Boondocker 600 3700-14

Re: Sv: Fixar lite med nya tresjuan

Inlägg av kramer178racing »

mackE skrev:

Bild
Smidigt då man enkelt kan lyfta av överdelen med huv, lyse och luftburk för att komma åt i motorutrymmet.
Har inte läst instruktionsboken, men för att lyfta huv å lysbula osv visst är de alla insekt skruvar man ska skruva bort?? ;P inte tittat så noga hur de sitter fast ;)
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Sv: Fixar lite med nya tresjuan

Inlägg av mackE »

kramer178racing skrev:
Har inte läst instruktionsboken, men för att lyfta huv å lysbula osv visst är de alla insekt skruvar man ska skruva bort?? ;P inte tittat så noga hur de sitter fast ;)
Det är torx, tror det var 8 stycken. Ta bort intrumenteringen och lossa kontakten för lyse mm. Dessutom måste du lossa insugsröret från luftburken ovanför sekundärvariatorn, där sitter det också en kontakt uppe på röret som du måste ta loss.
Ta även loss den tunna genomskinliga slangen som sitter i ECU:n
Användarens profilbild
tobbeg_
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
Ort: Falun

Re: Fixar lite med nya tresjuan

Inlägg av tobbeg_ »

Trevligt även med lite små fix :)

Var köpte du dina förstärkningar?

Ett tips ang avgaskrok är denna:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82332/

Den köpte jag och la i verktygskittet och har en extra hemma i garaget med :)
Funka klockrent!
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Fixar lite med nya tresjuan

Inlägg av RannerKing »

Trevligt projekt!

Jag har en liknande fjäderkrok som tobbeg_ länkade men med min kan man både trycka samt dra fjädrarna på plats. Men man kommer inte ifrån att snöre eller ståltråd är smidigare i vissa lägen.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Fixar lite med nya tresjuan

Inlägg av mackE »

tobbeg_ skrev:Trevligt även med lite små fix :)

Var köpte du dina förstärkningar?
Dom undre köpte jag från westbergsmaskinrep.se (han annonserar på Blocket), dom övre behöll jag från förra skotern.
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Fixar lite med nya tresjuan

Inlägg av mackE »

Update i första inlägget.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Fixar lite med nya tresjuan

Inlägg av Stoft »

Smart med usbuttag! Man skulle ha haft något liknande själv så det går att ladda kamerabatterier och diverse :)
Filtret till buken är det org?
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Fixar lite med nya tresjuan

Inlägg av Meanis »

Stoft skrev:Är filtret till buken org tillbehör ?
Det är BRP's originaltillbehör ja,
det håller ute snön men också luften har det visat sig.
Så sätter man dit det där rekommenderar jag att man skär bort den finmaskiga meshen och ersätter den med ett mera grovmaskigt meshnät.
Bara att klippa ut rätt passform och klämma det mellan plastramen och plastnätet i framänden.
Det här beställde jag:
http://www.shelby.fi/catalog/product_in ... ts_id=1389
Väldigt starkt och släpper genom luft betydligt bättre.
Användarens profilbild
Peodudn
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 7 december 2013, 14:05

Re: Fixar lite med nya tresjuan

Inlägg av Peodudn »

Hvor kjøpte du USB uttak?
Snedig sag det, sånn vil jeg også ha :)
Skriv svar