Lynxer - RC-600 SDI ( 2007 ) B&Y Crossover Edition...

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Lynxer
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 februari 2013, 19:30
Skoter: Rave RC 600 sdi -07

Re: RC 600sdi -07 ---> B&Y Crossover Edition

Inlägg av Lynxer »

Jo jag såg det, har dock redan inhandlat en! vart en 345x41x44 :)
Kommer dock inte hinna göra så mycket kommande två veckor, har en del tentor och annat som kommer ta tid. Men sen utlovas full aktivitet igen!
Lynxer
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 februari 2013, 19:30
Skoter: Rave RC 600 sdi -07

Re: RC 600sdi -07 ---> B&Y Crossover Edition

Inlägg av Lynxer »

Nu när skatteåterbetalningen dök upp på kontot har det blivit beställt en del grejer!
- Tunnel- och boggieförlängning
- Nytt 22 kuggs drev, Boyesen Reeds och Grafitslides (någon som vet om det är någon större skillnad mot original?)
-Variatorkitt

Så nu är det bara invänta alltihop så man får börja skruva! :thumbsup:
Lynxer
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 februari 2013, 19:30
Skoter: Rave RC 600 sdi -07

Re: RC 600sdi -07 ---> B&Y Crossover Edition

Inlägg av Lynxer »

Hög tid för uppdatering!! ursäkta dröjsmålet!

(Får dock inte till det med bilderna, måste öppna dom i en ny flik för att kunna se dom efter att jag postat :think: nån vänlig moderator som kan hjälpa? )

Men nu har det faktiskt hänt en del. Fick hem grejerna som jag beställde:
Bild
Bild
Bild
reeds, v-kitt, förlängningsskenor, tunnelförlängning, slides och drev. Satte dit mattan och började sätta fast boggieförlängningen på skenorna. Dock krävdes en hel del slipning med dremeln för att få dom på plats, hade högre förhoppningar på passformen. Var nån halvmillimeter gods för mycket här och var, men dom gick dit till slut och och det blev faktiskt riktigt bra.
Bild
Dämparna i boggien fick även fara in på renovering för service och oljebyte.
Bild

Satte sedan dit drev, reedsen och stoppa dit nya helixen och fjädern i sekundären.
Igår fick jag även tummen ur och satte dit boggien! :applåd: var orolig för hur det skulle gå i och med att mattan är bredare än original men allt gick då dit utan större problem, behövde bara ta bort en nit på var sida längst bak på tunneln.
Det är dock rejält tajt i tunneln nu! kapade av hörnen på ytterkammarna med en glödgad skalpell och kommer för säkerhets skull att slipa ner kanten på en förstärkning inne i tunnel för att den inte ska riva upp mattan i kanterna. Men tror inte att det kommer bli några problem ändå, mattan går runt som den ska och annars lär det väl nöta till sig med tiden ;) Så såhär står den i dagsläget:
Bild

Det som är kvar:
Sätta dit tunnelförlängningen och montera dit ett baklyse som är tänkt att sitta på en rörbåge under dynan.
Väntar också på att på tillbaka primärvariatorn från en bekant som skulle pressa isär den och sätta dit nya fjädern och vikterna.
Sen lär det väl bli lite småfix osv, men den kommer då vara klar för snön i alla fall! :thumbsup:
Användarens profilbild
advmalmin
LynxTalk Member
Inlägg: 156
Blev medlem: 28 januari 2013, 14:43
Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
Ort: Skellefteå

Re: RC 600sdi -07 ---> B&Y Crossover Edition

Inlägg av advmalmin »

Körde 1000 mil med ett par Graffit slides med förra Lynxen och de var inte ens slut :)
Men de beror väl på hur många skoningar och om man har isrivare osv. Men min tro är att de håller bättre.
Intressant med alla nya prylar, bör kännas skillnad :)
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RC 600sdi -07 ---> B&Y Crossover Edition

Inlägg av RannerKing »

Jag ser inga bilder...?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Lynxer
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 februari 2013, 19:30
Skoter: Rave RC 600 sdi -07

Re: RC 600sdi -07 ---> B&Y Crossover Edition

Inlägg av Lynxer »

advmalmin skrev:Körde 1000 mil med ett par Graffit slides med förra Lynxen och de var inte ens slut :)
Men de beror väl på hur många skoningar och om man har isrivare osv. Men min tro är att de håller bättre.
Intressant med alla nya prylar, bör kännas skillnad :)
1000 mil lät ju riktigt bra! Jag har dock bara skoningar på var tredje på mattan men hoppas ändå på att dom ska hålla sig fräscha länge:) ja min förhoppning är ju att det ska bli ett lyft för hela skotern! :rock:

Nej jag vet att bilderna inte syns RannerKing, om man högerklickar på dem och sen "öppna i ny flik" så kan man se den, men det är ju inte tänkt att det ska vara så, vet inte riktigt vad som är fel.
Bad i början av förra inlägget att någon moderator gärna får hjälpa till och säga till vad som är galet :please:
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: RC 600sdi -07 ---> B&Y Crossover Edition

Inlägg av Stoft »

Du måste högerklicka på dina bilder och välja "Kopiera bildadress" så att du får en adress som slutar med .jpg.
Jag har fixat dom nu i alla fall :)
Ska bli roligt och se slutresultatet :tumme:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Lynxer
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 februari 2013, 19:30
Skoter: Rave RC 600 sdi -07

Re: RC 600sdi -07 ---> B&Y Crossover Edition

Inlägg av Lynxer »

Tusen tack Stoft, får göra det i fortsättningen! :tumme:
Lynxer
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 februari 2013, 19:30
Skoter: Rave RC 600 sdi -07

Re: RC 600sdi -07 ---> B&Y Crossover Edition

Inlägg av Lynxer »

Hög tid för en uppdatering!
Har fått tillbaka och satt dit primärvariatorn och även tagit bort plasten med och nitat dit förlängningen.
Bild
Bild
Bild

Beställde även en x-trim båge som jag monterade baklyset på och satte dit så nu är den nästintill klar!
Bild
Bild
Bild

Passade också på att ta upp nå hål i fotstegen så man får undan snön lite bättre!

Bild
Bild

Men i och med förlängningen av tunneln så blev lyftbågen för kort för att passa i originalfästena så har bett kusinen bocka en ny i 30mm rostfritt, blir förhoppningsvis stadigt!

Då vi fick oss en decimeter snö för nån helg sen så har jag hunnit med och provstarta och köra några hundra meter och den spinner som ett riktigt lodjur ;; fattas bara nån meter snö nu så man får se om det blivit nån större skillnad! :)

Bild
Användarens profilbild
tobbeg_
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
Ort: Falun

Re: RC 600sdi -07 ---> B&Y Crossover Edition

Inlägg av tobbeg_ »

Snyggt, bra jobbat :)

Nu blev man ju sugen på att förlänga sin egen... var inte alltför blodigt mkt jobb!
Får kanske bli nästa vinters meck (har nämligen redan boggieskenor från en x-trim)
...Men får räcka med allt man pysslat om nu inför vintern:
Dämparrenovering, pulverlack framvagn + nya bussningar, omklädsel av sadel, ny buk, variatorkit, nerdrevning, fix av bränslepumpläkage m.m. haha!

Köpte du hela förlängningskittet på blingfactory?
Är inne på att köpa betterboards därifrån men tycker de har varit lite sega på att svara på mail.
Prata i telefon på knagglig engelska med en finne känns inte jätte lätt :D
Hur lång tid tog de ungefär att få förlängningskittet och hur mkt kostade din förlängning dig totalt ca?
Skriv svar