Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
notna
LynxTalk Member
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 november 2012, 16:22
Skoter: Commandeer

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Inlägg av notna »

Talat med ÅF som jagat en ny egt och talat med BRP och jag får inte köra maskinen enl dom förrän felet är åtgärdat.
Dom tror iaf att delen skulle komma till veckan samt att jag skulle få låna en maskin av dom under helgen.
Så får hålla tummarna att jag får den nästa vecka, fast tror knappast det. Ska försöka jaga rätt på delen i morgon själv.
Ny EGT gick tydligen lös på 6000 SKr !!! så tur man har garanti iaf.
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Inlägg av Meanis »

notna skrev:Talat med ÅF som jagat en ny egt och talat med BRP och jag får inte köra maskinen enl dom förrän felet är åtgärdat.
Dom tror iaf att delen skulle komma till veckan samt att jag skulle få låna en maskin av dom under helgen.
Så får hålla tummarna att jag får den nästa vecka, fast tror knappast det. Ska försöka jaga rätt på delen i morgon själv.
Ny EGT gick tydligen lös på 6000 SKr !!! så tur man har garanti iaf.
6000 Skr. wtf ? :S
Har jag missförstått vad egt är eller är det givaren i avgasröret/burken vi snackar om?
Det är ju rån isåfall.
notna
LynxTalk Member
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 november 2012, 16:22
Skoter: Commandeer

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Inlägg av notna »

Japp som hittat :think:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Boondocker 3900 - 800 E-Tec ( 2013 ) Felkod... ?

Inlägg av Lynxfun »

6 k låter som väl tillyxat, en kompis med en Freeride som jag delar "reservdelshylla" med köpte en sådan i vintras för att lägga på hyllan då han insåg att den gamla singelvarianten inte fungerade på 13 maskinen.
Kostade knappt 280 USD hemma i brevlådan, då var den köpt över disk i Kanada och privatskickad hit.
Reservdelshylla= Vi har senaste åren tillsammans lagt några k och köpt hem reservdelar som går att skifta mellan Commander/FR som det finns risk för är restnoterade i slutet av säsongen, typ nedre a-armar, stator och lite annat.

Fr o m 2013 finns det som nämnt flera modeller när man pratar om EGT/avgastempsensor

På de längre 800 Etec Summit, FR, Boondocker mfl sitter det en "Double Couple Thermo Module" #515 177 446, kostar ca 250 USD i NA

På de kortare 800 Etec sitter det en "Single "Couple Thermo Module" # 515 177 473, kostar även denna ca 250 USD.

På 600 Etec sitter det fortfarande den gamla beprövade enkelvarianten # 514 054 641 vilken kostar strax under 200 USD idag.

Att de kör med dubbla sensorer på långa 2013 modeller är mest troligt för att ha extra koll på värmeutvecklingen och att bränslemappningen skjuter på extra bränsle tidigare än med enkelsensor.
Tyvärr så justeras nog också tändningen ned före då rädslan för dåligt bränsle mm är stor hos de ekonomer som räknar på garantikostnader...........

Annars vore det intressant för en "elgeek" att bygga en box med reglerbara motstånd där värmevärdena för bägge EGT sensorena optimeras.
Skriv svar